Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta domännamn från 99kronor?


Petta77

Rekommendera Poster

Hej!

Gjorde misstaget att använda mig utav 99kronor.com som webhotell. Företaget har nu gått under jorden och ingenting fungerar längre. Har fortfarande kvar någon månad på min .org domän som jag skulle vilja flytta.

 

Detta gjordes tidigare på nameghost.com som nu cokså ligger nere (antar att det vara samma lirare som skötte den sidan).

 

Finns det något sätt att flytta domänen till en annan dns?

 

Tack för alla svar!

 

/ Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vem som äger domänen,

vissa webbhotell sätter sig själva som ägare för domännamnet

och skriver in det lite luddigt i avtalet.

 

Det du kan göra är att kontakta ditt nya webbhotell och be dem lösa det åt dig, de vet hur de ska göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade precis samma problem för ett tag sedan, med just 99kronor. Passar på att varna alla för dessa!!!

 

Hur som helst så gick vi över till B-one, och de skötte så att flytten av domänen gick igenom. Men då stod ju vi som ägare för den. Om webhotellet äger den så är det vlä kört är jag rädd för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Sebastian Ibstedt

Jag råkade ut för samma problem.

 

Men jag mailade till customercare@enom.com och bad de låsa upp domännamnet så jag kunde flytta det. Det fungerade direkt.

 

Sebastian

 

[inlägget ändrat 2005-03-16 13:56:32 av Sebastian Ibstedt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

99kronor.com är ett blufföretag.. Jag tecknade tyvärr en domän genom dem för drygt ett år sedan. När det började att dra iop sig mot en ny årsbetalning så försökte jag kontakta supporten på mail 4-5 ggr utan svar. Då ringde jag telefonnumret på hemsidan och fick svaret att "telefonnumret har upphört utan hänvisning" - jag ringde då till nummerbyrån, men de hade aldrig hört talas om dem...

Min domän har nu gått ut så den finns inte mer, men det må vara hänt, jag har bara tecknat en ny och lagt den på b-one.net som verkar vara ett mycket seriösare företag.

99kronor har tydligen anlitat ett företag som heter 2checkout.com som ligger i USA för att "sköta faktureringen" - 2checkout.com är nog ett seriöst företag, det tvivlar jag inte på...

Problemet är bara att 2checkout.com tar fortfarande betalt från mig för en tjänst (99kronors webbhotell) som inte finns. Det skulle vara bra om jag slapp byta kreditkort bara därför, jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Det värsta är däremot att 99kronor fortfarande har uppe sin hemsida där dom ser ut att sälja platser i webbhotellet. Risken finns att fler blir lurade...

Är det nån som vet vad 99kronor är för nåt egentligen? Ett företag verkar det ju då inte vara... knappast heller en hobby (den skulle skötas bättre i så fall)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

I senaste Internetworld finns det en artikel om dåliga webbhotell och jag vill minnas att 99kronor togs upp och att det drivs av två killar i yngre 20-årsåldern. De verkade enligt egen utsago inse att deras varumärke var helt kört i botten vid det här laget.

 

Jag tror de gjort som de flesta andra av dessa skumma företag - köpt extremt billig serverplats i USA och hoppats på storkovan. Det här med service och support är något som de flesta av dessa entreprenörer aldrig hört talas om och försöker lära sig "on the fly" vilket alltid misslyckas även om intentionerna är goda, eftersom man underskattar omfattningen i vilken den krävs.

 

Här är några sidor att börja på för att hitta hotell:

 

Kundernas egna omdömen

http://www.cint.se/Sweden/asp20/Tree.asp?id=3361&Minimum=0&Order=1&RowCount=0

 

InternetWorlds listor och råd

http://internetworld.idg.se/tjanster/webbhotell/

 

Mitt råd:

Var inte onödigt snål, välj inte 10-20 före 80-100 kr/mån och förvänta dig under, det är just snåla, lättlurade eller fattiga kunder dessa blufföretag lyckas lura på sina tjänster. (Jämför med fenomenet TV-Shop)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt!

Det finns tyvärr en del "företag" som gör ungefär som du skriver och 99kronor är ett av dem...

Om de då hade avsikten att få det att funka så småningom eller att helt enkelt blåsa folk senare, det vet man ju aldrig...

Jag har ju givetvis inte provat så många webbhotell men jag är webmaster för ett företag och vi har vår sida på WA-Data för 900 kr/år (ungefär, jag minns inte riktigt..) Jag är mycket nöjd med WA-Data.

Själv har jag ett budgethotell som heter b-one.net (12kr/mån) men de verkar då funka bra (ta i trä)... Jag har inget att klaga på ännu, så nog finns det budgethotell som verkar funka också...

 

Mitt råd är då i stort sett samma som Anjuna :-)

Har man krav att en tjänst ha bra driftsäkerhet (t.ex. ett företags hemsida) ska man inte ens fundera på ett budgethotell.. - är det billigare än 7-800 kr/år ska man bli misstänkam..

Har man en sida där man inte kräver lika mycket (t.ex. en vanlig hemsida) kan man titta på nåt budgetalternativ, men var medveten om att det kan strula... Kolla speciellt villkoren omkring domännamnet. Om domänen kommer att stå i deras namn om du registrerar genom dem så surfar du vidare till ett annat hotell. De behöver inte vara oseriösa bara därför men det är en varningsklocka och det kan bli mycket strul som för mig, min domän och 99kronor.com (som stod för domänen) Det är ju du som betalar för domänen och då ska givetvis ditt namn stå på kontraktet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...