Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Grafikdrivrutin

mlsubaru

Recommended Posts

Någon som har haft samma problem som detta eller möjligtvis kan ha en lösning???

Problemet är med min systers dator, de köpte en ny dator för ca 1,5 mån sedan utan prgramvara. Jag lovade att jag skulle installera windows xp, office och antivirus program till dom. Datorn är en celeron 2,4ghz, 256ram, geforce fx5200 grafik kort, 160gb sata disk, shuttle moderkort.

Nu till problemet: Installerade Windows XP och när jag gjort det klart och hadehaft datorn avstäng en liten stund så satte jag igång den igen och skulle ut på nätet och köra windows update så blev det blå skärm så fort den försökte ladda hemsidan coh det stod något om nvidia så jag blev klar över att det var något med drivrutinen till grafik kortet, så jag laddade hem den senaste från nvidia och installerade den, men problemet fortsätter. Det är när datorn sätts igång från att ha varit avstäng och du försöker gå ut på nätet, det har hänt någon gång när de spelat något spel också, men i första hand händer det som skrivet ovan. I blå skärmen han jag läsa något om en oändlig loop. Har även provat att byta till drivrutinen som följde med till grafik kortet men samma problem, så jag bytte till ett kort jag har hemma ett gf ti4600 men får samma problem med det med. Nu har jag även provat att installera om win xp, men problemet fortsätter ändå, har också provat att ta bort sp2 och bara lägga in sp1 men det hjälper inte heller. Kan säga att jag har installerat Win xp otaliga gånger innan och aldrig stött på detta problem innan, ingen jag har hört talas om har heller fått detta problem. Tilläggas kan att vid sista installationen var det bara Win xp på datorn. Tacksam för hjälp!!!!

Jag tycker nog att det låter som ett hårdvarufel, jag är inte expert på området men ett tips kan vara att köra uteslutningsmetoden, ta ut alla kort ur datorn sen sätt tillbaks ett i taget för att se om du hittar något kort som orsakar felet.

Det kan också vara kompatibilitetsproblem, d.v.s att det är en konflikt mellan någon hårdvara, själv är mitt ljudkort litte buggit.

Sen kan du prova ett memtest (typ Memtest 86+) för att utesluta minnet.

Men som sagt, är ingen expert på hårdvara men det kanske var lite hjälp.

/p-a

Mattias Falk

Det första jag kommer att tänka på är chipset-drivrutiner till moderkortet, har du installerat de senaste av dom? Annars skulle det vara bra om du kunde testa med ett annat märke på grafikkort men jag förstår om det inte är möjligt.

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

Har ju testat ett gf ti4600 också som jag skrev i texten och det blev samma med det. Men håller med om att tankarna faller mot hårdvaru fel eller hårdvara som inte är kompatibelt med vart annat. Vill även tillägga att jag har installerat chipset drivisarna som följde med till moder kortet, men det är inte säkert att de är de senaste.

[inlägget ändrat 2005-03-10 11:24:37 av mlsubaru]

Mattias Falk

Vad jag menade med annan tillverkare var snarare inte nvidia, dvs ati, matrox osv.

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

I blå skärmen han jag läsa något om en oändlig loop.

Jag har varit med om exakt det problemet! Och då rörde det sig om ett trasigt moderkort.

EDIT: Rättade stavfel...

[inlägget ändrat 2005-03-10 13:07:46 av R.N]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...