Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antipiratbyrån hotar folk


Ume090

Rekommendera Poster

men, vad har dom hotat då?

 

Ser man som en hot när någon säger "det är olagligt att ...bla bla"

absolut inte!!

 

Eller hotar dom mer än så?

 

[inlägget ändrat 2005-03-08 20:13:26 av Ume090]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder

 

 

http://www.uppsnappat.se/?url=news!read.jspx?newsID=7300

 

I ett gemensamt pressmeddelande från de två företagen beskrivs Antipiratbyråns privatspaningsmetoder som Stasi-registrering och ett exempel på hur industrin tar lagen i egna händer. Förutom att Antipiratbyråns metoder att stävja spridningen av piratkopierat material via internet är starkt integritetskränkande, hotar de även tillväxten inom digitala medier, menar Nylander och Birgersson.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/08/20050308104930_CS/20050308104930_CS.dbp.asp

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde kanske skaffa fast ip eller köra med fakeIP på DC, nån form av NAT eller nåt sånt.

 

PUL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte orkat hänga med i senaste tidens debatt! Något jag funderar över är om vem som helst får bedriva privatspaning i vinstsyfte?

En annan sak jag funderar är hur dom gör för att scanna efter fildelare, blir vanliga oskyldiga användare också scannade av antipiratbyrån?

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
En annan sak jag funderar är hur dom gör för att scanna efter fildelare, blir vanliga oskyldiga användare också scannade av antipiratbyrån?

 

Vad jag förstår så lägger de ut lockbete på hubbarna. Nappar någon så kan de spåra användaren och IP-numret.

 

Nu ska Antipiratbyrån också ha fått tillgång till ett bättre program för spårning.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/22/20050222072330_IW/20050222072330_IW.dbp.asp

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[inlägget ändrat 2005-03-08 20:47:37 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så lägger de ut lockbete på hubbarna. Nappar någon så kan de spåra användaren och IP-numret.

Intressant ! Undrar vilket nickname dom har ?! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vinkel på det hela som jag vill se mer av är hur ISP-na hanterar de "automatiserade" mail som APB-byråns sökmotor genererar.

— Det vi gör är att vi har en sökmotor som ligger ute och hittar folk som begår brott. Sen går ett automatiskt mejl till internetleverantören som i sin tur informerar den här personen
AB i dag: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,614292,00.html

 

Står Telia, Bredbandsbolaget med fler bara där med mössan i hand och skrapar med foten när APB automatmailar? Det låter otroligt. Sker det ingen som helst prövning, eller har APB mandat och makt som vi inte känner till?

 

Kan inte IDG eller nån rota lite och skriva om det här, eftersom jag själv och många med mig alltid har trott att det var polisen och ingen annan som kunde avkräva en ISP dess kundinfo...

 

Edit: stavfel

[inlägget ändrat 2005-03-08 21:30:02 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Det är bara polisen som kan kräva ut identitet. Däremot så vidarebefodrar många ISP:er varningen till sin kund.

 

Av egen erfarenhet kan jag säga att vissa sorterar varningarna i den runda korgen. Det skulle helt enkelt ta för lång tid att hålla på med att leta kunder som fått varningar, och det är inte isp:ernas jobb utan polisens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt så hittar antipiratbyrån ett IP som delar ut en film.

Dom skickar ett automatiskt mail eller brev till internetleverantören. Sen förstörs loggen med IP-numret.

Då har väl inte fildelaren nånting att oroa sig för? Jag menar dom förstör ju beviset på att han delat ut filmen, så då är det bara och forsätta att dela ut filmen eftersom det inte finns registrerat nånstans att han delat ut filen? Det är ju inte så att apb kan komma och säga till bredbandsleverantören: "Hallå, vafan, vi har ju meddelat er en gång förut att pelle delar ut den och den filmen - gör nånting"

 

Apb anser inte att ett IP-nummer är nånting som kan identfiera en person. Men ändå så raderar dom registret med IP-nummer som delar ut filmer, det känns lite onödigt eftersom om man inte kan identifiera nån via IP-numret så är det ju inte olagligt att föra ett register på dom. Luktar lite skunk tycker jag.

Ändå så lyckas dom övertala polisen att gå och beslagta datorer hos den här ickei-dentifierade personen!?

Hur ska dom kunna fälla denna ickeperson eftersom APB inte har sparat någon information om utdelandet av filmen?

Kanske innehåller datorn piratkopierade filer, men än sen?. Det är inte förbjudet att inneha piratkopior. Det faktum att filmen finns i den beslagtagna datorn säger väl inget om huruvida den utdelades, särskilt som APB inte har några loggor om att den utdelats.

Logiken påminner lite om Tage Danielssons lilla berättelse om Harrisburg-olyckan.

Borde inte Antipiratbyrån anmälas för falsk tillvitelse?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en sak till, hur vet Antipiratbyrån om jag delar ut film? Om jag har filer som heter " Mr.bean.CUSTOM.SWESUB.DVDr.rar Mr.bean.CUSTOM.SWESUB.DVDr.r00" bla bla

 

Så man kan inte veta om vad det finns innehåll i RAR, tänker om det finns helt annat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

att dom måset ladda ner för att se vad det är för film och om det är rätt film, ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de måste ladda ner hela filmen och sedan självfallet även titta på den för att veriefiera att det verkligen är rätt film.

 

För övrigt är de inte säkerställt huruvida ip-nummer faller under pul eller inte.

 

Jobbar du på apb?

 

Hur vet du om de loggar och sparar ip-nummer eller inte?

 

Bara för att tomten Pontén säger att de gör något och att det är helt lagligt betyder det inte att det är det.

 

De är ingen myndighet utan en branchorganisation, de har alltså inga speciella rättigheter alls. De för ett nära samarbete med polisen, enligt dem själva. Jag har inte hört någon poliskälla utala sig om detta.

 

En annan sak som kan vara intressant att nämna:

 

Om en person blir anmäld för att ha gjort en viss film tillgänglig för nedladdning så måste polisen beslagta datorn för att sedan verifiera att filmen verkligen finns där. Om utdelar har raderat filmen finns inte några bevis.

apb: "men vi har loggar"

åtalad: "de har ni ha skrivit själva"

 

Alltså, polisen måste verifiera det hela.

Det är därför inte butikskontrollanter får stoppa ner händerna i din ryggsäck och ta upp det du snattat, för då kan du hävda att det är de som lagt dit varorna.

 

Läste du, Pentti H, länken jag postade?

Det finns ju inga klara lagar om det här ännu, men att stämma apb för deras personuppgiftshantering kanske kan bli aktuellt.

 

 

Själv sitter jag i ett studentnät som sköts av studenter.

Mail från apb med texten: "dessa ip har delat ut filmen ****"

bemöts med: "vi ska informera användaren" vilket de sedan gör för att därefter inte bry sig om det längre.

Samtliga isp i sverige borde agera på liknande sätt.

 

Som avslut kan jag säga att jag lyssnade på en rolig mp3 tidigare,

jag vet inte om den är fajkad men det handlade om hur apb hade gjort en radio-intervju tillgänglig för nedladdning på sin webbsida.

Intervjun var självfallet copywriteskyddad och de hade inte tillstånd från upphovsmannen (folkradion). Jag kan lägga upp en länk senare för de som vill lyssna på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hörde på radion nu att Antipiratbyrån fått 4.000 anmälningar på sig (under den senaste veckan) som gått till Datainspektionen. Datainspektionen i sin tur ska nu utreda fallet om IP-nummer ska kunna kopplas till en person eller inte.

 

Ska bli intressant att följa fortsättningen...

 

http://www.stockholmsfria.se/modules.php?name=Artikel&id=3376

 

http://www.undertexter.se/?p=news&file=152

 

http://www.piratbyran.org/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

[inlägget ändrat 2005-03-09 15:09:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datainspektionen i sin tur ska nu utreda fallet om IP-nummer ska kunna kopplas till en person eller inte.

Tyckte mig se att de skulle uttala sig den 15/3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Datainspektionen i sin tur ska nu utreda fallet om IP-nummer ska kunna kopplas till en person eller inte.
Nja, de ska väl iaf utreda om en IP-adress är en personuppgift. Men hur som helst, detta kan leda till en intressant frågeställning.

 

Om IP-nummer generellt kommer att anses som personuppgift så måste den registrerade lämna sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas. Det skulle för mig som har en webbserver betyda att jag måste konfigurera om den så att IP-adresser inte registreras eller att alla besökare får lämna samtycke först. Eller?

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

APB påminner mig om en bitter gammal tant utan några som helst vänner, vars enda nöje i livet är att göra livet surt för sin omgivning. Typ som de som gjort det till sin livsuppgift att stoppa torktumlarludd i ens brevlåda för att man "brutit mot reglerna" och glömt rengöra filtret.

 

Sad pathetic people...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

APB ska inte vara omtyckta... APB finns för att göra just "the dirty work" år skiv- och filmbolagen som inte vill dra på sig badwill. Och den senaste tiden gör ju APB sitt jobb bra ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APB ska inte vara omtyckta... APB finns för att göra just "the dirty work" år skiv- och filmbolagen som inte vill dra på sig badwill. Och den senaste tiden gör ju APB sitt jobb bra ;)

 

Fast vem har tilldelat dom det uppdraget tycker jag vore intressant att veta.

 

Nån som vet?

Är det en myndighet som skapats av regeringen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vem har tilldelat dom det uppdraget tycker jag vore intressant att veta.

Deras medlemsorganisationer, vem annars?

Edit: Dvs, de filmbolag m.fl vars badwill de tar.

[inlägget ändrat 2005-03-09 17:01:53 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ som de som gjort det till sin livsuppgift att stoppa torktumlarludd i ens brevlåda för att man "brutit mot reglerna" och glömt rengöra filtret.

 

hahahahaha är det en historia ur verkligeheten?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Setafn Eklinder skrev:

Vad jag förstår så lägger de ut lockbete på hubbarna. Nappar någon så kan de spåra användaren och IP-numret.

Kan det stämma? I så fall är det väll en typ av "de-coj" (hur f-n det nu stavas) operation, vilket är olagligt enligt svensk lag. Man får inte lägga ut ett falskt lockbete och "uppmuntra" till brott utan måste vänta på att brottet begås utan inblandning av tredje part.

Desutom är det väll inte olagligt att ladda hem upphovsrättskyddat material (än) utan det är endast olagligt att sprida, sälja mm....

Om nu det är olagligt att även ladda ned film så begår de själva en olaglig handling om de skulle göra så som DnSx skriver

Ja, de måste ladda ner hela filmen och sedan självfallet även titta på den för att veriefiera att det verkligen är rätt film.

 

Jag tycker att hela deras handlande verkar ytterst tveksam. I deras pressmedelande kan man ofta läsa om vad APB:s jurister säger i frågan men dessa tycks ju inte själva känna till lagen särskilt bra...

 

[inlägget ändrat 2005-03-09 17:27:14 av Maximuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast apb får väl göra lite vad dom vill eftersom dom har upphovsrättshavarens tillstånd.

Angående att uppmuntra till brott så vet jag inte om dom begår brott när dom gör det men bevisen får fortfarande användas i en svensk rättegång.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...