Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bittorent

Johan S Stenström

Recommended Posts

Johan S Stenström

Hur kommer det att funka med Bittorent efter det eventuella nedladdningsförbudet av copyrightskyddat material? Såvitt jag kan se det kommer det varken att vara förbjudet att dela ut eller tanka hem delar av filer. Det är ju inga hela filer utan delar av dem som man tankar av flera sk. peers. Dessa är inte copyrightskyddade utan datapaket. Någon som vet vad som kommer att gälla?

mvh johan

Om jag går runt i stans alla 500 leksaksaffärer och tar en pusselbit ur ett visst 500-bitarspussel i varje affär utan att betala, har jag snott ett pussel då? Jag tog ju inte med mig något pussel ur någon av affärerna. (påpekanden om skillnaderna mellan pusselbitor och datapaket etc är onödiga.)

Jämför vad du har på din dator före resp efter nedladdningen. Har det tillkommit ett exemplar av ett upphovsrättsskyddat verk där utan att du har upphovsmannens tillstånd att skaffa dig det verket?

Möjligen är det mer intressant att fundera på situationen vad gäller den som laddar upp/delar ut bara ett fragment - som kanske inte ens har verkshöjd om det är tillräckligt litet.

Mr Andersson

Hur tekniken än fungerar, så kvarstår det faktum att du har filmen/musiken/progammet på din dator efter "en stund" (det är ju dessutom det som är din avsikt med nedladdningen) och det är DET som inte är tillåtet utan upphovsmannens tillstånd.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...