Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mutiboot XP & Linux med RAID-0 Promise pdc20276

Petsk_

Recommended Posts

Jag tänkte pröva på Linux, eller rättare sagt har jag redan försökt pröva på men det höll på att sluta i katastrof...

Jag kör en RAID-0 (Promise pdc20276) konfiguration på två diskar, Mandrake verkar inte gilla det alls. Har testat att installera verison 9 och 10 och det slutade båda gånger med att datorn inte gick att boota efteråt, varken XP eller Mandrake.

Installationen verkade annars gå smärtfritt, men fråga inte vilka felmeddelanden jag fick, det kommer jag inte ihåg då det är 1 och 2 år sedan jag installerade Mandrake 9 och 10.

Den här gången tänkte jag istället prova på Xandros Desktop OS Version 3 (http://www.xandros.com/products/home/desktopdlx/dsk_dlx_intro.html)

I deras lista över kompitabel hårdvara nämns INTE Promise pdc20276 IDE kontrollern som jag använder:

http://www.xandros.com/support/hcl.html

Såhär ser min partionering ut:

80+80 Gb RAID-0

C:\ Primär (2 Gb) - Bootdisk

D:\ Logisk (100 Gb) - Fillagring

E:\ Logisk (30 Gb) - Fillagring

F:\ Primär (5 Gb) - Win XP

I:\ Primär (10 Gb) - Program

J:\ Logisk (8 Gb) - Fillagring

Har också en HDD i datorn som är en 5400-vars på 8 Gb, men den är så långsam att ja helst inte vill köra OS på den, den används uteslutande för backup.

Så till frågan...

Kommer Xandros Desktop att fungera?

Någon annan dist som rekommenderas istället?

Hur borde jag partionera om så att jag kan boota upp både Linux och Windows?

Nu har jag velat köra Linux paralellt med Windows i drygt två år utan att ha kunnat, pga. RAID.

Jag är tacksam för all hjälp jag får!

[inlägget ändrat 2005-03-11 14:09:44 av Petsk_]

Nu har jag velat köra Linux paralellt med Windows i drygt två år utan att ha kunnat, pga. RAID.
Linux har haft stöd för pdc202xx sedan version 2.4.xx tror jag, kan vara ännu tidigare.

Installationen verkade annars gå smärtfritt, men fråga inte vilka felmeddelanden jag fick, det kommer jag inte ihåg då det är 1 och 2 år sedan jag installerade Mandrake 9 och 10.
Då är det väldigt svårt att hjälpa dig, det inser du nog...

Kommer Xandros Desktop att fungera?
Troligtvis. Det vill nog förmodligen till att du kompilerar en egen kärna som stödjer pdc202xx eftersom den troligtvis inte finns med i default-kärnan. (Då hade den nog varit med på hc-listan) Om du kompilerar en nyare kärna så finns den under Device Drivers --> ATA/ATAPI/MFM/RLL support --> PROMISE PDC202{68|69|70|71|72|73|74|75|7677}

Det finns två alternativ för samma promise-hårdvara. Min rekommendation är att du läser hjälpen till de båda innan du går vidare.

Hoppas att detta är lite hjälp på vägen. Lycka till!

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

Tack för svaret dune!

Jag försökte mig på att installera Xandros på den andra hårddisken som inte använder RAID, allting verkade gå perfekt med installationen men då datorn skulle startas om så fanns inget multibboot-alternativ för Xandros, bara Windows XP menyn. Med andra ord - inget Linux för min del ännu.

Kan du ge mig ett tips på någon bra guide över hur man kompilerar en egen Linuxkärna med stöd för pdc202xx? Jag är helt grön på detta området.

allting verkade gå perfekt med installationen men då datorn skulle startas om så fanns inget multibboot-alternativ för Xandros, bara Windows XP menyn.
Jag har läst mig till att Xandros installerar Lilo, däremot är ju då frågan om det är rätt konfigurerat. Ser inget om det direkt bland support eller user forums men det är väl där du får söka... LILO borde liggga på mbr på den primära disken.

Kan du ge mig ett tips på någon bra guide över hur man kompilerar en egen Linuxkärna med stöd för pdc202xx? Jag är helt grön på detta området.
Sök lite i Xandros forum, jag hittade en tråd om det men den var inte så xandros-specifik. Testa med: http://forums.xandros.com/viewtopic.php?t=13238&highlight=compile+kernel

.dune.

Or is it a BUG?"

Uppenbarligen kan man bara kompilera om kärnan om man redan har någon linux dist installerad, vilket jag inte har.

Då fortsätter man med XP då, väntar två år igen och hoppas att Linux har mognat lite mer ;)

Tack ändå!

Uppenbarligen kan man bara kompilera om kärnan om man redan har någon linux dist installerad, vilket jag inte har.
Om du har installerat Xandros så har du väl en dist installerad? Det du inte får göra är att starta om datorn innan du har koll på att den kärna du har installerat har stöd för pdc202xx.

För uppenbarligen har väl den cdn(?) du bootat upp med och installerat Xandros från stöd för pdc202xx, annars är det väl svårt att installera på raiden öht?

Då fortsätter man med XP då, väntar två år igen och hoppas att Linux har mognat lite mer ;)
Inget illa menat men det är nog du som behöver mogna och inse att inget med Linux kommer att komma serverat på en silver-dvd och trollstav. Stödet för pdc202xx fanns för uppskattningsvis två år sedan. LILO fanns för två år sedan. RAID fanns för två år sedan. Jag vet inte riktigt vad det är du hade tänkt att vänta på men vi ses väl om två år då.

Eller något ditåt.

.dune.

Or is it a BUG?"

då datorn skulle startas om så fanns inget multibboot-alternativ för Xandros, bara Windows XP menyn. Med andra ord - inget Linux för min del ännu.

Att du inte får upp Linux beror på att det är Windows som sköter uppstarten o. inte Linux, det är Windows boot-meny du får inte lilo's.

Om du tänker vänta på att Windows mognat så pass att det kan starta Linux också får du nog vänta länge!

Gjorde du inte en startdiskett? Starta från den i så fall.

Fler möjligheter finns: ibland kan man starta från installations-CD'n, skriv in var du har rotpartitionen.

Mitt favoritupplägg när det gäller multiboot:

Jag gör en liten primär partition, 50 MB eller så, som ligger som partition 2 el 3. Där installerar jag grub - en gång räcker.

Så ställer jag den partitionen aktiv, så kan Windows (som ju inte tar hänsyn till andra OS) få härja fritt i mbr!

//Peter

In Pingvino Veritas!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...