Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirusprogrammet Nod32


andreas30

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tänkt att skaffa mig ett nytt antivirusprogram och har fastnat lite för programmet Nod32. Men jag hittar det inte till försäljning på någon vanlig datorbutik typ Komplett, Datorbutiken eller Dustin. Vad är det för skumt med detta program eftersom det inte finns där, som alla andra antivirusprogram som F-secure, Norton osv.? Däremot fann jag programmet här:

 

http://www.nod32.se/buy.php?p=buy2

 

och här:

 

http://www.nod32sweden.com/site.asp?page=purchase

 

I det sistnämnda fallet verkar det ju dock som att man bara kan ladda ner programmet till datorn, dvs man får ingen CD-skiva. Vad händer då om hårddisken kraschar? Kan man ladda det på nytt då? Verkar hur som helst bättre om man har programmet på CD.

 

Skulle vara mycket tacksam för lite råd och tips på vart jag lämpligen köper programmet och vilken "metod" som är bäst eftersom jag är lite ovan sånt här.

 

Är det förresten någon som har något positivt eller negativt att säga om Nod32?

 

Mvh

Andreas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Jag gillar Nod32 skarpt, fungerar bra samtidigt som det kräver förhållandevis lite av datorn.

 

Om du köper över webben så får du ett användarnamn och lösenord som du behöver för att ladda ner och aktivera programmet, med hjälp av användarnamnet och lösenordet så kan du alltså ladda ner programmet närsomhelst hur många gånger som helst. Du behöver alltså inte oroa dig för att repa skivan eller slarva bort den, det enda som kan ställa till med problem är om du slarvar bort mailet med användarnamnet i, men i regel så kan man kontakta företaget och få det skickat igen. Jag tycker personligen att det bästa sättet att köpa programvara är över nätet, har redan på tok för många skivor liggandes med prgramvaruversioner som gick ut för en halv evighet sen.

 

Jag tror inte att du kommer att bli missnöjd med Nod32, lycka till!

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt NOD32 i knappa 2 år och är hur nöjd som helst. Virusdefinitionerna uppdateras ofta, som mest har jag haft 6 uppdateringar på en dag. Den tar nästan inga systemresurser och den scannar väldigt snabbt.

 

När du köper från den siten så hamnar du automatiskt hos en svensk återförsäljare (på nätet via euroscure) som sköter det.

Det negativa är att när man ska förnya licensen efter ett år så är det lite bökigt för att den svenska återförsäljaren använder inte kreditkort.

Detta hände mig:

 

En vecka (i höstas) innan det första året gått ut fick jag ett meddelande om att det var dags att förnya licensen. Så jag gjorde det. Jag mindes det som att jag betalade med kreditkort. Hursomhelst trodde jag det, jag har faktiskt glömt bort vad som hände.

Jag fick mitt nya användar-ID och lösen och allt var frid och fröjd i ett par månader. Sen i december fick jag ett inbetalningskort från eurosecure som talade om för mig att min licens skulle sluta att gälla sista januari eftersom jag inte betalat för förnyad licens. Jag struntade i den för jag tänkte att dom gjort nåt misstag eftersom jag var säker på att jag betalat den med kreditkort (jag brukar betala allt på nätet direkt med kreditkortet)

 

Sen i mitten av februari fick jag ett hotbrev (om att det skulle gå till inkasso) om att jag inte betalar för förnyelsen. Jag ringde då den svenska återförsäljaren och sa att jag betalat med kreditkort när jag förnyade (eftersom jag fick den nya koden ju)

Men han sa att det kunde jag inte ha gjort eftersom dom ännu inte använder sig av kreditkortssystemet i sverige. Jag kollade då mina bankloggar och såg mycket riktigt att det hade jag inte gjort, så det var bara att betala via postgirot. Som sagt så hade jag glömt hur det gick till i höstas eftersom jag fick koden och kommer inte ihåg ifall jag då blev informerad om att ett betalningsavi skulle komma.

Men jag tycker att det är ett väldigt förlegat 1900-tals system att hålla på med postgiro när man enkelt kan använda kreditkort.

 

Men som sagt, var det det enda negativa jag har att säga om NOD32. Kanske det också att det tar en liten stund att förstå upplägget av programmet om man är helt paranoid och vill skydda så mycket som möjligt.

 

[log]Den svenska återförsäljaren:

Scandinavian Security Service AB

BOX 579

SE-44216 Kungälv Sverige.

Visiting adress

Utmarksvägen 18

44239 Kungälv

www.scandsecure.com[/log]

[inlägget ändrat 2005-03-10 14:38:51 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så jättemycket för svaren!

 

Jag tycker personligen att det bästa sättet att köpa programvara är över nätet, har redan på tok för många skivor liggandes med prgramvaruversioner som gick ut för en halv evighet sen.

 

Håller det viss del med men jag tycker nog att det är bekvämt att ha de programvaror jag använder på CD. Sedan kan man ju slänga bort gammalt skräp utemellan.

 

Om du köper över webben så får du ett användarnamn och lösenord som du behöver för att ladda ner och aktivera programmet, med hjälp av användarnamnet och lösenordet så kan du alltså ladda ner programmet närsomhelst hur många gånger som helst.

 

Kan man inte bara bränna ut de installationsfiler man laddar hem ifall man vill ha programmet på CD och slippa ladda ner det på nytt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara bränna ut de installationsfiler man laddar hem ifall man vill ha programmet på CD och slippa ladda ner det på nytt?

 

Visst kan du göra det. NOD32 uppdaterar sig själv (ifall ny version finns) när du kopplar upp dig mot nätet efter installationen. Så summa kardemumma blir samma sak; den nya versionen laddas ner i alla fall :)

Om du väljer att ha automatisk uppdatering vill säga. Men det är ju som bäst att alltid ha den senaste versionen av ett säkerhetsprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så summa kardemumma blir samma sak; den nya versionen laddas ner i alla fall :)

 

Menar du nya virusdefinitioner nu eller själva programmet också?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det förresten att förnya prenumerationen på virusdefinitionerna till programmet? Det framgick inte riktigt av hemsidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske får info om detta här:

 

Tack, men det var faktiskt där jag redan hade läst. Där står:

 

Om du redan har köpt en licens från oss, och din nuvarande licenstid håller på att ta slut, så kan du förnya licensperioden till ett rabatterat pris.

 

Det stod alltså inte direkt vad detta rabatterade pris var.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det brukar ju bli lite billigare att förnya licensen än att köpa ny licens, men ta vet jag och ring dom, och fråga.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det förresten att förnya prenumerationen på virusdefinitionerna till programmet? Det framgick inte riktigt av hemsidan.

 

Jag betalade 280 kronor för ett år till.

 

Menar du nya virusdefinitioner nu eller själva programmet också?

 

Jag menar programmet också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, jag tackar så mycket för de mycket upplysande svaren. Det verkar ju vara ett bra antivirusprogram det här. Det är ju alltid en fördel att det tar lite systemresurser i anspråk.

 

Obs! Den här sjuka datorn verkar inte klara svenska tecken.

 

EDIT: Fick till tecknen

 

[inlägget ändrat 2005-03-10 19:23:25 av andreas30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...