Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Utrymmes problem med Exchange

hobbelito

Recommended Posts

Hej,

I förebyggande syfte, vill jag ställa frågan här på forumet vilka alternativ man har som administratör när ExchangeDatabasen växt sig för stor för sin partition?

Att ta bort en epostlåda verkar ju inte göra någon skillnad, läste att den egentligen inte försvinner först 6 månader senare!? Samt att ExchangeDatabasen egentligen inte lämnar tillbaka något utrymme till filsystemet, utan sitter och håller på det.

Någon som kan klargöra hur man ska göra för att få ner storleken på databasen?

Jag har även läst om komprimering av databasen, men i princip alla artiklar jag läst om ämnet avråder bestämt från att ta ner en Exchange databas och komprimera den. Eftersom det kan bli problem att få igång den igen, stämmer det?

Tack på förhand.

.hobbe

I riktigt förebyggande syfte så designar man naturligtvis rätt från början så man slipper denna typ av problem. Min rekommendation är att man tänker efter vilka storlekar man estimerar att det rör sig om och sen skaffar man sig disk efter det, tumregel, (databasstorlek * 2,1).

När man ska använda verktyg som tex eseutil osv kräver dessa ofta att man kan skriva en ny databas (tex vid offline defrag) och då skall 2 databaser få plats samtidigt. SJälvklart kan man göra detta mot en annan disk eller på en helt annan dator, men det tar ofta tid (som man inte har i ett akut läge) att kopiera osv.

I ett fall när "skadan" redan är skedd så är det just offline defragmentering som är sättet att få ner den filmässiga storleken på databasen, under förutsättning att det finns ledigt utrymme i den (kolla eventloggen så ser du hur mycket ledigt utrymme som finns).

Att tänka på vid offline defrag är att ha backup innan, veta vad man sysslar med och att ha tid på sig! Testa att göra det på en annan dator innan genom att kopiera bort databaserna till en annan maskin och kör där, http://support.microsoft.com/kb/244525.

Kan va bra att ha en testserver så man kan testa att baserna går att mounta efter defragen.

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

Tack för ditt svar Magnus,

Vad gäller förutseende, jo det stämmer, du har helt rätt där. Fast på den punkten kan jag skylla på att det inte var jag som gjorde installationsjobbet initialt, utan en konsult, Yippeeee! En riktig klåpare.

Vad menar du med dbstorlek * 2,1, man vet väl inte dbstorleken innan man kört ett tag!? Dessutom är den ju dynamisk, alltså sväller ju mer som lagras i ExchangeServern.

Aha, jag hitta ett antal artiklar på MSDN om ämnet, men alltså, det är fortfarande så att i var och varannan artikel att man avråds från att göra Defrag ingreppet, är det någon som har gjort en defrag och kan berätta lite om erfarenheterna, smidigt, enkelt, gick det bra, strul och om ja, vad gick fel, vad tänka på... typ lite så.

Har du gjort det Magnus? Kört en offline defrag på en DB?

Dessutom, har hittat en liten fuling som jag kan göra temporärt, lyfta över dbn till en annan partion som har lite mer i utrymme, det lär hjälpa ett tag till.

http://www.msexchange.org/pages/article_p.asp?id=535

F.ö. en kick-ass site för MS Exchange adminstratörer som inte kan och inte kommer ihåg allt utantill ;o)

Nu ska det alltså bokas in en helg då man störningsfritt får mekla med DBn, hmmm... kanske ska ta ett par extra backups hehe.

Eftersom vi är ett litet företag finns inte möjlighet till test och en parallell testmiljö med hela tjofräset. Iofs skulle jag kunna testa offline defragen, men det säger ju inget om mountingen, att den går bra efter testet menar jag.

[inlägget ändrat 2005-03-09 19:01:27 av hobbelito]

Johan Sandqvist

Kör du exempelvis Exchange standard kan du inte ha större databas än 16GB, således är en partition på lite drygt 32GB att föredra, kör du Enterprise gäller det att räkna på vad du anser är "lagom" storlek med avseende på mailboxkvota och antal användare.

Offline defrag funkar fint, de gånger jag har gjort det har det gått bra även om det tar en liten stund. Som Magnus skrev så är det A och O att du har en komplett backup innan du startar!

Att flytta databasen till en annan partition är kanske den enklaste lösningen. Enkelt och snabbt gjort, men under tiden ligger givetvis din store nere så du får antingen förvarna kollegorna om att ta en fikarast eller ta det efter kontorstid. Se dock till att du inte har nån komprimering på den andra partitionen!

Och ja, MSExchange.org är en trevlig sajt, mycket matnyttigt där. Får väl ta mig i kragen och börja skriva lite oftare där :)

Johan Sandqvist

Och för att diskutera några av de saker du nämnde i din första postning.

Exchange *kan* behålla mailboxar ett visst antal dagar, eller tills en full backup gjorts, beroende på de inställningar du gjort. Titta på egenskaperna för din Mailbox Store i Exchange System Manager.

Keep deleted items innebär att du enkelt kan återskapa borttagna meddelanden i Outlook genom att gå till Borttaget-mappen och köra Verktyg->Återskapa borttagna objekt.

Keep deleted mailboxes innebär just det, du kan alltså återanknyta en mailbox till ett (annat) konto efter att ha tagit bort mailboxen.

Exchange lagrar all sin data i databasfiler som normalt inte krymper. Om du tar bort massa meddelanden så kommer datafilen alltså inte att bli mindre, men däremot kommer mängden "white space" i databasen att öka. Leta efter event id 1221 i din Application log. Du ser något i stil med "The database "First Storage Group\Mailbox Store (KALLE)" has 12 megabytes of free space after online defragmentation has terminated." Så länge totala mängden ny data inte överskrider 12MB på min server kommer databasen inte att öka i storlek. Enda sätten att återfå detta utrymme är offline defrag eller att flytta mailboxar till en annan store/server. Såtillvida du inte har väldigt stort white space rekommenderar jag inte en offline defrag (flytta hellre databasen till en större partition - disk är billigt jämfört med arbete och strul!)

Som jag sa tidigare så är komprimering av en datapartition ett stort nej i Exchange sammanhang (du kan inte starta din store om du flyttar den till en komprimerad partition). MS brukar generellt vara lite återhållsamma med att rekommendera att man pillar med databaserna, men en offline defrag brukar funka fint, speciellt om du gör den på en annan dator eller gör lokala kopior av databasfilerna innan så att du kan test-mounta de nya filerna och vid behov snabbt återgå till de gamla fungerande.

// Johan

Tack för din input Johan, den var kanon.

Nu har jag lite att fundera över innan jag kör igång, förmodligen blir det en flytt i första taget och sen eventuellt en offline defrag.

Ni ska veta att eforum är en jäkligt trevlig site med individer som er två som hjälper stackare som mig som hamnat i knipan...

Ja jag har kört offline defrag hur många gånger som helst, inte haft problem med det, det är standardlösning på när en databas i en standard har nått 16 GB och det händer allt för ofta. Då har man dessutom inte fördelen av att kunna köra en snygg backup för systemet stannar när det når 16 GB (kan iofs fixas temp med att utöka gränsen till 17 GB men det är en annan disk.).

Som sagt har jag inte haft problem med offline defrag och jag tycker att det är lite överdrivet med problematiken kring det. Kan dock inte nog poängtera en backup innan, gärna både en "vanlig" backup och en offline backup, dvs stänga tjänsterna och kopiera bort databaserna.

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

• 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...