Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med "Lägg till skrivare"


Knoddbrodd

Rekommendera Poster

Knoddbrodd

Var hemma hos min mor och rensade datorn på allsköns spyware och jag vet inte vad (adaware + avinstallation av en massa mysko program). Passade också på att uppdatera XP (dock ej SP2). Råkade rycka ur USB-kontakten till hennes Epson-skrivare (epson stylus C44 series) samtidigt. Nu verkar skrivaren ha trillat ur systemet och det går inte att lägga till någon ny skrivare. Var gång man klickar på "Lägg till skrivare" får man upp ett litet fönster som säger:

 

I fönsterlisten står det "16-bitars WINDOW-UNDERSYSTEM"

"systemfilen är inte lämplig för att köra DOS och WINDOWSPROGRAM"

"c:\windows\system32\autoexec.nt"

 

Det plingar f.ö till i datorn när man slår på skrivaren (USB-enheten hittas väl)

 

 

Nån som har nåt bra tips på hur jag ska komma till rätta med problemet?

 

/Hans

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har valsat runt bland trådarna nu. Samtliga verkar föreslå att man ska byta ut C:\windows\system32\autoexec.nt mot C:\windows\repair\autoexec.nt . Tyvärr fungerade inte detta. Kan tilläggas att det i system32 inte från början fanns någon autoexec.nt.

Inga andra stalltips? Kan det vara en god idé att köra en reparation via XP:s installations-CD?

 

/Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga andra stalltips?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324767

Direkt från hästens mun som jänkarna själva skulle ha sagt ;-)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inte fått ordning på eländet. Vad som gör mig lite fundersam till alla de tips som det länkats till är att alla handlar om 16-bitars undersystem, och hur de kan krångla. Är verkligen "lägg till skrivare" en 16-bitarsgrunka i WinXP? För mig som totalt okunnig så känns ju det som felet, inte att det är nåt fel på XP:s hantering av 16-bitarskod.

 

/Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Gissning:

Det är inte drivrutinerna till skrivaren som är eller har blivit skadade?

 

Uppdateringar till XP kan ställa till det rätt bra ibland. USB-skrivare kräver drivrutiner för att fungera. De är inte som andra USB-enheter som du bara pluggar i också fungerar dem.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag *tror* inte det har med drivrutiner att göra. Oavsett om det sitter nån USB-skrivare ipluggad eller ej, så plongar det bara till och felmeddelanderutan (se första posten) hoppar upp så fort man klickar på lägg till skrivare. Samma sak händer om man stoppar i tillverkarens skiva (jag gissar att den försöker använda sig av samma tjänst).

Så min fundering kvarstår - är det verkligen Windows hantering av 16-bitarsprogram som är problemet (vilket alla länkarna handlade om)? Själv tycker jag att det verkar märkligt att tjänsten "Lägg till skrivare" skulle vara en 16-bitarsapplikation när XP så vitt jag vet är ett 32-bitars OS.

 

/Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...