Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag köpa?


Gemeni

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver ett råd!

Jag har insett att jag inte kan harva vidare med min gamla dator från -97!

Utan jag måste köpa en ny, men har faktiskt bara tänkt mig köpa lådan och en ny skärm!

Alltså vill jag inte köpa ett helt paket, på typ Siba eller Onoff!

Ingbillar mig att det blir billigare?

 

Jag ska använda datorn till mina digitalfoto som jag har stort intresse för och som jag idag fixar på jobbets dator (lite kraftfullare).

Jag ska kunna bränna DVD filmer, med bra kvalitet (önskemål från mannen).

Vi ska även kunna använda den till en ännu ej inköpt DV-kamera för att redigera inspelade videofilmer.

Jag vill ha en bra platt skärm så man verkligen ser kvaliteten på digitalfotona på rätt sätt!

 

Jag är inte miljonär så jag vill hålla nere priset så mycket det går utan att kvaliteten blir dålig! Men det verkar som om man kan få en ganska bra dator idag för ett skapligt pris, men för mig är det rena jungeln att välja bland, därför skulle det vara bra med ett tips?

 

Hoppas på någon vill svara!

Gemeni

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn

Här kan du plocka ihop ett datorpaket så att det blir som du vill

ha det : http://www.pyrotech.se använd deras Konfig-O-matik

för att komponera ihop datorn.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-05 11:18:00 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du inte själv vill plocka ihop en dator tycker jag att du ska leta reda på en riktig datorbutik. Jag vet inte om det finns någon i Svedala, men i närmsta "stad" borde det väl finnas några stycken. Tala om, som du gjorde här, vad du vill kunna göra och be att dom plockar ihop något lämpligt åt dig. Fråga gärna några olika affärer och bedöm sen själv hur du tycker att dom verkar vara, seriösa eller bara ute efter att sälja dyrare än nödvändigt.

 

Du kan ju fråga dina vänner om råd också, eller någon kanske kan rekommendera en bra affär i ditt närområde.

 

Ett "gott" tecken på en bra affär/försäljare är ju t ex om dom rekommenderar dig att köpa skärm billigare hos någon av varuhusen typ Onoff eller Siba, eller ännu hellre Tandy´s eller Elgiganten, som enligt min erfarenhet är kunnigare när det gäller datagrejer. Jag tror att de flesta TFTskärmar duger för dina behov. Det är mest till spel som det är skillnader.

 

Det är dagspriser på många komponenter, så fråga ungefär samtidigt, för en månad senare kanske vissa komponenter har stigit i pris medan andra har blivit billigare. Dessutom passar inte vad som helst ihop.

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ställde denna fråga på fel forum! Eller ....det är väl hårdvaran jag vill ha hjälp med?

 

Ingen som kan ge lite mer direkta råd, typ du behöver åtminstone 512 Mb i ram minne (detta är det enda jag själv kan tänka ut), eller köp den eller den processorn eller det eller det grafikkortet för det det/den är jättebra och räcker gott och väl för dina behov!

 

Jag är bra på att använda datorn men är dålig på det tekniska!

Vad är en TFT skärm?

 

(Fråga mina vänner kan jag inte för det är dom som ringer mig när dom har problem!)

 

Hoppas på en chans till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Jag kanske ställde denna fråga på fel forum! Eller ....det är väl hårdvaran jag vill ha hjälp med?
Jag tror nästan att Datorbygge/Montering passar bättre. Det som gjort dina önskemål svåruppfyllda är att du vill ha relativt bra prestanda till inte för mycket pengar. Det får åtminstone mig att tveka på att svara...

 

Jag flyttar tråden till forumet för Datorbygge/montering så får vi hoppas på fler matnyttiga svar.

 

| Noisekiller |

Moderator Hårdvara - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad är en TFT skärm?

 

Thin Film Transistor

 

http://www.webopedia.com/TERM/T/TFT.html

 

En i folkmun kallad "plattskärm" eller också kallad LCD-skärm.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mängden minne beror nog på vad du vill köra för Windows-version. För Windows XP behövs åtminstone 512 MB för bra prestanda, men tidigare Windows-versioner har lägre krav.

 

När du fixar dina digitalfoton på jobbets dator, är den datorn då tillräckligt kraftfull eller vill du ha något som är snabbare? Vet du i så fall vad det är för dator eller kan fråga någon där om det?

 

Vad menar de med "köpa lådan", bara sjäva höljet eller allt i höljet också? I det senare fallet blir det väl bara tangentbord, mus och högtalare som du behåller och det är mycket billiga produkter, några hundralappar bara, så det påverkar just inte priset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mig Windows XP.

 

Jobbets dator är en bärbar Network, Mobile Intel® Pentium® 4 - M CPU 2.00 GHz 2.00 GHz

256 MB RAM, med Windows XP

 

Den är egentligen fullt tillräcklig snabbhetsmässig men skärmen är inte bra!

 

Med bara lådan menar jag med allt innehåll! Jag har bra scanner och bra skrivare så det var mest det jag menade med att jag bara tänkt köpa lådan och skärm!

 

Hur stor upplösning bör man ha på sin platta skärm för att det ska anses som en bra skärm för mina behov?

 

Vilket grafikkort är ett bra grafik kort för mina behov.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar också minst 512 mb minne till Windows XP. Visst går det med 256 mb men det blir väntetider. Om du ska hålla på med stora bilder är det ännu högre krav på minnet och då är 512 mb nästan för lite.

 

Redigering av filmer kräver också mycket minne och framförallt stor hårddisk (minst 160 gb är att rekommendera). Se till att datorn har firewire-ingång. Det måste man ha för att kunna lägga in filmen från kameran till datorns hårddisk.

 

Den vanligaste upplösningen för platt skärm är 1280 x 1024 och storleken 17 tum. Det är en "fast" upplösning. Om man väljer lägre eller högre blir bilden sämre och det beror på de platta skärmarnas teknik.

 

När det gäller platt skärm finns inga genvägar till bra bild. Det kostar om man ska ha fin bildkvalitet. Det finns 17 tum platta skärmar för ca 2 000 kr men då är det inte bra kvalitet.

 

Ett alternativ är ju att köpa en bra vanlig 19 tum skärm med bildrör. Då får man bra och stor bild till låg kostnad. För 1 500 - 2 000 kr får man en riktigt fin märkes-skärm med bildrör.

 

Bra grafikkort för bildhantering är Matrox. De är kända för att ha bra bildkvalitet men de är också dyra. ATI har också bra bildkvalitet vad jag har förstått. Då räcker det med ett kort för ca 500 kr. Man får ingen extra bra bildkvalitet (i 2D) om man går upp till ett som kostar flera tusen. När det gäller videoredigering och val av grafikkort (dyrt eller billigt) så är jag för dålig på just den biten.

 

Processor att rekommendera är AMD "Sempron". Den har god prestanda i förhållande till priset. Intel har sin budgetprocessor "Celeron". Jag vet inte riktigt hur bra de är nuförtiden. Har för mig att Sempron har bättre prestanda.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar!

 

Det var detta jag var ute efter, något att gå efter!

 

Jag har idag ett Matrox grafikkort på min gamla dator och då kan man säga att dom fortfarande är bra på grafikkort!

 

Är nästa nivå på RAM minner 1024?

 

Chefen har precis fått ny platt skärm och den är synbart bättre än min bärbara! Vad jag kan hitta är det än Flatron från LG med maxupplösning 1280x1024, så då kanske man ska satsa på en sådan?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LG har bra pris och god kvalitet på sina platta skärmar. Det är nog ett bra köp.

 

Samsung har också bra kvalitet men de är något dyrare än LG. Ett annat bra märke är Eizo.

 

Tänk på att platta skärmar har två olika inkopplingsmöjligheter och det är vanlig analog anslutning eller digital (DVI). Vissa skärmar har endast den gamla analoga anslutningen. Jag köpte nyligen platt skärm av märket Iiyama och den har bara analog anslutning (den gamla sorten) men jag tycker ändå bilden är bra. Det är ändå att föredra att både ha DVI/digital och den gamla analoga anslutningen. Många skärmar har det.

 

Jag har ingen koll på hur bra Matrox är nuförtiden. Enligt deras hemsida så fungerar korten även för spel men vad jag förstår så inriktar sig de på användare som vill ha bra kvalitet i 2D (foto, kontorsprogram osv). Det finns ju bättre grafikkort för spel och då måste de ju ha något annat att erbjuda och det är bildkvalitet och funktioner.

 

Matrox är nog ett bra val för dig.

 

Nja man behöver inte ta steget direkt från 512 mb till 1024 mb. Det finns även 768 mb. Om man köper en färdig dator från t ex HP så har de oftast inte mellansteg utan det är 256, 512 eller 1024 mb. Men det går kanske ändå att beställa med 768 mb minne. Jag har tidigare haft en dator med 768 mb RAM och det är ganska lagom mängd i dagens läge. Då hade jag två moduler, en på 256 och en 512 mb = 768 mb.

 

Nuförtiden är ju internminne ganska billigt så det kanske inte är någon idé att stanna vid 768 mb utan istället gå direkt till 1024 mb.

 

När det gäller minneshastighet så är DDR 400 mhz (PC3200) vanligast idag.

 

Hastighet och val av processor är svårt att tipsa om i detalj. Det beror väl mycket på pris. Jag skulle också vilja tipsa om AMD:s Athlon 64 som börjar gå ner mycket i pris och är inte så mycket dyrare än AMD Sempron. Athon 64 är mer framtidsäker än AMD Sempron.

 

Om du vill ha processor från Intel så har jag inte så mycket kunnande om det märket. Jag vet bara att det har en budgetserie som alltså heter Celeron och en högre (dyrare) klass som heter Pentium.

 

Mitt råd är att satsa på AMD för generellt sett får man mer prestanda för pengarna än Intel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har varit inne i en datorbutik och fått följande tips:

 

Vad tror du om dessa paket:

 

Intel P4, 3.00Ghz, 1024 MB DDR, , 160GB 7200rpm, Radeon 9250SE 128MB = 6865 kr

 

AMD Athlon 64 3000+, 1024MB, DDR, CDRW/DVD+-R/RW, 160 GB 7200rpm, Radeon 9250SE 1 = 6625 kr

 

Sen tillkom kostnaden för ett videoredigeringskort som jag behöver för att kunna redigera dom filmer jag spelar in på min DV kamera, ca 700 kr.

Det fanns inte Firewire i dessa paket! Vet inte om det är bra eller dåligt?

 

Ha en trevlig dag!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Bra eller dåligt pris beror på det som ingår i paketen. Det blir väl ingen skärm med ett så lågt pris. Kringutrustning som mus och tangentbord är ju viktigt att det är bra. Men du kanske redan har bra grejer sen tidigare.

 

Jag har själv uppgraderat till 1024 mb DDR RAM och AMD 64 3000+. Det gjorde jag idag. Men jag hade inte så dålig prestanda tidigare så jag upplevde det inte som en revolution med det nya.

 

(ATI) Radeon 9250SE är nog ett vettigt grafikkort. Det har bra bildkvalitet och ska fungera fint för det mesta. 128 mb minne på grafikkortet räcker. När det gäller märke på grafikkortet så har det nog inte så stor betydelse men man ska hålla sig till kända tillverkare för att få bra kvalitet på bild och komponenter. Det finns några stycken tillverkare och exempel är ASUS, Power Color, MSI, Sapphire och Gainward.

 

Info om Radeon 9250SE: http://www.ati.com/products/radeon9250/

 

Ingår det inte dvd/cd-brännare i paketet med Intel P4?

 

När det gäller brännare så ska du se till att den klarar att bränna "dual layer" (DL), dvs skivor som lagrar över 8 gb. Formatet ska finnas i alla nya brännare. Man ska kolla upp att man inte får någon gammal modell för då kan "dual layer" saknas. Märke på brännare är inte så viktigt men man ska helst undvika så kallade "no-name" dvs där det inte står någon tillverkares logotype.

 

Jag har ju AMD nu och har haft det tidigare så det är min rekommendation. Det är något billigare än Intel och har lika bra eller i vissa fall bättre prestanda.

 

Om du köper ett separat videoredigeringskort för ca 700 kr så ingår firewire-anslutning och även program. Då behöver du inte ha det inbyggt i datorn från början.

 

När det gäller hårddisk så är det förmodligen helt okej att börja med 160 gb men fråga om råd i den butik där du tänkt köpa dator. Jag håller inte på med videoredigering själv men jag vet generellt sett att det går åt mycket lagringsutrymme när man håller på med rörliga bilder. Det går ju att köpa till en hårddisk senare om det inte räcker med 160 gb.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan bra tangentbord och mus och har tänkt vänta med att köpa ny skärm eftersom den gamla är av bra kvalitet så är det egentligen bara för att jag ska få bättre plats på skrivbordet som jag vill ha en platt skärm.

 

Naturligtvis följer det med en DVD brännar i det andra paketet (det skulle stå mellan kommatecknen), det är samma brännare som i det andra paketet.

 

Du skrev tidigare följande:

Redigering av filmer kräver också mycket minne och framförallt stor hårddisk (minst 160 gb är att rekommendera). !!!!

 

Jag ska kolla vad det är för slags brännare, tack för tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...