Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antipiratbyrån hotar folk


Ume090

Rekommendera Poster

Man får inte lägga ut ett falskt lockbete och "uppmuntra" till brott utan måste vänta på att brottet begås utan inblandning av tredje part.

Det är jättelagligt så länge man inte är polis eller myndighet eller handlar på uppdrag av dem.

Resultatet får t.om användas i en rättegång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag kanske blir inspirerad av "antipiratbyrån"?

 

Mina äppelträd brukar besökas av diverse pallare ("tjuvar" om man skall köra samma språkbruk som skivbolagen när de kallar rippare för "tjuvar") varje år då det hänger feta äpplen på mina äppelträds grenar..

 

Äpplena är givetvis mina då:

1) Jag äger marken träden står på.

2) Jag planterat träden för cirka 20 år sen

3) Beskurit, gödslat, vattnat och besprutat träden. Pengar och arbete..

4) Tja, känner mig som "Moses","Mu-hammed" eller "Haren Krischna" [välj passande (av-) Gud själv] över dessa träd.

 

Är det då okej av mig att minera marken runt träden, kanske göra som Gud Himself i Lustgården och förgifta äpplena, eller rent av göra korv/slarvsylta av pallarna och sälja som "kött uppfött på fina äpplen"?

 

hehe.. Givetvis är jag ironisk.

Kopiering ÄR som pallning. Ett/några enskilda fall är ingen fara. Problemet är om en "odlare" blir av med alla sina "äpplen" genom tusentals/miljontals av "ostraffbara" småbrott/pallare..

 

Ponera att en äppelodlare råkar ut för en miljon "pallare" som var för sig "bara" pallar/stjäl två-tre äpplen, men odlaren blir av med HELA sin skörd, eftersom pallarna är så många? Inga av pallarna kan lagföras (="sättas dit") eftersom de "bara" har "pallat"/"snattat", men tillsammans har de stulit miljonbelopp/miljardbelopp som gör att äppelodlaren konkaronkar..

 

 

"Vän av ordning" (=markndsekonomi) kan ju säga investerarna kan söka sig "någon annanstans", vilket jag också anser. Är branschen så illa drabbad av pirateri, kan ju de överfeta direktörerna och aktieägarna dra åt h-e!

 

"Drabbar ingen fattig!"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras medlemsorganisationer, vem annars?

Edit: Dvs, de filmbolag m.fl vars badwill de tar.

[inlägget ändrat 2005-03-09 17:01:53 av fhe]

 

Fast i sådant fall kan ju inte dom har mer rättigheter än du och jag?

Dvs, det dom plockar fram om användarna, går hur som helst att få fram?

Har jag fattat det rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maximuz skrev:

Kan det stämma? I så fall är det väll en typ av "de-coj" (hur f-n det nu stavas) operation, vilket är olagligt enligt svensk lag. Man får inte lägga ut ett falskt lockbete och "uppmuntra" till brott utan måste vänta på att brottet begås utan inblandning av tredje part.

 

Det var en datortidning som skrev en artikel om deras jobb för ett tag sedan. Minns nu inte vilken tidning det var, men vill minnas att det stod att de jobbar på det sättet.

 

Hur ska de annars få tag på personer som laddar ned upphovsrättskyddad musik och film?

 

Folk lägger upp och delar med sig av film och musik i vilket fall som helst. AP måste i så fall jobba på samma sätt för att sätta fast folk. Sedan spårar de var det fejkade paketet hamnar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i sådant fall kan ju inte dom har mer rättigheter än du och jag?

Upphovsmannen har vanligtvis mer rättigheter än den som inte är upphovsman. De kan t.ex dela ut precis vad de vill så länge de har upphovsmannens tillstånd, något som naturligtvis du också kan men du lär inte få upphovsmännens tillstånd.

 

Dvs, det dom plockar fram om användarna, går hur som helst att få fram?

Ja, det är klart att du kan få fram vilken IP-adress någon som delar ut en film sitter på, annars skulle du ju inte kunna hämta filmen, eller hur?

Och visst kan du sitta på DC och göra anmälningar till ISP:ar om folk delar ut barnporr, dataspel eller något annat som man varken får tanka hem eller dela ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska de annars få tag på personer som laddar ned upphovsrättskyddad musik och film?

De jagar inte sådana, det vore meningslöst eftersom det är helt lagligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska de annars få tag på personer som laddar ned upphovsrättskyddad musik och film?
Du har liksom missat en central detalj. Det är inte nedladdning det handlar om i detta fallet, det handlar om att folk delar ut material för nedladdning.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus_J Skrev:

Fast apb får väl göra lite vad dom vill eftersom dom har upphovsrättshavarens tillstånd.

fhe skrev:

Upphovsmannen har vanligtvis mer rättigheter än den som inte är upphovsman. De kan t.ex dela ut precis vad de vill så länge de har upphovsmannens tillstånd, något som naturligtvis du också kan men du lär inte få upphovsmännens tillstånd.

 

OM det nu är så att APB jagar folk som laddar ned det de lagt upp, vilket jag tvivlar på att de gör eftersom det så vitt jag vet fortfarande är lagligt, så förstår jag inte på vilka grunder aktuella nedladdare kan dömmas. Om APB nu har lagt upp en fil med upphovsrätts innehavarens tillstånd så borde det väll kunna betraktas som en laglikt upplagd fil och är därför inte olaglig att ladda ned och distrubutera vidare....

 

..eller?

 

[inlägget ändrat 2005-03-09 19:35:25 av Maximuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM det nu är så att APB jagar folk som laddar ned det de lagt upp, vilket jag tvivlar på att de gör eftersom det så vitt jag vet fortfarande är lagligt

Det tror inte jag heller att de gör. De bryr sig bara om utdelare.

Lagligt är det dock inte alls alltid, APB representerar inte bara filmindustrin utan även datorspelföretagen (och ett par andra mjukvaruleverantörer), datorprogram är undantagna från rätten till exemplarframställning.

 

Om APB nu har lagt upp en fil med upphovsrätts innehavarens tillstånd så borde det väll kunna betraktas som en laglikt upplagd fil och är därför inte olaglig att ladda ned och distrubutera vidare....

Ett rent hypotetiskt problem men nej så är det inte. Om du hittar ett företags ftp-sajt så är det inte alls säkert att du har rätt att tanka hem saker bara för att de ligger där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som hellst skulle apb inte kunna göra ett skit om det inte vore för våra ISP som troligen bryter mot lagen då de delar ut våra ip-nummer (om de nu gör det).

APB är ingen myndighet, det är ingen polis utan en vanlig branchorganisation.

 

ISP behöver absolut INTE dela med sig av några uppgifter till någon annan än polisen.

 

Hur tusan ska apb kunna anmäla någon de inte vet namnet på?

 

Om ip-nummer faller under pul så kommer de kunna anmäla ip-numret till polisen, men de flesta är ju flera i hushållet och alla blånekar självfallet.

 

 

För övrigt lär det vara så att organisationen har fått upphovrättsinnehavarens tillstånd, inte privatpersonerna i organistaionen.

 

Så för att organisationen ska kunna utföra sitt "jobb" korrekt så måste de väl tanka filmerna från arbetsplatsen?

Då är det bara att spärra deras ip-nummer (213.136.34.38).

Detta ip-nummer kan för övrigt aldrig falla under pul då det inte är kopplat till en privatperson.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

APB går med ip:t till polisen, polisen till ispn. Voilá (franska är inte min grej) så är det färdigt!

Hur tusan ska apb kunna anmäla någon de inte vet namnet på?

Jaha, du blev rånad men vet inte namnet på personen. Nähe, då blir det ingen polisanmälan.

 

Så för att organisationen ska kunna utföra sitt "jobb" korrekt så måste de väl tanka filmerna från arbetsplatsen?

Jo, de är nog de enda som inte tar med sig jobbet hem ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Enligt en gammal PC FÖR ALLA - tidning från 2004 nr 11 sid: 48 - 49:

 

"När till exempel Antipiratbyrån tagit kontakt med en bredbandsleverantör och presenterat sitt underlag, går bredbandsleverantören in och kontrollerar om det aktuella ip-numret var aktivt just det klockslaget.

 

Om så var fallet skickas brev ut där Comhem (artikeln handlar om Linus, 16 som har Comhem) hänvisar till sin netikett, alltså regler om hur en användare ska uppföra sig enligt avtalet. Men det sker ingen kontroll huruvida Antipiratbyråns uppgifter stämmer eller ej"

 

Datormagazin, nr 1, 2003 har en artikel om Antipiratbyrån och BSA:

 

Rubrik: Piratjägarna - lagens riddare eller storföretagens torpeder? sid: 030 - 037

 

"I sin jakt på piratkopierare bedriver Antipiratbyrån ett aktivt utredningsarbete och lägger ner mycket arbete på varje anmälan. De kan använda metoder som polisen idag inte får använda, bland annat att beställa varor under falskt namn och med falsk adress för att få fram fysiska bevis"

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[inlägget ändrat 2005-03-09 20:49:13 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maximuz skrev:

OM det nu är så att APB jagar folk som laddar ned det de lagt upp, vilket jag tvivlar på att de gör eftersom det så vitt jag vet fortfarande är lagligt, så förstår jag inte på vilka grunder aktuella nedladdare kan dömmas.

 

Ingen som vet exakt då?

 

Det kanske är så att de går in på hubbarna och kollar.

Låter kanske mer rimligt?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det verkar nog mer troligt...

 

 

Men vist är det kul att vi fått en internetpolis. Har läst någonstans (minns tyvärr inte källan) att det finns förslag om att förbjuda all typ av fildelning, vare sig det gäller material som jag själv eller någon annan har upphovsrätt till(?)

Man kan ju undra hur internet skulle se up om APB och liknande organisationer skulle få igenom alla sina reformer, då skulle man väll snart behöver legitimera sig med en ögonscanner innan man beträder internet samt licenser för de sidor man beträder.

 

Dessutom finns det ju förslag på att all mail och information om vilka sidor som internetanvändarna besöker skall sparas i arkiv. Och vist så skulle det underlätta vid brottsutredningar och fungera utmärkt i en utopi utan personer som säljer information från databaserna vidare som exempelvis personer som arbetar med arkiven samt hackers. Men som vi alla vet så lever vi inte i en utopi och inte heller i "den bästa av världar" som Voltare skrev...

Skulle vara kul *ironi* att vara kändis i det polissamhället och gå ut på internet och kolla på nakenmodeller för att nästa dag se på löpsedlarna: "Läs allt om X:s obcena internetvanor" eller "X:s dolda sexmissbruk uppdagas".

[inlägget ändrat 2005-03-09 21:03:06 av Maximuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som hellst skulle apb inte kunna göra ett skit om det inte vore för våra ISP som troligen bryter mot lagen då de delar ut våra ip-nummer (om de nu gör det).

Det var just det där med "om", de gör verkligen inte det.

 

Hur tusan ska apb kunna anmäla någon de inte vet namnet på

Det går jättebra, du kan t.ex polisanmäla någon som ringer med hemligt nummer hem till dig och ofredar dig, sen är det polisutredningens sak att (baserat på de uppgifter du ger dem, t.ex klockslag) ta reda på vem det var mha av diverse teleoperatörer. På samma sätt som polisen med hjälp av diverse IP-operatörer kan använda sig av de uppgifter de fått av APB, IPFI eller någon annan för att ta reda på vem som ska misstänkas.

 

För övrigt lär det vara så att organisationen har fått upphovrättsinnehavarens tillstånd, inte privatpersonerna i organistaionen.

Och vad har det med saken att göra? Menar du att organisationen inte skulle få representeras av människor?

 

Detta ip-nummer kan för övrigt aldrig falla under pul då det inte är kopplat till en privatperson.

Vilket naturligtvis inte heller har med saken att göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När till exempel Antipiratbyrån tagit kontakt med en bredbandsleverantör och presenterat sitt underlag, går bredbandsleverantören in och kontrollerar om det aktuella ip-numret var aktivt just det klockslaget.

Och?

Det är väl inte någon nyhet att ISP:n först kontaktar kunden? Det innebär inte på något sätt att ISP:n delar med sig om vem kunden är till APB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns förslag om att förbjuda all typ av fildelning, vare sig det gäller material som jag själv eller någon annan har upphovsrätt till(?)

Nej något sådant förslag finns inte och kommer aldrig att finnas. Det är rätt självklart att ingen någonsin kan hindra dig att dela med dig av sånt som du har rätten att dela med dig av. Det skulle göra det omöjligt att sända TV, sälja musik, visa film eller för all del installera programvara köpt programvara (eller sälja den).

 

Man kan ju undra hur internet skulle se up om APB och liknande organisationer skulle få igenom alla sina reformer,

Det är kul att du tycker illa om APB men de "reformer" du tillskriver dem finns verkligen inte någon annanstans än i dina fantasier. Det är som att gå omkring och varna för spöken.

 

Dessutom finns det ju förslag på att all mail och information om vilka sidor som internetanvändarna besöker skall sparas i arkiv.

Det har inget som helst med saken att göra och är faktiskt helt orelaterat till allt vad APB eller IPFI heter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt lär det vara så att organisationen har fått upphovrättsinnehavarens tillstånd, inte privatpersonerna i organistaionen.

 

Och vad har det med saken att göra? Menar du att organisationen inte skulle få representeras av människor?

Det är väll ganska uppenbart att skribenten menar....

Det är kul att du tycker illa om APB men de "reformer" du tillskriver dem finns verkligen inte någon annanstans än i dina fantasier...

Reformerna jag skriver om är mer tänkt som ett skämt, seftersom jag tycker att hettsjakten på fildelande-16 åriga- finniga skolungdommar är ett stort skämt. Skrev längre ned i texten *ironi* så att det inte skulle bli några missförstånd. Skulle naturligtvis även ha skrivit *skämt* i komenterad text så att den person som har problem att läsa mellan raderna inte skall kunna missförstå...

Det har inget som helst med saken att göra och är faktiskt helt orelaterat till allt vad APB eller IPFI heter.

Det var mer tänkt som en ny debatt och är högst relevant i sammanhanget då det inkräktar på den personliga integriteten på liknande sätt som APB:s scanning av ip-adresser och ISP:ernas (eventuella) utelämning av IP_Användar information.

 

[inlägget ändrat 2005-03-09 21:48:58 av Maximuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reformerna jag skriver om är mer tänkt som ett skämt

Det förklarar det hela även om det är lite konstigt att dikta ihop att man hört något (men inte minns källan) och ta upp det som ett argument för att visa vart världen är påväg. Det finns massor med äkta exempel på vart världen är påväg :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Som avslut kan jag säga att jag lyssnade på en rolig mp3 tidigare,

jag vet inte om den är fajkad men det handlade om hur apb hade gjort en radio-intervju tillgänglig för nedladdning på sin webbsida.

Intervjun var självfallet copywriteskyddad och de hade inte tillstånd från upphovsmannen (folkradion). Jag kan lägga upp en länk senare för de som vill lyssna på det."

 

JA TACK!

 

Har letat som en galning efter det inslaget. Igår hittade jag en länk på en obskyr webbsite som jag tyvärr inte minns namnet på. Och inte heller kommer jag ihåg hur jag hittade dit. Idag vill inte Google vara lika hjälpsam, för jag hittar nada.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atiforce 4XT

Hahaha!! Power To The People

 

Aftonbladet

 

Antipiratbyråns sajt sänktes

Tusentals anmäler byrån

Antipiratbyrån tog i med hårdhandskarna mot fildelarna.

Nu slår de tillbaka – och sedan i söndags är byråns hemsida utslagen.

- Det är någon som attackerar vår sida, säger Henrik Pontén jurist på Antipiratbyrån till aftonbladet.se. Under förra veckan fick ett tiotal fildelare i Stockholm sina datorer beslagtagna av polisen.

I några fall har ärenden lämnats över till åklagare och misstänkta för brott har kallats till förhör. Brotten rubriceras som brott mot upphovsrättslagen och kan ge upp till två års fängelse. Det har retat upp fildelarna. Tusentals anmälningar har kommit in till Datainspektionen och på söndagen bombarderades Antipiratbyråns hemsida med information och kraschade.

 

Nere i dygn

På tisdagseftermiddagen gick det fortfarande inte att komma in på sajten.

— Antipiratbyrån använder tveksamma metoder för att jaga internetanvändare för småbrott. Därför vill vi ge tillbaka med samma mynt, säger en person bakom attackerna till fildelarnas intresseorganisation Piratbyrån.

Men på Antipiratbyrån tar man det hela med ro.

— Det är lite motsägelsefullt. Vårt intryck är att de flesta som besöker sajten är piraterna själva som vill ha information om vad vi gör. De förstör lite grann för sig själva. Våra kunder ringer till oss om de vill ha information, säger Henrik Pontén.

Han säger att de inte stör deras arbete och att de ska se sig om efter en annan lösning när de får tid. Men han tycker att attackerna är odemokratiska.

— De ju inte intresserade av att motparten ska få sprida sin information eftersom man hackar vår hemsida. De motverkar yttrandefriheten, säger han.

 

”Spionerar inte”

Antipiratbyrån har fått utstå mycket kritik för sättet man jagar fildelare på. Att de spionerar, registrerar och hotar människor. Något som Henrik Pontén har svårt att förstå.

— Det vi gör är att vi har en sökmotor som ligger ute och hittar folk som begår brott. Sen går ett automatiskt mejl till internetleverantören som i sin tur informerar den här personen. Om man kallar det spionage, det är upp till var och en men det kanske leder till en viss inflation i det begreppet, säger han.

— Och hotar? Det är snarare tvärtom. Vi informerar. Det är som att ta en snattare i en butik och tala om för honom att det är olagligt att snatta.

Han tror att man, med den nya linjen, kommer att få bukt med piratkopieringen.

— Vi kommer att fortsätta. Det här är ett brott och vi har ett system som kommer att tackla det här.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
ahahahaha är det en historia ur verkligeheten?

Jo tyvärr. Innan det hände mig trodde jag det var en "urban legend", men faktum är att det hände mig ett antal gånger när jag var "oansvarig ungdom utan filterdisciplin"

 

Så det är ingen kliche, det händer faktiskt =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det ska bli intressant att se vilka kreti och pleti skivbolagen ska tjäna pengar på när de uppnått sitt mål att sätta dit nedladdare i fängelse eller skuld. Det blir väl idioter som tycker det är värt 180 spänn för en samlingsskiva med det bästa från melodifestivalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om APB nu har lagt upp en fil med upphovsrätts innehavarens tillstånd

Påtal om det, har du tillstånd att använda bilden i din profil?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som laddar ner musik bidrar ju inte ett dugg till försäljningen!?!

 

Just Kreti o Pleti som KÖPER skivor är ju de som nu idag är de som bidrar till att det finns en marknad.

Hur tänkte du nu egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...