Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC stängs av (igen)


cfcjop

Rekommendera Poster

Jag skrev för några dagar sedan, men vill ta upp tråden igen.

 

Jag har en 10 månader "gammal" PC. Pentium 4, 3,0 GHZ, 512 MB, 160 HD märke Fujitsu Siemens Scaleo 600.

 

Mitt problem är att PC bara stängs av, som om man drar ut strömkabeln. Jag har pratat med Fujitsu support som först vill att man ska formatera om hela HD för att utesluta mjukvarufel, inte roligt när man har 130 GB fylld med data. Sen tror jag inte alls att det är mjukvarufel utan bara en rutin som dom säger för att underlätta för sig själva.

 

Sen har vi varit inne på värme problem, men min fråga är då. Om jag sätter på PC efter en natts vila loggar in o startar typ FM2005, eller bara ett barnspel som typ Allram så stängs PC av efter bara några minuter, hinner processorn bli varm så snabbt?? Sätter jag på den igen direkt efter när den dykt så stängs den oxå ofta av direkt när man loggar in några gånger. Dessa spel som jag pratar om har jag kunnat spelat utan några problem tidigare, att den stängs av har kommit sista 2 månaderna.

 

CPU ligger på ca 40-50% när jag spelar FM2005 o betydligt lägre när det är Allram.

 

Jag har en teori om att det är hårddisken som håller på att gå sönder, kan en hårddisk som håller på att gå sönder generera dessa fel??

 

Jag vill gärna ha fler åsikter, tips eller erfarenheter, tack.

 

Vill in i det sista undivka att behöva omformatera HD, eftersom det inte känns osm någon hjälp och att jag blir av med all min data..

 

Hur kan jag felsöka, kan jag på ngt sätt testa prestanda på HD eller göra ngt test på processorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge brukar du kunna ha igång datorn innan den stängs av?

 

Det skulle kunna vara en av minnesmodulerna (förutsatt att du har mer än en) som det är något fel på, och datorn stängs av då den försöker spara data på den trasiga modulen.

 

Du får inte upp någon ruta innan datorn stängs av?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte möjlighet att prova något annat nätaggregat i datorn? Av din beskrivning så tolkar jag det som att strömmen bara försvinner.

Kanske orkar den inte leverera den ström som alla komponenter kräver - antingen för att en är för svag eller att det helt enkelt är nåt fel på den.

Med dagens komponenter bör man ha ett strömaggregat som levererar minst 300 watt. Men eftersom den fungerat i tio månader och det faktum att du inte lagt till nya komponenter (hårdvara) innan problemen började så skulle jag tippa att det blivit nåt fel på strömaggregatet.

 

När hårddisken börjar gå sönder så brukar den bli ganska högljudd eller så kan det bli så att man inte kan boota upp till windows alls eller så kan datorn frysa (bilden stannar och tangentbord och mus fungerar inte). Jag har inte hört talas om att en felande hårddisk kan släcka hela datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte är ngn hårdvaruexpert så tackar jag för era tips.

 

DnSx//Nej jag får inte upp någon ruta eller någon slags varning alls, bara dör direkt.

Det är olika, men som exempel så kan jag starta HL2 och när jag kommer till meny i HL2 så låter jag bara datorn stå där, då slocknar den efter ett tag. Fast jag inte gör ngt annat på den, utan bara låter den stå där i menyläge.

 

Pentti H//Kan man på ngt sätt testa strömaggregatet? Hur komplicerat är det att sätta i ett nytt?

 

Varöfr jag funderar på HD är att den låter väldigt "skrollande" när man just laddar spel, den borde inte låta så högt tycker jag, den bara står o tuggar känns det som och så lägger den av.

Samma sak om man surfar på Internet så börjar HD låta tex bara när man skrollar ner med musen på en lång sida. Den dyker inte ofta då, men det har hänt.

 

Men jag kanske har fel att det är HD som låter, men det känns som det. Eller så är det processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite om nätaggregat och börjar misstänka mer o mer att det är det som ni sa.

 

För om jag lägger handen på chassiet högst upp där strömkabeln går in så är det varmt o tittar man genom gallret så snurrar inte den fläkten??

 

Rätt mig om jag har fel för jag är som sagt var inte helt teknisk, är inte det nätaggregatet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är nätaggregatet, och där har du nog problemet; fläkten i den har lagt av så den blir överhettad och nån automatsäkring slår av den.

 

Allting är ju relativt, men det är inte särskilt svårt att byta ut nätaggregatet.

Det är lite pillande för att få loss kabeln som går till moderkortet, men annars handlar det bara om att skruva loss själva lådan och lossa på kablarna som går till olika hårdvara i datorn.

Men om du känner att pillande inte är din grej, så kanske du kan be nån händig om hjälp. Man kan skada moderkortet om man råkar slinta eller så.

Alternativt så kan du lämna in den hos nån datorförsäljare, det bör inte vara så dyrt. Kanske har du garanti kvar på den förresten?

 

Varje gång man gör nånting inne i en dator så bör man vara fri från eventuell statisk elektricitet. Det är ju ganska många volt i statisk elektricitet och en sån strömspik kan skada dom känsliga kompnenterna i datorn (Processor och minne t.ex.)

Innan man tar i nånting inne i datorn så ska man avleda sig genom att röra chassit (lådan) då får man en sån där liten, liten stöt om man råkar vara "laddad", sen kan man ta i moderkort och dylikt.

Helst ska man använd ett speciell armband som man jordar, men min erfarenhet efter att ha pillat i datorer under tio år är att man klarar sig bra med att avleda sig genom att ta i chassit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag har några händiga vänner som kan hjälpa mig, så jag köper hellre ett eget nätaggregat o sätter in det själv än tar det på garantin o blir av med datorn i 10 arbetsdagar, usch!

 

En sista fråga, är det något i PC som kan ha tagit skada av att fläkten inte fungerat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det något i PC som kan ha tagit skada av att fläkten inte fungerat?

 

Jag tror inte det. Den har ju levererat den ström som den ska, varken mer eller mindre ström, tills den blivit överhettad och stängts av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

jag har exakt samma problem, har haft datorn i cirka 1 år och aldrig haft några problem att spela spel innan.

Klickar in på spelet och efter 5-10 minuter stängs datorn av.. kan sitta hur länge som helst och spela t.ex. poker på nätet och surfa men när jag startar ett spel så stängs datorn av..

Strömbrytaren är fortfarande på efter att datorn stängs av men när jag skall sätta på datorn igen måste jag stänga av den (strömbrytaren) och sätta på den igen.

 

Fläkten funkar som den ska (verkar det som)

 

Något som vet ?

 

tacksam för svar // mattias

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju på det här året ha blivit ganska mycket damm i datorn så att fläktarna och annan kylning inte fungerar så bra. Med hjälp av t ex programmet Everest så brukar man kunna se vilken temperatur man har i datorn, se det här inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=692066#692176

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är löst, det var min processorfläkt som dragit in damm och orsakat denna överhettning, trots att den bara är 10 månader gammal.

Kylpastan hade smält och var som bortblåst. Min PC hade i BIOS automatisk avstängning vid 90C (för högt!)..

 

Det räckte med att ta bort fläkten och blåsa av den och sätta på ny kylpasta så funkade den utmärkt igen.

 

Så öppna PC och känn på fläktflensen, men var försiktig den är nog riktigt varm...

 

[inlägget ändrat 2005-04-01 10:06:02 av cfcjop]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Kylning & ljuddämpning

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...