Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkopplingen kopplas ner


Caj Ohmi

Rekommendera Poster

Hej

Har någon möjlighet att hjälpa mig med detta problem? Jag har en telia bredbandsanslutning till min pc med XP. Bredbandet har fungerat okej tills för några veckor sen. Jag loggar in och kommer ut på nätet som vanligt. Efter kanske tio minuter stängs anslutningen och jag måste starta om datorn för att kunna logga in igen! Jag har kollat nätverkskortet och det är ok. Jag använder inte router men barnens dator går på samma anslutning utan problem (inte samtidigt).

 

Telia kan inte hjälpa. Är det någon inställning som ändrats av något kryp? Jag skriver nu från en annan dator, jag hade aldrig hunnit med detta på min pc.

 

Tacksam för hjälp, råd och tips

 

 

Hälsningar Caj Ohmi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte router men barnens dator går på samma anslutning utan problem (inte samtidigt)

 

Det kan vara där skon klämmer. Datorerna inte bara hämtar IP-adress från din ISP, dom lämnar i sammanhanget också sin mac-adress (nätverkskortets unika nummer). Får din ISP in olika macadresser från samma port, är det nog bäddat för probs.

 

Mitt råd är en router (OnOff har D-links för 397 spänn just nu) eller en reguljär internetdelning mellan datorerna. Med en router är du dessutom bra mycket säkrare från intrång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lars2w2

 

Tack för ditt råd, jag ska nog skaffa router. Jag undrar ändå om detta kan vara felet. Vi har kört på samma anslutning två år utan problem. Men jag bytte dator för fyra månader sedan och bytte då också operativsystem från 2000pro till xp.

 

Caj

 

[inlägget ändrat 2005-03-08 14:55:17 av Caj Ohmi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på att du har en brandvägg som blockerar och ställer till problem när dig dator ska förnya ip dår datorn varit igång i 20min.

 

När det slutar fungera, pröva att inaktivera brandväggen och sen fönya ditt ip. Får du ett ip då så var det brandväggen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för tipset. Menar du datorns mjukvara? Det sitter ju brandväggar centralt i systemet (jag bor i lägenhet). Vad gör jag om det funkar med att inaktivera brandväggen?

 

Caj

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...