Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hindra windows att köra vissa filtyper?

AnLu

Recommended Posts

Hej

Jag administrerar en del xp-burkar med flera mer eller mindre kreativa användare.

Nu undrar jag om det finns något smidigt sätt att hindra XP (pro) från att köra filer med vissa filändelser utan att behöva gå in och mickla om alla rättigheter. Rättighetsstöket var jävligt nog iom alla de olika program som körs på maskinerna och som inte fullt ut stödjer olika användare och grupper.

Därför vill jag kunna spärra visa ändelser, först och främst sådan kända illbattingar som .pif men även andra vid behov. Kan man dessutom spärra vissa filnamn vore det ännu bättre :-)

/Anders

Från hjälpen i XP:

Lägga till eller ta bort en aktuell filtyp

Öppna Lokala Säkerhetsinställningar

Klicka på Principer för begränsning av programvara i konsolträdet.

Plats?

Säkerhetsinställningar

Principer för begränsning av programvara

Dubbelklicka på Konfigurerade filtyper i informationsfönstret.

Gör något av följande:

Om du vill lägga till en filtyp skriver du filtillägget i fältet Filnamnstillägg och klickar på Lägg till.

Om du vill ta bort en filtyp klickar du på filtypen i listan Konfigurerade filtyper och sedan på Ta bort.

Obs!

XOX

Listan Konfigurerade filtyper delas av alla regler.

Närliggande information

OBS!

Det kan ställa till en del om man gör fel.

Läs all info om det först.

Låter som du instället skall fundera på ett anti-virusprogram för dina användare.

--

[Esc]

[inlägget ändrat 2005-03-09 13:33:51 av [Esc]]

Jo om det vore så enkelt LOL

Antivirus finns på burkarna men jag vill helt enkelt kunna hindra ganska exakt vilka filer som körs, då inte alla antivirus alltid tar hand om alla filer på alla sätt de kan köras.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...