Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Polisens Bahnhof-razzia


j_n

Rekommendera Poster

Det märkligaste tycker jag är att det är kronofogden som gör "razzian"

IDG:s artikel

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200503/10/20050310124918_CS055/20050310124918_CS055.dbp.asp

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märkligaste tycker jag är att det är kronofogden som gör "razzian"

 

Jag har för mig att det brukar vara dom som gör såna här tillslag, vill minnas att det var likandant på tiden med BSA

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad ska man säga. Nån har laddat ner 4 låtar och fyra filmer. 20 man från kronofogden(!?) kommer.

Vad blir det i pengar? 1300:- ?

Man trodde ju att med dom enorma resurser och fiffiga ickeregisterskapande programmen som APB har så skulle dom få lite större fiskar i nätet :)

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-10 14:58:29 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad ska man säga. Nån har laddat ner 4 låtar och fyra filmer. 20 man från kronofogden(!?) kommer.

Nåja, det där är aftonbladets tolkning. Nedladdning av film och musik är fortfarande inte olagligt, det handlar nog snarare om utdelning från någon av de kunder som Bahnhof är ISP för.

 

Överreaktion lik förbaskat, de försöker förmodligen bara skrämma andra ISP:ar till lydnad.

http://isp.bahnhof.se/nyheter/Bahnhof_pressmeddelande.pdf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad ska man säga. Nån har laddat ner 4 låtar och fyra filmer. 20 man från kronofogden(!?) kommer.

 

Nu var det väl inte riktigt så det var utan det låg lite film och musik på en av deras servrar utdelade, inte för att gör saken så värst mycket mindre överdriven men rätt ska vara rätt :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självkart handlar det om att skrämmas. Fasan för APB vore ju om ingen skrev om deras tillslag, därför ser dom till att det ska se så spektakulärt ut som möjligt. Även om det gränsar till idioti. Men synd bara att mina skattepengar utnyttjas i deras PR-kampanjer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det väl inte riktigt så det var utan det låg lite film och musik på en av deras servrar utdelade, inte för att gör saken så värst mycket mindre överdriven men rätt ska vara rätt

 

Ja, jag läste lite slarvigt och så skulle jag ha skrivit "utdelat filmer" också.

Jag tror allvarligt att APB binder ris åt sin egen rygg med dom här aktionerna.

Jag blir lite provocerad av deras metoder, särskilt när dom använder mina skattepengar till att skjuta mygg med kanoner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som att det var ett ganska stort tillslag

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,615543,00.html

 

Är det någon som har hittat den här nyheten på engelska någonstans?

 

/Marcus

 

*edit*

- Vi kommer att begära ett högt skadestånd. Hur mycket vet vi inte idag, men när det gäller spel och film så yrkar vi sannolikt motsvarande vad interneträttigheterna skulle kosta. Det är några miljoner per film, säger Pontén.

Dessutom riskerar huvudpersonerna upp till två års fängelse.

 

Det lär ju få amerikanska skadeståndskrav att verka futtiga, nån miljon * 1800 filmer. Några miljarder alltså :)

[inlägget ändrat 2005-03-10 18:45:38 av Marcus_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begära kan man ju alltid göra men det finns ingen fällande dom än och framförallt inget skadestånd.

Pontén är ungefär som vår Terrier, liten, högljud och omedveten om sin egen storlek.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Pontén är ungefär som vår Terrier, liten, högljud och omedveten om sin egen storlek.

Haha! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begära kan man ju alltid göra men det finns ingen fällande dom än och framförallt inget skadestånd.

 

Jag vet men det verkade nästan lite överdrivet att prata om sådana skadestånd ens

 

Pontén är ungefär som vår Terrier, liten, högljud och omedveten om sin egen storlek.

 

hahahahaha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, APB är ju ett gäng pajasar.

Nu slår dom till mot sin egen ISP.

Det kanske är så dom ska lösa piratkopiering, slå till mot varenda ISP i Sverige och stänga ner dom tills det inte finns någon ISP kvar.

 

APB's dagar är räknade, dom har liksom noll trovärdighet numera (framförallt Pontén).

 

[inlägget ändrat 2005-03-10 19:17:47 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det verkar ju stort, men det är ju aftonbladet som skriver detta och så har dom APB som källa, så man kanske ska vänta och se vad det egentligen handlar om. Än så länge har det inte framkommit annat än att APB lyckats med ännu en PR-kupp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är inte blyga när det gäller att kräva skadestånd. Vi har en färsk dom på tre miljoner kronor i tingsrätten. Strängaste domen hittills är på 16 miljoner. Det var en gympalärare som piratkopierade spel. Han lever väl på existensminimum nu. Det är många som lever på existensminimum ... snittåldern på dem vi får dömda är 23-24 år. De yngsta är 18. Det är då man blir straffmyndig.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,616140,00.html

 

Är det någon som har någon länk om den där gympaläraren och gärna om dom övriga fallen också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De yngsta är 18. Det är då man blir straffmyndig.

Sen närdå? Trodde den gode Pontén brukade kalla sig "jurist", en sådan borde ju veta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men risk att jag bryter mej in lite i diskissionen, men den hör trots allt till på nåt vis...

 

Jag såg precis på Debatt på SVT1, och det Jens o co pratar om är a) Nya tjänster som ska lösa problemet, och samtidigt som han säger B) Detta är ungdomar, dom har växt upp på detta viset, det går inte ändra på...

Hur hänger detta ihop?

 

Ok, nya tjänster var det ja. Dom vill att man ska kunna köpa musiken via nätet, för en fast månadssumma (=billigt). Har man sedan betalat för den o tankat hem den så kommer ju den filen att hamna ut på DC förr eller senare, vad är skillnaden på om man köper en skiva eller köper filen på nätet? Den kommer ju kopieras från dator till dator ändå precis som den gör nu när vissa folk köper musik på skiva o lägger ut på nätet...

Då kan man ju uppfinna skydd som ligger på filerna som gör att man inte kan kopiera, men den knäcks ju fort som ögat och funkar inte i praktiken...

 

Vad är då slutsatsen? Jo, Jens o co vill ha BILLIGARE musik, för då skulle man tydligen inte ladda ner den gratis utan då skulle man betala för den?

Musiktjänsterna på nätet måste ge nåt mervärde. Det ska löna sej att köpa musik för 100 spänn/månad eller vad den kan vara, istället för o tanka ner den gratis...Vad kan då mervärdet vara? Bättre ljudkvalitet? Knappast. I princip alla nya album kan man idag hitta i över 192kbps MP3 kvalitet, vilket i priktiken betyder CD-kvalitet. Är man kräsen så hittar man 320kbps.

 

Hade jag velat ha en skiva med fodral o bok med texter i o bilder så hade jag gått o köpt den, jag vill åt musiken o då tankar jag ner den.

 

---

 

Så, nu har jag sagt mitt...

Tycker denna debatt är helt vrickad, fattar inte vad det går ut på...o jag vet inte äns vems sida jag står på...

Båda sidor kastar skit på varandra, men ingen kommer med KONKRETA förslag som gynnar båda sidor...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nya tjänster var det ja. Dom vill att man ska kunna köpa musiken via nätet, för en fast månadssumma (=billigt). Har man sedan betalat för den o tankat hem den så kommer ju den filen att hamna ut på DC förr eller senare, vad är skillnaden på om man köper en skiva eller köper filen på nätet?

 

Som jag fattade det så pratade dom om en tjänst där man för en månadskostnad fick tillgång till ett musikbibliotek som man streamade inte laddade ner. Tycker det låter som en vettig tjänst som jag skulle testa i alla fall om den fanns här fast man kanske kan köpa den från usa?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattade det så pratade dom om en tjänst där man för en månadskostnad fick tillgång till ett musikbibliotek som man streamade inte laddade ner.

Ja just det, då låter det genast vettigare faktist. Slippa tanka ner, slippa vänta, slippa organisera MP3orna, bara peka med fjärren söka på artisten o lyssna direkt, låter bra faktist. Om utbudet är bra skulle jag oxå tänka mej o betala för sånt...

 

Frågan är om artisterna på så sätt kan få in de pengar de vill ha. Det är ju många artister som ska dela på "streamingens" inkomster. Fast det kanske går mer till de artister som har lyssnats på mer...hmm...

 

Ok, visst, men hur funkar detta med film? För som den där regissören eller vad han var sa så ser man film en gång, sen vill man oftast inte se den mer, man kan inte påstå att internet/fildelning bidrar till med sålda filmer juh...

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2005-03-15 23:24:30 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala för streamad musik är ungefär som att betala för att lyssna på radio, jag skulle nog inte vara beredd att betala för det.

 

Den nya medieavgiften som det har talats om, den skulle ju egentligen kunna utökas till att omfatta gratis nedladdning av musik, film och mjukvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala för streamad musik är ungefär som att betala för att lyssna på radio, jag skulle nog inte vara beredd att betala för det.

 

Det håller jag nog inte med om, betala för att få tillgång till ett enormt musikarkiv som man kan välja och vraka ifrån är väl så långt det går att komma från radio.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

betala för att få tillgång till ett enormt musikarkiv som man kan välja och vraka ifrån

 

Ja, fast då skulle jag nog vilja ha möjligheten att spara ner musiken på datorn.

 

[inlägget ändrat 2005-03-15 23:36:02 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Henrik Pontén glömde ;) att tala om att det inte var några fildelare utan folk som sålde piratskivor i större skala men det skrämde väl alltid någon stackars Svensson till ett bättre leverne :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, visst, men hur funkar detta med film? För som den där regissören eller vad han var sa så ser man film en gång, sen vill man oftast inte se den mer, man kan inte påstå att internet/fildelning bidrar till med sålda filmer juh...

 

Då får väl filmbolagen sluta smyghålla på filmer innan dom släpps eller öka säkerheten om dom nu absolut ska göra dvdscreeners och skicka runt, för människor som är nöjda med att se en cam version av en film lär ju inte direkt vara urtypen för en biobesökare så det lär ju inte vara något hot mot bio.

 

Personligen går jag väldigt sällan på bio av den enkla anledningen att man sitter så förbannat obekvämt i stolarna. Ser bara dom absoluta måstefilmerna på bio såsom sagan om ringen filmerna trots att jag har i princip obegränsad gratis tillgång till bio.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...