Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar av sig själv


2much

Rekommendera Poster

Har precis köpt en ny dator som uppför sig lite underligt.

När jag har stängt av datorn så tar ca 1 minut, sedan startar den igen av sig själv.....

 

Nån som har någon ide om varför detta händer?

 

2much

 

Same shit, different day

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

1. Gå in i Start/Inställningar/Kontrollpanelen/Prestanda & underhåll/System/Avancerat

2. Klicka på knappen Inställningar under Start och återställning.

3. Bocka av Starta om automatiskt och OK.

 

Sen får du en bluescreen med lite nöffror och text. Skriv av och posta här.

 

Ett annat alternativ kan vara att du har Wake on lan aktivt i BIOS. Datorn startar då på signal från modemet. Se till att det är disable i BIOS.

 

Hur du kommer in i BIOS brukar stå i skärmens nederkant t ex Press DEL to enter Setup. Tryck ned DEL-tangenten lite då och då under uppstart, så kommer du till slut in i BIOS.

 

Lycka till!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du sa, och bockade av starta om automatiskt, men jag fick ingen bluescreen??

 

Men problemet försvann så jag antar att jag är nöjd så. Men man vill ju gärna förstå vad man gjort. Har tittat på mina andra två datorer och där var inte denna rutan ibockad. Vad är det som styr ifall den är ibockad när man installerat Win XP?

 

 

Btw:

Jag hittade ingen Wake on lan-funktion i biosen.

 

2much

 

 

Same shit, different day

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2much skrev:

Vad är det som styr ifall den är ibockad när man installerat Win XP?

Det är den defaulta inställning att den är ibockad då man installerar XP. Åtminstone är det min erfarenhet av alla installationer jag gjort, att den är ibockad. Men att bocka ur den ingår bland de 10 första konfigureringar jag omedlbart gör efter installation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

 

Tack för hjälpen iaf.

 

2much

 

Same shit, different day

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...