Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudet hackar när skärmen uppdateras


Jakob-bohem

Rekommendera Poster

Jakob-bohem

Hej. Jag har fått strul med min dators ljud sedan jag uppgraderade den med nya delar (Bytte från Hps original P4 - 400MHz till en Celeron 633Mhz).

När jag nu spelar musik i datorn blir ljudet hackigt och dåligt (korta stötar av brus) när jag gör något på datorn så att skärmen ritas om, t ex. maximerar ett fönster eller scrollar ner på nån sida på internet eller i ett dokument.

En trist bieffekt av detta blir att jag inte kan se film alls eftersom skärmen ju då ritas om mest hela tiden. Att se trailers på internet går bättre, liksom att skriva t ex. i detta forumet. Det är när jag ändrar på mycket av informationen på skärmen som ljudet hackar.

Eftersom det händer oavsett vad jag gör får jag intrycket av att det kan vara nåt strul med hårdvaran eller drivrutinerna.

Om nån känner till detta fenomen eller något liknande tar jag hemskt gärna emot tips!

MVH -Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Ljudkortet kan dela IRQ med grafikkortet eller någon annan olämplig hårdvara.

Flytta ljudkortet till någon annan PCI-plats, då lär IRQ:n också ändras.

 

Alltid värt att prova...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som krockande DMAkanaler. Testa tvinga ljudkortet till en annan kanal i device manager.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob-bohem

Jag förstod inte riktigt det där.. Vad jag vet så kan man bara utnyttja DMA för att låta _hårddiskar_ jobba direkt mot RAM och på så sätt minska processorbelastningen..

Jag hittar inget om DMA under min ljudkortsdrivrutin.

 

Jag ska testa att flytta om korten imorgon! Ikväll hinner jag inte - så får vi se om det blir nån förbättring.

 

Tack båda två så länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...