Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken brandvägg klarar detta...


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag undrar om det finns någon brandvägg som klarar dessa grejor.

 

1. Man startar t.ex. ett spel som vill ut på nätet. Branväggen blockar ju spelet eftersom inga regler för dom portarna skapats.

Man går in i loggen och ser att porten som spelet använder blockerats, man högerklickar på den blockerade porten och skapar en regel som tillåter porten att öppnas för spelet.

2. Sen att man i regeln som man just skapat anger att bara det spelet (eller vilket program det nu handlar om) får använda den porten, att den bara är öppen så länge spelet eller programmet är igång, resten av tiden när programmet inte används så ska den vara "stealthed" utifrån. Det sista gäller förståss inkommande trafik, bittorrent t.ex.

 

Jag har provat många brandväggar i mina dar men jag kommer inte ihåg om dom fixat det ovanstående. Senaste 2 åren har jag använt Outpost, men känner att det är dags att byta (för saken skull :)

Jag upptäckte att brandväggen Look´n´stop har såna funktioner som jag efterlyser, men dom grejorna funkar lite inkonsekvent, antagligen för att programmet inte är helt färdigt än. Och så är det programmets regler lite svårt att förstå sig på för en annan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag skulle säga att större delen av mjukvarubrandväggarna stöder ovanstående. Zone alarm och sygate har t ex en applikationslista där alla program som velat ha internetacess hamnar. Man kan där sedan kryssa i om man vill ge programmet möjlighet att komma ut på internet eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Jo, dom flesta, om inte alla, har det du beskriver. Men det är bara Looknstop som har att man kan gå in i loggen och via den ge tillstånd att xxx-programmet får ansluta/anslutas till xxxx-porten och inget annat.

Man kan ju i alla brandväggar i förväg ange vilka portar ett program får använda, jag tänkte bara att det vore så mycket simplare om man kunde se på blocklistan vilka portar som programmet försökt att använda och via den vägen, efteråt, ge tillstånd till dom specifika portar som blockats. Det känns som lite enklare än att alltid leta efter vilka portar ett visst program behöver ha öppna, och det stämmer inte alltid heller har jag märkt.

 

Men visst, det är inget stort problem, ville bara veta om det fanns andra brandväggar som hade dom funktionerna jag nämnde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...