Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton InternetSecurity 2004-problem


EgoDrama

Rekommendera Poster

När jag startar datorn så får jag en ruta "Error:"The Norton Antivirus Auto-Protect driver could not be loaded...". De tips jag får från Symnatecs hemsida är att avinstallera Internet Sec, vilket inte går för då får jag en ruta som säger att jag inte har tillräckliga rättigheter för att ta bort det.

 

När jag försöker ändra rättigheterna under "User Accounts" i Internet Sec så står det "Not logged on" och log on-knappen under är disablad och går inte att trycka på.

 

Jag har försökt att ändra lösenord både via Internet Sec och via "Lägg till/ta bort program" men det står bara att jag inte har tillräkliga rättigheter för det. Jag har haft Internet Sec i knapt ett år, men inte så länge så att prenumerationstiden gått ut.

 

Problemet uppstod igår när jag körde live update.

 

Summering av mitt problem:

* Internet Sec startar inte när datorn startas

* Går inte att ändra lösenord

* Går inte att ändra användare

* Går inte att avinstallera

 

Vad göra?

 

edit:

Jag har precis upptäckt att det inte heller går att komma in på https-sidor vilket jag antar kan vara relaterat till mitt problem.

 

[inlägget ändrat 2005-03-05 09:19:49 av EgoDrama]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Om du loggar in som Admin i XP. Vad händer då?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är redan inloggad som admin i xp

 

edit:

Förlåt om svaret var lite argt, men jag är bara så frustrerad; sitter och ska göra ändringar i mitt ex-jobb och dessa måste vara klara snart och så händer detta :-(

 

Som sagt: jag är inloggad som admin på datorn :-)

 

[inlägget ändrat 2005-03-05 09:43:12 av EgoDrama]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hittade det här:

http://service1.symantec.com/SUPPORT/nav.nsf/3353489cd5cd08c388256c0e005a96e4/a9355322a1bff6e365256c54000fdcc3?OpenDocument

 

This error message can happen if a previous version of Norton AntiVirus was not uninstalled completely before installing the new version of the program.

 

Lösningen är att avinstallera Norton och installera om programmet enligt Symantecs egen hemsida.

 

Jag har precis upptäckt att det inte heller går att komma in på https-sidor vilket jag antar kan vara relaterat till mitt problem.

 

Har inte med ditt problem att göra. Https är speciellt krypterade sidor där informationen till mottagaren sker krypterad t ex banksidorna där du utför dina bankärenden online.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte kan avinstallera Norton eftersom jag inte har rättigheter att göra det; jag kan inte ändra rättigheter eftersom knappen man ska logga in med är disablad.

 

Att jag inte kommer in på https-sidor har nog med den inbyggda brandväggen i win xp som jag drog igång nu när inte den andra fungerar.

 

edit:

Det går inte att ta bort Norton via lägg till/ta bort program, står bara att jag itne har rättigheter att göra det, men som sagt så kan jag inte byta användare i Norton heller.

[inlägget ändrat 2005-03-05 09:51:42 av EgoDrama]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis upptäckt att det inte heller går att komma in på https-sidor vilket jag antar kan vara relaterat till mitt problem.

Det finns fler Norton-användare som har frågat om just det här på forumet, se här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=685374

 

Här står att man måste avinstallera Antivirus-delen innan man kan avinstallera Internet Security-delen:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=670582#675527

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte kan välja att bara avinstallera bara NAV; eller det finns inget sådant alternativ i "Lägg till/ta bort program". Jag kan där bara välja att avinstallera hela NIS. Jag anar att jag inte kan ta bort en "komponent" eftersom jag har NIS Pro (2004), är det så?

 

edit:

Jag har en liten fundering om det - kan det vara så att Symantec klantat till sig när de skickat ut en uppdatering till NIS? Mitt problem började sen jag körde live update igår...

[inlägget ändrat 2005-03-05 14:06:10 av EgoDrama]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu pratat med Symantecs tekniska support. De sa att de skulle skicka ut ett borttagningsverktyg för NIS, vilket skulle mailas till mig. När jag kommer hem ikväll så ska jag testa att ta bort NIS och sen meddelar jag hur det har gått.

 

Tack för all hjälp :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...