Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac mini?


Bärnt

Rekommendera Poster

Jag har funderingar att köpa en mac mini, och hade främst tänkt att använda den som musikdator. Är det någon som har en sådan, skulle jag vara glad om ni skulle råda mig. Färdelar och nackdelar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen men har ganska nyligen bestämt mig för att den inte är något jag vill ha.

Den är ganska dyr (jämfört med en PC som har motsvarande prestanda) och är försedd med en hyffsat långsam 2.5"-disk. I praktiken får du en iBook utan TFT-skärm (som dessutom är rätt svår att bygga ut själv med mer disk och minne, iaf om man vill ha det på insidan), skulle du vilja ha en iBook utan skärm som musikdator?

 

och hade främst tänkt att använda den som musikdator.

Å andra sidan beror det ju på vad du menar med "musikdator", vill du ha något snyggt som kan stå på stereon och spela mp3:or så är den förmodligen helt lysande :-)

 

[inlägget ändrat 2005-03-08 22:02:11 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mac mini och jag måste säga att jag är klart positivt överraskad av dess kapacitet. Nu hade jag skärm och sådant sen tidigare så det blev inte en alltför stor kostnad för mig vid inköp. Om inte du inte har detta så kommer det att bli något dyrare. Vidare kan det vara värt att notera att det verkar vara många som haft problem att köra den tillsammans med en vanlig crt-skärm. Det som har diskuterats är mest att skärmen blivit väldigt mörk.

 

Vad det gäller musik så är det nog helt avhängt vad du skall göra med den. jag skulle inte rekommendera den till tyngre musikskapande, dels på grund av disken som är långsammare än i en fullstor samt även för att den inte är lika utbyggbar ifall du vill använda instickskort i den (obefintligt). För uppspelning funkar det dock alldeles utmärkt. Jag har kollat runt lite i facktidningar och bland de musikervänner jag har och dom är av samma åsikt. Har du mycket musikprylar med usb eller firewirekopplimg kan det dock fortfarande vara ett alternativ. Samma gäller för videoredigering.

 

Men som sagt för allmänt bruk är den helt suverän.

 

En sak att notera är att den låter i princip inget alls, vilket är ett stort plus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe, efter som du värkar ganska negativt inställd till denna mac, och du verkar tycka att en pc vore ett bättre alternativ. Så kunde du väl ge några exempel på bra pc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, jag är inte alls ganska negativ till den. Jag tycker bara inte den är värd pengarna. Du får en lika tyst men dubbelt så snabb dell för samma pengar och då får du dessutom möjlighet att byta disk och stoppa i mer minne i burken utan att behöva gå lös med rakblad på chassit.

 

Som söt pryl är den säkert kul att ha men då det är just en ibook utan skärm så har jag lite svårt att se varför man skulle välja den framför t.ex en iMac eller för all del en vanlig iBook eller powerbool om man prompt vill ha en Mac.

 

Hade personligen hellre sett att de gjort en Mac Mini i ett dubbelt så högt chassi (skulle fortfarande inte bli större än kuben), då hade de kunnat ha en liten burk med riktig disk, utbytbart grafikkort, snabbare processor och den hade ändå varit liten och söt.

 

Jag betvivlar inte en sekund att den passar massor med människor, jag har bara inget behov av en sådan själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag är intresserad av mac minin är att jag behöver kunna flytta den ganska enkelt, och jag har inte råd med en "riktig" bärbar mac.

Finns det bärbara pc datorer i samma prisklass som minin?

(Jag är inte så bra på datorer, så jag undrar vad menas med 2.5"-disk?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det bärbara pc datorer i samma prisklass som minin?

Jag har ärligt talat extremt dålig koll på budget-segmentet av laptops men förmodligen inte eftersom du ska betala för en skärm också.

 

(Jag är inte så bra på datorer, så jag undrar vad menas med 2.5"-disk?)

2.5" anger egentligen den fysiska diametern på skivorna i hårddisken men rent allmänt så används 2.5"-diskar i huvudsak i laptops, medans vanliga diskar är sk 3.5"-diskar.

Eftersom de i huvudsak används i laptopar har man gjort vissa kompromisser för att hålla nere strömförbrukning och värmeutveckling (laptopens två största fiender) och det resulterar i att de är markant långsammare än en "riktig" (3.5") disk.

 

Håller man på mycket med video så kommer man att märka det men gör man det köper man förmodligen inte en Mac mini iaf eftersom det blir ganska dyrt och förse den med mycket minne och bra grafikmöjligheter. Om ma det drabbar den som har den som "musikdator" beror nog på vad konceptet innebär.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...