Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registrering


Rubya

Rekommendera Poster

Jag menar alltså, om man kollar på en sida sm en person har använt PHP på, så kan man använda koder i PHP som gör att man kan bli medlem på en sida typ. Eller om det var det du menade...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en tabell i din databas som heter members

 

Tabellen:

CREATE TABLE `members` (
`id` [color="#0000ff"]int[/color]( 11 ) UNSIGNED NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
`user` VARCHAR( 15 ) NOT NULL ,
`pass` VARCHAR( 15 ) NOT NULL ,
PRIMARY [color="#ff0000"]key[/color] ( `id` ) 
);

 

När du gjort detta skapa php-filen register.php

i den ska du ha ett formulär samt lite annat

 

Formuläret:

<FORM METHOD="POST" ACTION="register.[color="#0000ff"]php[/color]?[color="#0000ff"]do[/color]=register">
Användarnamn:
<br>
<input type="text" name="user">
<br>
Lösenord:
<input type="text" name="pass">
<input type="submit" value="Registrera!">
</FORM>

 

Sen ska du ha det som lägger till användaren i databasen... detta ska ligga högst upp i filen..

<?[color="#0000ff"]php[/color]
[color="#0000ff"]if[/color] ([color="#0000ff"]$[/color]_GET['[color="#0000ff"]do[/color]'] == "register") {
[color="#ff0000"]mysql_query[/color]("INSERT INTO members SET user='[color="#0000ff"]$[/color]_POST[user]', pass='[color="#0000ff"]$[/color]_POST[pass]'");
}
?>

 

I just denna kod visar jag bara hur man gör det där... Sen ska man ha lite annat som kollar om användarnamnet är upptaget osv och möjligtvis sätta sessions för alla användare... Orkar inte ta upp allt just nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev det där när jag var halvsovande men har du skapat tabellen i databasen? Och sen kopplat till den?

[inlägget ändrat 2005-03-10 19:36:03 av kroch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ganska lätt. Men det blir helt omöjligt för folk att hjälpa dig hitta felet om du bara ger "verkar inte funka i min server" som felbeskrivning.

 

Vad händer? Får du något felmeddelande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du väl börjar komma igång så är det rätt "lätt" har hållt på i 2 månader nu :) vet att det finns färdiga registrerings script på phpportalen.net annars kan jag kanske ta mig tid å göra ett till dig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var för tre dagar sedan jag började bli intresserad av PHP... I början som sagt kanske det inte är så lätt. Så lite hjälp skulle inte skada.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev det tidigare och jag skriver det igen:

Men det blir helt omöjligt för folk att hjälpa dig hitta felet om du bara ger "verkar inte funka i min server" som felbeskrivning.

 

Vad händer? Får du något felmeddelande?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nästan att det är jag som satt koderna fel eller något..

 

Men alltså, jag lägger ju in koden i servern och allt det där blablabla, men när jag kollar på sidan och allting så funkar inte koden. Alltså, en bättre förklaring till att koden inte funkar:

 

Det är som t.ex när man glömmer en "<" eller något i en kod, då funkar ju inte koden och så syns kodtexten på sidan, allt utom pilen. Eller ja.. Jag är inte så bra på att förklara..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att lägga in följande kod i en ny websida:

 

<?[color="#0000ff"]php[/color] [color="#ff0000"]phpinfo[/color](); ?>

 

Se vad resultatet blir. Om du vill kan du klistra in det här mellan LOG-taggar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som t.ex när man glömmer en "<" eller något i en kod, då funkar ju inte koden och så syns kodtexten på sidan

Naturligtvis, om du inte har något < i ditt <? så vet ju inte servern att den ska köra någon kod utan tror det är text som ska visas.

 

Om du menar att du får samma effekt nu, dvs att all kod syns så är det förmodligen för att din webbserver inte vet att den ska köra php-kod.

 

Döper du filen till något som slutar på .php?

Vad kör du för webbserver?

Hur har du installerat php?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste koppla till databasen med gör en fil som hete conn.php i den lägger du

 

<?[color="#0000ff"]php[/color]
$mysql_server = "localhost"; [color="#006400"]//Din mysql server[/color]
$mysql_user = "user"; [color="#006400"]// Ditt användarnamn till mysql[/color]
$mysql_password = "pass"; [color="#006400"]//Ditt lösenord till mysql[/color]
$mysql_database = "namn"; [color="#006400"]// namnet på din databas[/color]

$conn = [color="#ff0000"]mysql_connect[/color]($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password);
[color="#ff0000"]mysql_select_db[/color]($mysql_database, $conn);
?>

 

sen i din fil du kopplar till foirmuläret (där den andra php koden ligger) skriver du högst upp

 

<?[color="#0000ff"]php[/color]
[color="#0000ff"]include[/color] "conn.[color="#0000ff"]php[/color]";
?>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var testar du koden som du fick? Har du tillgång till en webbserver med stöd för PHP och MySQL (databas)?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är klart att den har. Jag har andra sidor med PHP i i min server... Fast pappa hjälpte mig med den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du ju fått, det kanske är dags att du berättar lite detaljer om din egen miljö, vad det blir för fel, vad du kör för server, php-version osv?

Annars är det lixom ingen idé.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara så snäll att jag gör denhär koden åt dig. Alltså inloggning med sessions och mysql databas. Säger till när jag gjort klart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...