Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya Netscape


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Hinner inte testa så mycket, men här är några kommentarer. Mycket av det negativa beror nog på att det är beta.

 

NEGATIVT

- Som vanligt den typiska USA-vänligheten där man erbjuder en tjänst (väder) i installationsfasen enbart för amerikanska användare. Ta bort den istället, det sticker i ögonen.

- Av ngn idiotisk anledning har man valt att frångå windowsstandard och högerjustera hela menyraden.

- Krångliga toolbarinställningar som inte tycks fungera, men det beror nog på att det är beta antar jag

- Som default har de något som heter "Netscape Trust Ratings" påslaget som använder Netscapes egna säkerhetsinställningar för företag de samarbetar med. Dessutom får man inte se vilka dessa är. Låter väldigt skumt.

- Mycket rörig och ful Bookmarksmeny, den sorterar efter namn rakt av utan hänsyn till foldrar eller lösa filer.

 

POSITIVT

- Startar upp snabbt på min W2K, i motsats till Firefox som tar runt 15 sekunder.

- Importera inställningar från Firefox eller IE

- Bra Sitecontrol där man kan ange säkerhetsinställningar per sajt, men jag hittar ingen sektion där man kan skapa egna zoner och istället placera sajter i dessa. Möjlighet att lägga till sajter tycks saknas.

- Kan rendera sajter med IE-motorn om så önskas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför du ens använder Netscape och inte Firefox eller Mozilla direkt? Verkar smartare att använda grundprodukten snarare än att använda en "anpassad" eller "förbättrad" variant som inte tillför särskilt mycket. Att den startar snabbare som Netscape har nog snarare att göra med att NS har QuickLaunch som default-inställning, denna finns även i Firefox om man vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag undrar varför du ens använder Netscape och inte Firefox eller Mozilla direkt?

Jag använder den inte, jag utvärderade den bara. Själv använder jag IE.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Mycket av det negativa beror nog på att det är beta.

Hmm...verkar inte moget att på allvar överväga.

Konstigt att de inte förmått bättre trots den massiva satsningen. De måste ju ha insett att vi Firefoxanvändare vill ha ett märkbart plusvärde innan vi byter!

 

EDIT: Tack Anjuna Moon för utvärderingen!

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2005-03-07 13:05:17 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jose Jeria

Förbättrad version av Firefox är det definitivt inte. Detta är en AOL produkt som tex blockar popups, men inte AOL:s egna. Extensions till Firefox fungerar inte med Netscape 8 etc.

 

Du kan läsa recensioner av Netscape 8 här:

http://glazman.org/weblog/dotclear/index.php?2005/03/04/903-ns-8-beta-review

http://blakeross.com/index.php?p=69

 

Jag rekommenderar dig Firefox istället, en produkt som mer tänker på vad användaren vill ha, istället för Netscape 8 som tvingar på en massa med onödig grejer som ger AOL mer pengar genom att du klickar på dem.

 

[inlägget ändrat 2005-03-07 13:18:23 av Jose Jeria]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon testat nya Netscape? Den har Firefox i botten och skall liksom vara en "förbättrad" version av Firefox??

Neeej! VE OCH FASA! Lever skiten igen?!

 

Varför kan du inte bara dö, Netscape?! DÖ! AAAARRRGH!

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Neeej! VE OCH FASA! Lever skiten igen?!

Varför kan du inte bara dö, Netscape?! DÖ! AAAARRRGH!

Hehe, ja det är som med sopiga amerikanska skräckfilmer. Det döda odjuret måste alltid vakna till liv en sista gång innnan nackskottet gör slut på eländet (och även då kommer det uppföljare)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QuickLaunch som default-inställning, denna finns även i Firefox om man vill.

 

Var hittar jag den inställningen i Firefox?

 

.mixon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virusfri sen -95

Till att börja har nya Netscape Mozilla i botten inte firefox.

Och firefox har också Mozilla i botten, Mozilla som Netscape Skapade!

 

Så Netscape och Firefox är båda förbättrade versioner av Mozilla - som Netscape skapade!

 

Länge leve Netscape!

 

Och jag den är rätt bra, vet inte om jag håller med om den nya designen....

 

Men en väldigt bra grej är om du högerklicka på en sida finns det att man kan visa som internet explorer, då byter netscape till IE läge med egen ActiveX motor. Som är långt mer överlägsen än Mozilla/firefox Gecko motor.

 

Och du kan väldigt enkelt välja säkerhets inställningar för varje enskilld sida, och om du i framtiden vill visa denna sida i IE läge, eller vanligt läge.

 

Vill nog påstå att detta är en av de bästa läsare jag sett!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som är långt mer överlägsen än Mozilla/firefox Gecko motor.

Sant, det är en betydligt större utmaning att få något att se bra ut i en motor som är antik, inte följer standards och framförallt saknar stöd för stora delar av CSS2. Fast du kanske har någon annan intressant aspekt på hur IE:s motor blev "mer överlägsen än" Gecko? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jose Jeria
Till att börja har nya Netscape Mozilla i botten inte firefox.

Och firefox har också Mozilla i botten, Mozilla som Netscape Skapade!

 

Ja och? AOL slutade utveckla Mozilla för länge sen. AOL stängde ner Netscape avdelningen helt, och utveckligen av Gecko idag är enbart av Mozilla Foundation och av frivillga.

 

Skaparna av Firefox erbjöd AOL att uveckla denna ide, men AOL avböjde. Så Netscape som du älskar existerar inte längre. Du kan tom läsa blogs av ex-Netscape anställda som poängeterar att nuvarande Netscape inte alls är vad gamla Netscape en gång var.

 

NN 8 bygger på Firefox 1.0, detta är ingen hemlighet. Firefoxs rendering engine är Gecko 1.7.5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...