Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mixer tips


JaffaMandarinen

Rekommendera Poster

JaffaMandarinen

Kan nån tipsa om en billig mixer. Det bör vara en sån, så man slipper fördröjningen på audiophile 24/96?

 

mvh

 

/JaffaMandarinen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite som att fråga vad en bil kostar :-) Vad behöver du? Hur många ingångar? använder du många mikrofoner och i så fall kondensator/dynamiska? (=behöver du phantom matning?) osv osv.

 

Phonic och Behringer har varsin serie med pyttesmå mixrar för hemanvändaren som man kan få nya för omkring en tusing, kolla på exv http://www.musikborsen.se

 

Fast http://www.instrument-online.nu är en utmärkt köp- och säljplats för begagnat för det mesta i musikväg, kolla där först.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JaffaMandarinen

Jag kan nada om mixers! Det jag önskar är att slippa latency och kanske

koppla på en sång och ev. köra midikeyboard o gitarr om man inte kan köra det direkt in i datan. Men som sagt väldigt enkelt.

 

mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Mitt förslag är att du köper en Behringer Eurorack UB1202. Den har lite mer än du behöver, men då har du lite att växa i (mer om det senare). Om det kniper i plånboken så köp en Behringer Eurorack UB802 (men inte 502, för 502 saknar phantom matning, som du antagligen kommer att vilja ha senare - mer om det nedan). Båda mixrarna får du för under tusenlappen, och de har svinbra prestanda som du inte får med någon annan mixer i den prisklassen.

 

Du får då mikrofoningångar att koppla mikrofonerna till, line-ingångar att koppla keyboards och annat till (samt gitarr till, om du använder någon gitarrprocessor, t ex V-amp, POD eller så. Koppla inte gitarren direkt utan någon sådan burk, eftersom du då får ett platt och urkasst ljud - då är det bättre att sätta en mikrofon till förstärkaren.)

 

Sen kopplar du antingen TAPE OUT eller MAIN OUT till datorns line-ingång.

 

Datorns line-UTgång kopplar du till TAPE IN, men bara först efter att du tryckt AV en trevlig liten knapp som heter TAPE TO MIX samt PÅ knappen TAPE TO CTRL ROOM. Dessutom ska du trycka bort monitorfunktionen i ditt inspelningsprogram i datorn.

 

På så sätt kan du lyssna på ljudet från ditt instrument direkt genom mixern, samtidigt som du också hör musiken du spelar in till genom mixern. TAPE TO MIX/TAPE TO CTRL ROOM-knapparna förhindrar att musiken du spelar in till går tillbaka in i datorn-därifrån tillbaka in i mixern en gång till-därifrån tillbaka in i datorn igen osv osv runt runt runt, vilket resulterar i ett BRÖL, och är Behringers fantastiskt enkla sätt att lösa det problemet.

 

Det du får med på köpet som du antagligen inte behöver just nu, men kommer att vilja ha senare, är framförallt phantom matning. Det MÅSTE du ha den dagen du köper en bättre mikrofon (och den dagen brukar komma fortare än man tror!!) och vill ha en kondensatormikrofon av studiotyp, som du idag också kan få för en tusing. Phantom matningen är strömförsörjningen till kondensatormikrofonen, och utan den blir det alltså tyst.

 

(I och för sig kan du köpa en extern strömmatningsburk, t ex genom att du också skaffar en mikrofonförförstärkare - men det är överkurs och kostar mer...)

 

Dessutom får du rätt OK med ingångar, vilket innebär att du slipper koppla in och koppla ur i takt med att din samling av instrument med mera växer. Kom ihåg - en keyboard med ljud i (alltså inte MIDI-keyboard utan t ex en synth) kräver två kanaler om du kopplar den i stereo (och det vill du!!), en gitarrprocessor ytterligare två, en synthmodul, om du skaffar en sån senare, ytterligare två, din nuvarande mikrofon en, kanske skaffar du en mikrofon till senare och behåller den gamla... det äter kanaler ganska fort och snart är du uppe i tio-tolv ingångar eller så.

 

1202:an har lite plats att växa i så du inte behöver köpa en ny mixer om något år, samt har snäppet bättre EQ än de andra. 802:an har vad du behöver idag, men inte så värst mycket mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är musiker och har för ett par år sedan haft Audiophile 24/96 som ljudkort, och kan säga att med det kortet ska det inte behöva bli nån nämnvärd latancy ...

Kolla i inställningarna i musikprogramet samt i ljud och ljudenheter som ligger i utforskaren att AUDIOPHILE 24/96 är valt som uppspelningsenhet.

 

Detta ljudkort har stöd för ASIO drivers så använd ASIO-läget i preferences eller egenskaper i musikprogrammet.. vips så är all latency borta..

 

Ska du köpa en minimixer så köp en alto L8

http://www.jam.se/images/AltoS8sm.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm...

 

Tre skäl varför jag skulle föredra en Behringer:

 

1. Den är billigare.

 

2. Den har trots det likvärdiga och i flera fall bättre prestanda än Alto:n (frekvensomfång och THD är bättre på Behringern; vad gäller dynamiken kan man bara gissa eftersom Alto inte orkat specificera den!!)

 

3. Man lurar sig själv med att ha effekter i mixern. Effekterna vill man inte lägga på direkt i spåret när man spelar in. Då blir det svårt att mixa ner sen, eftersom man kanske kommer på då att det t ex är fel reverb på sången... men om reverbet kom med i själva inspelningen får man spela in sången på nytt, och min kompis som sjöng så fint är på sexmånaders resa i Australien osv osv.

 

Effekterna lägger man till som insert eller aux i inspelningsprogrammet, så har man fria händer ända fram till slutmixen.

 

Visst kan man säga att man teoretiskt kan koppla sina inspelade spår genom mixern en gång till och använda den som extern effektenhet när man gör slutmix. Men då bryter man den digitala signalkedjan och drabbas av onödigt brus - plus att man ändå inte kan jobba med mer än en effekt i taget.

 

Med tanke på att det finns så många bra digitala effekter att ladda ner som freeware blir det alldeles extra onödigt att betala dubbla priset för efekter som man ändå inte använder.

 

Alto L8 är säkert jättebra i livesammanhang. Men för studio skulle jag inte välja den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte på nåt vis att Alto L8 är bättre än Behringer..

Det är samma skrot och korn båda två,, inget av märkena har hög ljudkvalitet, om man ska jämföra med en liten Mackiemixer av samma storlek.

I alla fall, jag använder inte min Alto för inspelning, utan endast för uppspelning av min lyssning, exempelvis när man lägger på sång då kan det vara skönt att ha ett litet Reverb i endast lyssningen, det lättar upp sången lite.

 

All min ljudbearbetning sker i datorn med hjälp av Delta 66 ljudkort tillsammans med OMNI-breakoutboxen "tillval" som jag tack och lov installerade...

 

SUMMA = Varken Behringer eller Alto håller tillräcklig klass för inspelning enligt mina öron...

 

ps. Alto har en lillebror som e exakt likadan fast utan effekten, kostar ny mellan 695:- & 895:-

 

Kan sälja min med effekt för det priset om nån e intresserad :)

 

 

 

"finns inga problem.. bara lösningar"

 

P4 1.8 / 768 Mb

Delta 66 / Geforce 3

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs!

 

Phonic och Samson har också sådana här små minimixrar..

billiga med..

 

Men kvaliten ungefär lika för alla..

Samson har en model som är gjord för hårddiskinspelning...

 

 

"finns inga problem.. bara lösningar"

 

P4 1.8 / 768 Mb

Delta 66 / Geforce 3

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SUMMA = Varken Behringer eller Alto håller tillräcklig klass för inspelning enligt mina öron...

 

I grund och botten har du rätt på så sätt att det bästa är ju om man kan eliminera mixerbordet helt. Ju kortare signalvägar och ju mindre "bös" man har mellan källa och mål, desto bättre ljud, punkt. Så kan man undvika att köra med mixer överhuvudtaget är ju givetvis det det allra bästa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JaffaMandarinen
har för ett par år sedan haft Audiophile 24/96 som ljudkort, och kan säga att med det kortet ska det inte behöva bli nån nämnvärd latancy ...

 

Innebär detta att jag inte behöver en mixer? Det jag önskar är att slippa latency och köra midikeyboard o kanske koppla på en sång och ev. gitarr.

 

 

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Pilla lite med inställningarna först, innan du går ut och handlar mixer.

 

[inlägget ändrat 2005-03-14 22:48:02 av j_n]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...