Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

High performance-bärbar i Sverige?


basun

Rekommendera Poster

Hej!

 

Stämmer min teori om att den svenska marknaden är för liten för bärbara riktiga arbetsstationer?

 

Jag har ägnat ganska mycket tid åt research för att köpa en bärbar dator att ersätta min stationära med. Inget ovanligt, det är många som gör det och jag har sett flera trådar i detta forum där frågan tas upp. De krav jag ställer verkar dock vara omöjliga att uppfylla i Sverige, men av någon anledning inte alls svåra om man kollar utomlands.

 

Jag vill ha en 64-bitars cpu, (dvs AMD eftersom Intel inte har någon - ja, jag veta att det är pågång, men det är nu som gäller) för att vara lite framtidssäker. Jag vill ha ett grafikkort med minst 128 megs minne - helst mer i stil med 256. Jag vill ha hög skärmupplösning och då menar jag HÖG - jag har bra syn OCH behöver mycket skrivbordsutrymme. Med hög menar jag absolut minst 1400x1050 på en 15-tummare, men det är egentligen för lågt (Jag kör 1600x1200 på min 19-tums CRT) . Jag vill dessutom ha en en widescreen- skärm. Jag struntar i batteritiden och i hur mycket datorn väger.

 

Dessa krav är alltså enkla att uppfylla om man tycker det är ok att inte ha svenskt tangentbord, dvs om man köper från USA eller England, eller varför inte Frankrike eller Tyskland. Kolla exempelvis Alienware (som är pågång att släppa bärbara med 64-bitars cpu. Jag har frågat), eller http://www.compamerica.com (om inte annat för den riktigt hemska hemsidan!). Varför går det inte i Sverige? Är efterfrågan så liten? Eller är det så att jag missat något bra ställe som kan uppfylla mina kanske inte så modesta men ändå inte omöjliga krav, i Sverige?

 

(Jag vill ju bara kunna skriva å ä och ö oxå! Kan man byta tangentbord kanske ... )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Marcus_J, men jag vet. Det hamnar alltid på denna. Alla ställen jag frågat på kommer upp med Acer Ferrari till slut. Som enda alternativ. Den är förvisso snygg att se på och numera inte helt överprissatt, men jag vill inte ha en snygg dator utan en bra. Den ju fått ganska medelmåttig kritik ... Jag kan väl tänka mig att betala, men inte för att det står Ferrari på datorn.

 

Klart man måste kompromissa när man vill ha bärbart, men bland alla svenska alternativ blir kompromissen lite väl stor, tycker jag. Och jag vill inte kompromissa med tangentbordet. Tycker det är konstigt att det inte finns några alternativ, eller är det jag som är alldeles för petnoga?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också att det var jobbigt att köpa laptop, slutade med en acer 1522 men den uppfyller ju inte riktigt dina krav annars så är det en trevlig sak.

Kanske det skulle kunna gå att hitta en barebook som går att bygga något bra från även om jag inte har sett dom på så många ställen så kanske det kan vara ett uppslag.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde två exempel inledningsvis.

Alienware, som ska lansera bärbara med 64-bitars cpu snart. De har bara pentiumburkar i dagsläget: http://www.alienware.co.uk/Product_Pages/notebook_all_default.aspx

 

Compamerica, med den fantastisk vackra ;-) hemsidan, säljer exempelvis denna: http://www.compamerica.com/laptops/orca6000.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en Fujitsu Siemens Amilo M X430 med följande spec??

• Intel Pentium M755 2,0 GHz, 533MHz, FSB, 2MB L2cache - Centrino

• INTEL i915P/ICH6R - Alviso plattformen

• 1024 MB DDR2 400MHz RAM (2x512 MB, ingen plats ledig)

• 80 GB HD

• Combo Dual DVD burner (plus & minus format, double layer)

• 17” TFT WXGA skärm (1440 x 900 pixel) – Crystal view

• 256 MB nVidia NV41 M – PCI Express MXM – Tv out

• Ljudkort – Realtek 7.1 kanaligt integrerat

• Högtalare inkl Subwoofer – 2.1 kanaligt integrerat

• Built in – Modem/Lan

• W-Lan (802.11b/g)

• FireWire – IEEE 1394a

• USB 2.0

• 4 in one – (Minneskortläsare för Secure digital memory stick),

MMC (MultiaMedia Card), MS (Memory Stick)

• Li-ion batteri

Lär inte finnas för leverans förrän framår våren men ändå....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa inledningsvis är jag ute efter en bärbar med 64-bitars cpu, vilket det inte är i denna, så tack, men nej tack. Fujitsu Siemens har en bärbar med AMD64 cpu, men med alldeles för låg skärmupplösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du nog vänta ett tag till helt enkelt. Pentium M är ju grym annars men det beror lite på vad man ska göra med datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Izzy mastermind

..om du fått brist på tillgängliga modeller så kan du ju alltid kolla på pricerunner och säka efetr bärbara med just athlon 64 processorn..

 

..här, en genväg..

 

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/browse?sort=5&saved_products=0&autofilter=on&search=&price_min=&price_max=&a_661=&a_652=AMD+Athlon+64&a_653=&a_654=&a_655=&a_656=&a_663=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...