Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad behövs för ett fungerande nätverk med brandvägg?

KungKrille

Recommended Posts

Jag har två datorer. Den ena datorn har två nätverkskort varav det första är kopplat till ADSL och det andra till hemmanätverket. Den andra datorn har bara ett nätverkskort och är kopplat till nätverket. Med detta system har jag kunnat surfa med båda datorerna och delat filer och skrivare.

Nu har jag köpt och installerat Panda Antivirus Titanium 2005 på båda datorerna. Nätverket fungerar inte och det går bara att surfa från datorn som är direkt ansluten till modemet. Med uteslutningsmetoden (avinstallationer och ominstallationer i olika ordning, olika konfigureringar och tips från PCM) så har jag kommit fram till att slår man av endast brandväggen på internetdatorn så fungerar allt. PCM säger att man ska stänga av True Prevent men genom mina tester så fungerar det med den påslagen.

Man har möjlighet att manuellt ställa in vilka program som ska kunna skicka och/eller ta emot, men jag har ingen aning vilka som behövs för att få nätverket och internetdelningen att fungera. Någon som har tips på vad jag kan göra?

Eh, jo, som jag skrev så funkar det om jag stänger av brandväggen, men jag vill ju ha ett fungerande nätverk samtidigt som jag har ett skydd mot attacker utifrån.

Jag har tagit bort alla program ur "tillåtetlistan". Vartefter har det "poppat" upp två program som jag tillåtit och som tydligen krävs för internetdelningen. Jag har provat olika kombinationer som att stänga av dom helt eller bara tillåta in- och/eller utsignal. Nu kan jag surfa på båda datorerna men tyvärr fungerar inte fildelning och skrivardelning ännu. Inga fler program har "poppat" upp och jag vet inte vilka som skulle kunna tänkas göra det.

Jag har själv inte Pandas brandvägg, men jag vet att det finns ett fel i Panda Titanium tillsammans med Win XP SP 2, som ställer till problem med Internettrafiken. Det ska finnas en fix på Microsofts hemsida för det problemet. Jag har för mig att fixen ska starta om IP-stacken (?), eller nåt sånt. Jag vet inte om det kan hjälpa dig även med problemet med brandväggen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...