Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

program bilder på Internet !


Åke.L

Rekommendera Poster

Är det någon som vet !

 

I vilken omfattning man får lägga ut bilder från program man klippt ur på sin egen dator, syftet med bilderna i det här fallet är att med kompletterande svensk text lägga upp en hjälp site som lotsar intresserade genom programmens förlopp och på så sätt underlätta för folk att komma igång, ämnet är hemvideo.

 

För programmens ägare och säljare blir det inget annat än reklam varvid jag inte kan se någon anledning för dom att vilja motsätta sig det här, det är dock problem att kontakta någon behörig eftersom programmen inte är Svenska och man inte kan skriva på Engelska, dessutom är det svårt att hitta lämplig kontaktmöjlighet.

 

Visserligen får man inte kopiera och sprida andras bilder men det är generellt och i det här fallet är det ett syfte som tydligt inte skadar någon eller något annat än möjligen deras konkurenter.

 

Finns någon som är insatt i den här problematiken är jag mycket tacksam för svar !

 

Å/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att det går att förena med de möjligheter till citat som finns i upphovsrättslagen (förutsatt att du citerar enligt god sed) men om du inte vill riskera att slösa pengar på dyra jurister så skulle jag vara väldigt lyhörd för eventuella klagomål.

 

det ett syfte som tydligt inte skadar någon eller något annat än möjligen deras konkurenter.

Man skulle rent teoretiskt kunna anta att du faktiskt trampar någon av de som har någon form av utbildningsavtal med företaget på tårna genom erbjuda ett gratisalterntiv till dyr utbildning, sånt skulle mycket väl kunna få företaget att se på dig med onda ögon.

Beroende på vad det är för produkt kan man också tänka sig att företaget har konkurrenter som skulle ge mycket för att komma över information om hur saker fungerar i produkten, att hjälpa en konkurrent är inte heller alltid något som ses med blida ögon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar !

 

I ditt svar finns delar jag överhuvudtaget inte har tänkt på, det jag framförallt är orolig över är att lägga ut bilder från programmet i samband

med beskrivande text för den text jag beskriver utifrån mina egna iaktagelser lär väl inte vara ett brott.

 

Om jag skippar bilderna och endast använder text i den här programlotsen måste väl ändå vara helt fritt att göra, det är dock mycket svårare och jag vill helst komplettera med bilder men bara om det är lagligt, det blir dock inte i sådan omfattning att jag kan sabotera för något utbildningsföretag i alla fall.

 

Å/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med tanke på den enorma mängd "tutorials" det finns på nätet med tillhörande bildskärmsdumpar känns det rätt ok att lägga ut såna.

 

Fast det kan ju vara olagligt ändå :)

 

[Edit]Jag tycker att bra skärmdumpar gör instruktioner så mycket lättare att följa!

 

[inlägget ändrat 2005-03-11 17:10:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar "lizard kng" !

 

Ja visst är det så att det är lättare att följa en beskrivning som är kompletterad med bilder, men det är ju det här med lagen och allt runt detta där "fhe" nämnde olika synpunkter från olika intressen, det är svårt det här men kommer jag fram till någon säker slutsats kommer jag att berätta det här på forumet.

 

Å/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gör gärna det!

 

Jag har gjort en del tutorials själv. En del är av "videosorten" (visa hur man gör saker i realtid + kommentera med prat) och dessutom beställningsjobb (kommersiellt alltså) så det vore intressant att veta var man står.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orolig över är att lägga ut bilder från programmet i samband

med beskrivande text för den text jag beskriver utifrån mina egna iaktagelser lär väl inte vara ett brott.

Jag skulle inte vara orolig för att det är ett brott så länge du inte försöker ta på dig äran för utformningen av bilderna, jag försökte bara belysa några andra orsaker till att någon kan ge sig på dig. Även om saker inte är brottsliga kan man faktiskt bli stämd för att man har orsakat någon annan skada. Men det var ett extremexempel, tänkt inte mer på det :-)

 

Mitt huvudbudskap var mest att även om man nog har lagen på sin sida så kan det vara värt att lyssna om någon skulle ha synpunkter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju göra sitt bästa för att ge företaget bakom programmet gratis reklam genom länkar o s v. Och så länge man bara förklarar saker som underlättar användandet borde de ju bara vara glada.

 

Men skulle jag få synpunkter från Adobe skulle jag dra öronen rätt långt bakåt men sen undra vad de har emot saken :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en enda röra det här, på länken här under finns en hel del att studera i det här ämnet men man blir inte klokare för det snarare tvärt om.

 

Det man skulle vilja se är tydliga regler, såhär får man göra och såhär får man inte göra men man hänvisar i många exempel till att saker inte är prövad i Svensk domstol.

 

Gör man något som ligger i gråsonen då bör man rimligen bli varnad innan man blir stämd, det borde det i alla fall finnas en tydlig lag över.

 

http://www.jonasweb.nu/webdesign/upphov.html

 

Å/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man något som ligger i gråsonen då bör man rimligen bli varnad innan man blir stämd

Jag tror inte du behöver bekymra dig, ingen gör någonsin något utan att först försöka påpeka med ett mail att man ogillar nåt.

 

Om du är intresserad av upphovsrätt i största allmänhet så har Katarina Renman Claesson som är doktorand på Stockholms Universitet skrivit rätt mycket som är riktigt bra med ett IT-perspektiv.

 

Under länken publikationer på hennes sida http://www.juridicum.su.se/iri/karc/ hittar man bland annat skriften "Kort om upphovsrätt" som är en snabbgenomgång av det hela, från historiken som förklarar varför den ser ut som den gör till hur det fungerar med saker som t.ex temporärlagring.

 

Hon har också en skrift som heter "Upphovsrätt en genomgång" som är minst lika bra men dubbelt så lång (37 sidor tror jag).

 

Klart läsvärt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Juridik

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Internet - övrigt|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svaren !

 

Jag tror det här är ett ämne som intresserar många och själv kommer jag att förjupa mig ytterligare i problematiken, har ju fått lite länktips nu.

 

Å/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...