Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Canon Powershot Pro1


Daisie

Rekommendera Poster

Jag köpte Powershot pro 1 för att kunna ta närbilder på blommor o.s.v.

men bilderna blir suddiga. Kameran har en närgräns på 3cm men tyvärr det fungerar inte, hur jag än gör så blir bilderna suddiga på så nära håll.

Någon som vet vad jag gör för fel?

Annars tar kameran jättefina bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Lite dum fråga men använder du kamerans närbildsfunktion? Brukar vara en liten knapp som visar en symbol i displayen (vanligtvis en blomma).

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kameran har en närgräns på 3cm men tyvärr det fungerar inte, hur jag än gör så blir bilderna suddiga på så nära håll.

Definera suddig, det är inte helt enkelt så att du har för kort skärpedjup?

Då kan du hamna i en situation där du har skärpa där du fokuserade men att bilden ser suddig ut några cm längre bort och några centimeter närmare.

 

Det finns en förklaring en bit ner på sidan: http://www.fotosidan.se/doc.htm/3659

 

Om du kan ladda upp en bild så borde man kunna se om så är fallet.

 

Edit: Tänk också på att närgränsen förmodligen inte är 3cm på alla brännvidder (dvs oavsett hur mycket du zoomat).

[inlägget ändrat 2005-03-11 11:46:38 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Ha kameran på vidvinkel - zooma inget. Sätt kameran riktigt nära motivet och backa sedan långsamt tills du får indikation på att kameran hittat fokus. (Brukar vara någon punkt eller något, läs manualen.)

 

Tänk också på att det jättelätt blir rörelseoskärpa med makro. Använd stativ om möjligt, och om motivet rör på sej (i vinden tex) så ta många bilder så blir nog någon av dem skarp.

 

Läs också noga alla instruktioner om makro i manualen.

Lycka till!

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns en ikon med blomma och en supermacro. Det finns också en närbildsfilter men det blir ändå inte bra.

Jag har en tre år gammal liten Fuji som inte har så många inst. möjligheter

men den är super på macro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...