Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dsl som en ångmaskin


cookiehunter

Rekommendera Poster

cookiehunter

Varför ska min uppkoppling behöva ca 20 startminuter, innan den går för full maskin.

Vissa tider under dygnet (både dag och kväll), får jag omedelbart högsta hastighet.

Har jag väl fått upp hastigheten, är allt till belåtenhet, dygnet runt, verkar det som.

Men jag stänger ju av allt, när jag inte är hemma, å då blir det samma elände igen.

Egen misstanke, att Telias adsl-station är behäftad med något fel. Den är tämligen ny och en folkhögskola i min närhet, påstår att de haft liknande problem.

Telia support förstår mitt problem, men bollar vidare till nätansvariga, som i sin tur bara går att nå per E-post. Inte ett problem på deras nivå, påstår de och bollar tillbaks.

Efter som jag förmodligen är ensam på min linje från stationen, har jag ingen annan att bolla mitt problem mot.

 

Ska jag byta till radiolan?

 

Har två PC, den ena med Me och den andra med XP, dock bara en uppkopplad i taget.

Samma problem med båda, med och utan brandvägg etc.

Ominstallerat helt en hårddisk, utan förbättring.

 

Ge mig ett gott råd, tack.

Nybliven landsortsbo.

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger du av modem och eventuell router när du stänger av datorerna.

Har du en router för att dela din uppkoppling så borde det finnas en inställning i routern som heter något i stil med keep wan alive. Det finns i alla fall på min dlink. Den håller uppkopplingen igång.

Du sa att om din uppkoping hade varit igång ett tag så fungerade det. Detta kan vara en möjlig väg att kringgå problemet och även i fortsättningen kunna stänga av dina datorer utan att drabbas av slött bredband. Utan att lägga för mycket energi på att få dumma isp att få tummen ur R***N. Stäng bara inte av modem och router.

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2005-03-10 22:59:07 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cookiehunter

Tack för svaret.

 

1. Nej jag kör inte med router.

Huvudjack - adslmodem - nätverkskort.

 

2. Nej det blir samma problem, om jag låter adslmodemet vara påslaget, när jag stänger datorn.

Verkar snarast vara så att modemet måste startas om, innan datorn startas, för att det ska bli kontakt.

 

Nätverkskorten har ifs 3 år på nacken, men torde väl inte vara orsaken?

 

Enda orsak att jag stänger ner, är ju att spara ström, inte gratis nu för tiden. :)

 

Ska prova med router.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-11 16:56:23 av cookiehunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cookiehunter

Nu är jag riktigt glad igen.

Löste mitt problem, genom en avbockning.

 

1. Gå in i egenskaper för TCI/IP.

2. Klicka på fliken IP-adress.

3. Avbocka (tom ruta) Identifiera anslutning till nätverksmedia.

4. Starta om datorn.

 

Är det inte för j**ligt att inte telia support ska kunna upplysa om en så enkel åtgärd. Rutan fanns inte ens med på deras konfigureringsbilder.

 

Dessutom förstår jag inte att det inte skulle finnas någon här på detta eminenta forum, som kände till detta.

 

Har själv ingen aning om vad denna identifiering egentligen handlar om, men att avbocka den och starta om löste mitt problem med adsl, helt.

Hoppas i alla fall att det var detta som löste problemet, för nu fungerar det perfekt.

 

/Björn

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-14 11:28:47 av cookiehunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Identifiera anslutning till nätverksmedia

Network medium (nätverksmedia) - Vanligen är det kabeln som man refererar till och som länkar alla datorer i ett nätverk. Men eftersom kabel lösa nätverk också är möjliga kan det också beskriva kabel löskommunikation. I ett kabel löst media utbyter datorerna information genom en överföringsfrekvens istället.
Källa: http://hem.passagen.se/aranea/ordlista.htm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cookiehunter

Tack för upplysningen.

Denna lösning gick bra i Win Me.

Men hur/var kan jag göra motsvarande inställning i XP?

Har nämligen problemet kvar i min bärbara med XP.

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om duplex

Välj egenskaper på nätverkskortet i enhetshanteraren. Ta fliken avancerat. Du får upp en lista med olika val. Media type är den du ska koncentrera dig på (heter så i XP och troligtvis samma i de andra med). Där kan du välja 10 full eller half duplex och 100 full eller half duplex.

Full duplex betyder att din dator kan kommunicera åt båda hållen samtidigt. Ta emot info samtidigt som den skickar.

Half duplex betyder att din dator antingen tar emot eller sänder data.

 

Det du ska försöka göra är att få duplexen att vara samma från din isp till din dator. Ett telesamtal till det bolag du har borde ge dig den informationen. Fråga vad modemet går på och ändra till samma i ditt nätverkskort. Vanliga Adsl brukar vara halv duplex. Dvs. 0.5/0.5 till 8/1 eller 10/1 uppkopplingar.

 

Ibland är det även så att datorer är idiotiska och det fungerar bäst om man har olika duplex på nätverkskort och modem. Men som sagt ska det inte vara så. Men det skadar inte att prova lite olika inställningar om det inte fungerar med det som man planerat.

 

Hur du gör det där andra vet jag inte men jag hoppas detta kanske kan lösa det ändå.

 

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...