Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ketchupflaskan - ont gissel

CyberPet

Recommended Posts

Eftersom jag nu nämde ketchupflaskans förbannelse som förslag, så får jag väl ta en seriös debatt i en egen tråd.

OK, kan nån förklara för mig varför de vanliga glasflaskorna med ketchup är så infernaliskt krångliga?

Jag menar, man sitter där och ska njuta av en varmkorv och så vänder man flaskan upp och ner för att fördela lite ketchup över den fina korven. Men inte kommer det någon ketchup inte! Nä, där sitter man och väntar på att den trögflytande massan ska masa sig neråt för att sedan snyggt landa på korven. Men inget händer.

Då skakar man lätt på flaskan för att skynda på den långsamma färden. Ingenting händer.

Nur börjar man bli lite desperat, för man vill ju inte att korven ska kallna innan man fått dit ketchupen, så man skakar kraftig på flaskan för att få ner den där envisa massan.

PLOPP!

Korven ligger nu dränkt i ketchup. Alldeles för mycket ketchup eftersom halva flaskan fick för sig att halka ut.

Varför är det på detta viset??

Nu säger nog många att det finns ketchup på plastflaska... men som miljömedveten så tycker man att det är ett fasligt slöseri med plast och föredrar därför glas som kan återvinnas.

Dessutom är ju ketchup i glasflaska godare än den som man får i plastflaskan. Ketchupen i plastflaskan är för rinnig och den slaskar omkring på korven istället för den fasta, kompakta men ack så svåråtkommliga ketchupen i glasflaska.

Man kanske skulle uppfinna en pump som man finurligt arrangerar på flaskan för att pumpa upp den utsökta ketchupen... men de flesta pumpar är ju gjorda av plast och har för små hål så den tjockflytande massan fastnar på vägen i alla fall.

*suck*

Detta är ett olösligt problem!

/Petra

förvara flaskan upp-och-ned

eller skaka rejält med locket på

"Heinz isn't trying to be rude... it just is" - eller vad de nu säger i reklamen (närminnet är inte det bästa vid denna tidpunkt och tillstånd! damn whiskey)

Med sinnena bedövade av tre sorters wiskey, absolut mandrin och currant kan jag inte låta bli att funderdera över vilket som är mest miljövänligt. Att köpa ex. Felix ketchup i plastflaska, som kan kastas i närmsta sopnedkast för vidare transport till förbränning eller att köpa Heinz glasflaska som, i mitt fall, skall transporteras i bil till en återvinningscentral.

Skall plasten brinna och bli fjärrvärma eller skall min Mazda -85 startas och spy ut avgaser för att glasflaskan skall smältas ner och bli nytt glas.

Skall den nygrillade korven behöva bli besudlad av dessa tankar ?

Vem tänker på korven ?

Vad har korven gjort för ont ?

Skall inte en korv kunna få vara en korv utan att få dåligt samvete för vad mäninskan får för sig att utsätta dessa avlånga varelser för ?

Vem tänker på senapen ?

Man pratar ofta om ketchup-principen. Finns det någon princip som nämner senap ?

Allt eller inget, det enda man tänker på är ketcup, ingen tänker på senap. Man kan tro att senap inte har några känslor, men om vi inte börjar tänka på den gula vännen, senapen, så kommer det nog inte dröja länge innan vi står inför större problem än att den röda smörjan, ketchupen, trilskas. Då kommer senapen att slå tillbaka och då kommer vi att få problem.

Tänk på alla de olika varianter det finns, skånsk, fransk, söt, stark, dijon, ett otal sorter. När dom går ihop och vägrar lämna sina förpackningar kan vi bara önska att det var en, en ensam produkt som började jäklas och inte ett flertal olika typer som har lättare att få igenom sina krav genom samlade åtgärder.

Låt ketchupen trilskas, stör inte den ordning som råder. Börjar vi röra runt i saker vi inte förstår har vi snart t.o.m bostongurkan emot oss.

Nicrosoft, du slog huvudet på korken... öhm... spiken när du säger att ingen nämner senapen. Det är så sant!!

Men vet du varför?

Jo, senapen har så många kompisar medan ketchupen bara har sig själv i plastflaska eller glasflaska. Det är därför jag tycker lite synd om ketchupen, där sitter den ensam och vägrar att komma ut. Den har inga snälla skånska eller franska vänner. Den är heller inte stark eller söt och den kommer inte i en massa flashiga förpackningar som man kan komma åt med en sked.

Apropå bostongurkan, den har ju redan börjat bråka. Såg i en reklamfilm att den nu finns i en sån där förskräcklig plastflaska!

Och korven, den har ju också en massa kompisar, kolla bara på reklamen för "vahetere"-korvarna.

OK, jag har låtit detta med energin vara till sist eftersom det är lite allvar i det. Vi sorterar idag plast, glas, metall, papper, kartong, bränbart material, komposterbart och miljöfarligt. Men plasten verkar inte bli lika väl omhändertagen som just glas, papper och kartong. Dessutom är ju plasten inte nedbrytbar, så den måste antingen smältas ner eller brännas (huga vilka onda ångor).

Sen kvarstår ju faktumet att ketchupen i plastflaska inte smakar lika bra och har inte samma härliga konsistens som ketchupen i glasflaskan.

Men varför måste den trilskas så????

/Petra

Jag kom på det, köp ölkorv! de smala ni vet,

sen petar man långsamt men effektivt i

sig ketchupen,vad jag kommer ihåg är

flaskhalsen på glasflaskorna tillräckligt

stort för en smal tesked :-)

hmmm, ketchup på ölkorv ??

Vad har nu ölkorven gjort för ont ? Besudlas av denna röda smörja.

;)

• 2 weeks later...

Hej, kul å se någon från "gamla" Online!

Någon nämnde senap; varför finns inte den stadiga goda ketchupen på tub? En sådan borde räcka lika länge som senapen eftersom man använder ungefär lika mycket av varje på en korv.

Problemet med "räckvidden" blir väl kanske mer akut när man beställer en korv med mos....

/Bjarne

PS Har du fått någon plats på nya IDG för dina drinkrecept? DS

Hej Bjarne,

Njae, Drinklistan fanns först på webben och IDG Online kontaktade mig och frågade om jag inte ville lägga upp den på webben också, vilket jag gjorde. Så den finns fortfarande, fast inte under IDGs regi.

http://www.drinklistan.nu/

Tyvärr är den inte uppdaterad på länge, men jag jobbar på det... sen kanske det kommer en överraskning också... typ efter sommaren. ;-)

/Petra

Blev lite rörigt. IDG Online frågade om jag inte ville lägga upp den på deras FirstClass server och inte webben.. för på webben fanns den ju redan. *pustar ut*

/Petra

PS, ibland vore det kanon med en redigera-funktion när man skriver helt uppåt väggarna.

Rikard Ståhl

I sådant fall måste du ta kontakt med Emission och be honom om receptet till "Cumulus #1". En höjdare!

med vänliga

Rikard

Erik Gustavsson1

Mycket av den förpackningsplast som används idag bildar vid förbränning endast koldioxid och vatten. Kart, koldioxid är ju en s.k växthusgas, men den är inte på annat sätt farlig.

Varför inte plat-ketchup smakar som glas-ketchup?

Om jag får spekulera lite, och det får jag ju.. så tror jag att det kan ha att göra med att syran i ketchup reagerar med plasten, som ju är mjuk och relativt lätt avger molekyler i ketchupen, medans glasflaskan ju är betydligt beständigare mot påverkan från syror mm.

Sen tycker jag inte ett dyft synd om varesig ketchupen eller senapen, däremot de stackars tomaterna, som ena dagen hänger där i solen i godan ro, nästa dag slängs det ner i ett kar och mixas och pressas in i en allt för trång flaska. Att ätas tillsammans med en halv special är för dem en befirelse!

/E

• 2 weeks later...

Ketchupen har visst kompisar. Tyvärr finns det alltför många sorter som har för mycket socker och ättika i sig.

Glenn Larsson

Nobellpris till han som uppfann kyckling korven, vi smyg/halv vegetarianer är djupt tacksammat!!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...