Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synpunkter och alternativ


JaffaMandarinen

Rekommendera Poster

JaffaMandarinen

Finns det någon som har några synpunkter eller bra alternativ angående detta ihopplock. Och framför allt passar de ihop, Jag har försökt att matcha men man kan ju aldrig veta?

 

MMD Athlon Barton XP 2500+1,83GHz Socket A 745:-

 

Epox EP-8RDA+Pro nVidia nforce ultra 400 605:-

 

M-Audio Audiophile 24/96 1050:-

 

120GB Seagate SATA 8MB Cache 700:-

 

Gigabyte Geforce 6200MB / ATI Radeon X300 128MB 865:- / 610:-

 

Minne 1024MB DDR SDRAM 1129:-

 

Kan nån också hjälpa mig med chassi o fläktar. Jag vet att cpu:n inte har fläkt men hur är det med fläkt på mina 2 grafikkortsalternativ.

 

 

Om man satsar på ett bra chassi och bra fläktar kan man då "spara in"

på fläktar till cpu och grafikkortet. Eller tvärtom. Hur är det med värmen i burkarna igentligen. Vad ska man veta för att göra ett bra köp?

 

Mvh

 

/JaffaMandarinen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Som det ser it nu så har du två pci-express grafikkort medans moderkortet vill ha agp.

När du bygger datorn är det alltid trevligt med ett chassi av någorlunda kvalité, i lågbudgetchassin har jag behövt böja undan "balkar" som satt i vägen, vet inte vad som var värst designen eller det faktum att det krävdes så lite våld för att dom skulle ge vika.

 

Grafikkort säljs alltid med fläkt om dom behöver det, så det behöver du inte oroa dig för. Jag skulle rekommendera Zalmans CNPS-7xxx serie av cpu-kylare då dom är tysta och effektiva.

 

Vad gäller chassi och andra grafikkort så är det bäst att du skriver vart du tänker köpa grejerna så man kan lägga rekommendationer utifrån sortimentet.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Datorbygge/montering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JaffaMandarinen

Vad är lämpligast att byta?

 

Grafik kort eller moderkort. Vill lägga som mest ca 1400 på moderkort

och grafikkort men som vanligt få ut det mesta.

 

PCI är väl framtiden... men jag var väldigt nöjd med moderkortet

 

mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Det enda alternativet för dig är nog agp, om du ska ett moderkort med stöd för pci-express så behöver du även byta processor, skulle gissa att systemet blir dubbelt så dyrt om du vill ha pci-express.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JaffaMandarinen

Tack för tipset, men...

jag är nog mer intresserad av tips åt "andra hållet".

 

Dvs alternativ som är billigare men nästan lika bra eller bättre än de jag specificerade ovan.

 

mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JaffaMandarinen

Är ett Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 128MB bättre än de

korten jag angav ovan??

 

eller XFX GeForce FX5700LE 128MB DDR/AGP/DVI/TV-OUT

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-07 22:08:55 av JaffaMandarinen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Ja det bör vara betydligt bättre med 9600 pro även nvidia kortet är antagligen bättre men samtidigt sämre än 9600, nvidia hade problem med bildkvalité innan 6000-serien av kort så det allmänna rådet är att hålla sig undan från alla Geforce kort som heter något med FX.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avråder från Seagate hårddisk. Jag har en Seagate Barracuda 80 gb 7200 varv och den "viner" och låter illa. Möjligen ett måndagsexemplar för jag har läst att många rekommenderar Seagate om man vill ha tyst hårddisk. Jag kan däremot rekommendera Samsung Spinpoint för de hårddiskarna är tysta med bra prestanda. Jag har en 160 gb och är mycket nöjd med den.

 

När det gäller låda/chassi så ska du se till att få en bra nätdel (om du inte redan har det). Köp inte någon billig låda där du får med en "no-name" nätdel. Jag tycker att du ska lägga minst 400 - 500 kr på nätdelen. Man ska inte snåla på nätdelen eftersom den är viktig för stabiliteten. Du ska också tänka på att inte köpa för klen nätdel. Du ska leta efter sådana som ger minst 300 watt. De flesta rekommenderar väl 350 watt eller något högre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...