Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

restart problem


mamoon

Rekommendera Poster

Hej

Jag har tagit emot en fil som skappade mycket problem för mig.så fort jag startar datorn får ett meddelande att spara ditt arbeta datorn kommer att sängas av på grund av ett fel in om en minut.

så den stängs av när jag startar om upprepas samma sak igen och igen.

känner nån det här problemet väntar på era tips.

 

meddelandet säger att det är nåt fel på

C/windows/system32/isass.exe

[inlägget ändrat 2005-03-09 12:06:55 av mamoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Strindberg

Du har med största sannolikhet drabbats av Blaster. Den gör att RPC-tjänsten dyker och startar om datorn. Det finns uppdateringar på Windows hemsida. Gå till download.microsoft.com och sök på Blaster.

 

Men det kan vara problem med att hinna ladda hem och installera det innan datorn startar om igen. Därför kan du förhindra det tillfälligt genom att ändra i tjänsten RPC. Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera". Gå på "Tjänster och program" och sedan "Tjänster". Där finns tjänsten "Remote Procedure Call (RPC)", dubbelklicka på den (inte Locator!). Under flicken "Återställning" står vad som ska hända om en tjänst inte kan startas. Under alla dessa välj "Ingen åtgärd" och starta sedan om datorn.

 

Detta gör att du i alla fall kan ha datorn igång under tiden du laddar hem och uppdaterar Windows. Men se till att ändra tillbaka dessa inställningar när du är klar!

 

Och uppdatera Windows ofta. Gärna med SP2.

/A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt svar. Är det säkerhets uppdateringerna för windows xp som jag behöver?

Jag har en annan dator kan jag hämta uppdateringen med hjälp av den andra datorn och spara på en disket och installera på den infekterade dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Strindberg

Ja det är säkerhetsuppdateringar som gör att du kan "täppa till hålet" i XP som Blaster utnyttjar.

 

Mer specifikt så är det denna:

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=5fa055ae-a1ba-4d4a-b424-95d32cfc8cba

 

Men den filen är på strax över 1 500 kB och får inte plats på en diskett. Mitt förslag är att du gör som jag skrev tidigare. Förhindra att Windows startar om och installera sedan patchen ifrån adressen ovan. Efter det bör du ändra tillbaka inställningarna och sedan fortsätta med att uppdatera Window så långt det går genom Windows Update ( http://www.windowsupdate.com/ ).

 

Har du inget virusskydd så rekommenderar jag det.

/A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var på samma sida men var lite osäker på vad jag behöver. Jag har AVG personal antivirus (gratis version) är det en bra skydd mot virus?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Strindberg

Om du menar att du var inne på Windows Update så bör du ladda hem alla uppdateringar som föreslås. Men det akuta problemet med Blaster åtgärdas snabbast genom att du laddar hem den enskilda uppdateringen först. Efter det kan du fortsätta med resterande uppdateringar.

 

AVG Personal Antivirus är inget jag personligen har erfarenhet av. Men den fungerar förmodligen alldeles utmärkt så länge den uppdateras regelbundet med nya virusdefinitioner.

/A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en brandvägg?

Annars är det att rekommendera innan du kopplar datorn mot internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecillia

jag har sayget personal gratis version på min dator.Jag är lite dåligt på att svara på brandvägs frågor jag säger ja till allt eftersom jag inte vet vad ska blockeras och vad ska tillåtas.

Ibland den frågar att Realplayer vill använda port 80 för att göra nåt trots att jag inte startat Real. Jag säger ok varså god, eller jag aldrig användar windows massanger men brand vägen frågar att massanger vill göra nåt. jag blockerade massanger en gång så fick jag varje minut ett meddelande från brandvägen att massanger har blivit blockerad till slut jag tillåtade massanger för att bli i fred.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du har brandvägg.

 

Själv gör jag tvärtom om jag inte vet vad det är frågan om så säger jag nej dvs blockera. Som jag ser det så är det inte mycket annat än webbläsare, e-post-program, MSN Messenger och antivirusprogrammet som har på internet att göra.

 

Om Realplayer vill gå ut på internet så är det antingen för att skicka information om dig till sin skapare eller för att se efter om det har kommit ut uppdateringar, ingetdera tycker jag att det är nödvändigt att den gör.

 

I Sygates brandvägg kan man väl ställa in att ett visst program alltid kan blockeras, så slipper man ju nya frågor så som du verkade få med Windows Messenger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anders

nu startas inte om datorn jag installerade uppdateringerna. men när jag öppnar internet explor den öppnas men så fort jag klicker på en länk för att gå vidare till en annan sida så stängs av internet explorer av sig själv.

vet inte vad ska göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skannat datorn med ditt antivirusprogram?

Hittar det något?

Är det uppdaterat?

Har du ändrat tillbaks i tjänster som Anders skrev 12:11?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes jag har gojrt allt steg för steg, antiverus är utslagen den startas inte alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat tillbaks i tjänster som Anders skrev klockan 12:11?

 

Ladda hem HijackThis här:

http://www.unitethecows.com/software/HijackThis.exe

 

Kör, skanna och spara loggen.

Så får vi se om du har något otrevligt program igång som ska rensas bort.

 

Bifoga loggen från HijackThis i ditt svar här på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecillia

Tack för hjlpen jag farmaterade hårdisken, jag ska använda tipsen nästa gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...