Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra med två skärmar


Henrik30000

Rekommendera Poster

Henrik30000

Hej, jag har planerat att köra med två skärmar, har ett AGP-kort inbyggt nånstans :P

jag testade med min fd-plast-pappas dators grafikkort som var SiS men sedan fick jag reda på av XP-hjälpen att man behöver PCI eller AGP-kort för att kunna köra med två skärmar (SiS störde helt ut AGP:n), så jag köpte 2 st AGP-kort (fick två för samma pris) via blocket.se men sen fick jag reda på att man behövde nån speciell AGP-port för att koppla in AGP-korten i så det funkade ju inte, nu håller jag på och kollar efter PCI-kort men jag känner mig osäker, borde det inbyggda AGP-kortet funka ihop med det eventuellt framtida PCI-kortet eller måste dom vara av samma sort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Pä de flesta modernare grafikkort kan du köra två skärmar, dvs, ett grafikkort räcker till två skärmar. Har du en agp-slot i datorn? Sitter oftast ovanför pci-slottarna och ser ungefär ut som en pci fast oftast är den brun och har någon form av låsanordning för grafikkortet. Eftersom din dator klarar av att köra XP så borde du ha en AGP-slot, AGP kom i slutet av nittiotalet och har varit standard fram tills nu då PCI-Express börjar ta över.

Det absolut enklaste sättet att lösa ditt problem är alltså att skaffa ett AGP kort med dubbla skärmutgångar.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

nej för den enda AGP-slot som jag har sitter gömd nånstans tillsammans med det Inbyggda AGP-kortet

 

 

ungefärlig baksida av min dator:

________

| |

| 0 <----------- Min skärmkontakt (och kortet också antar jag)

| |

| |

|--------- |

|--------- <---- vanliga platser för korten

|--------- |

|________|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste köpa ett PCI-kort. Taskigt av den som lurade på dig två AGP-kort, finns inte ett enda moderkort i hela världen som har två AGP platser.

 

Henrik30000 jag tror att du kommer att få snabbare svar om du skriver begriplig svenska, har du hört talats om punkt och stor bokstav?

 

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

Ork med stor bokstav och punkt. :P

 

men tack för hjälpen (förresten, du vill inte köpa ett AGP-kort för 60kr va?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

Jag har ingen aning om vad dom kan ha för namn eller så, annonsen som jag hittade dom på är borta, men om man läser på korten så är nog det ena ett "3D AGP hantom MS8808 version:1A" eller nåt, och i så fall så är det andra ett "Rage pro turbo AGP" nånting

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...