Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få ordning på mina egna filmer och bilder


AnnL

Rekommendera Poster

Jag behöver hjälp!

 

Har sedan år 2000 en digital filmkamera. Jag har filmer inspelat på 35 st miniDV band. Jag har ett program heter Pinnacle Studio DV också inköpt år 2000, som jag bara har testat någon gång. Har även över 500 bilder liggandes på hårddisken på datorn. Jag har idag Windows 2000 som OS, men ska snart installera XP. Har sedan några månader en DVD-spelare till TV'n som spelar de flesta vanliga formaten.

 

Jag vill kunna titta på våra filmer och foton på TV'n som är på övervåningen, men datorn står på våningen under. Jag vill inte behöva spela ett miniDV band i videokameran för att titta på en film. En miniDV film kan innehålla inspelningar från 5-10 olika tillfällen och jag vill kunna välja vilken episod jag vill titta på utan att behöva spola. Jag vill även organisera mina bilder på ett bra sätt tex rubrik 2004 med underrubriker som tex nyår, midsommar, kräftskiva, 1-årskalas mm.

 

Jag hade tänkt att bränna ner allting på CD/DVD-skivor och utifall vilket format ska jag använda +/- och vilket format ska helst filmen vara sparad i för bästa bild och prestandan? Vilka program är lättanvända och kan hjälpa mig?

 

Har även funderat på någon slags överföring från datorn till TV typ Philips Trådlös multimedielänk SL400I/00 eller D-link DSM.320 Trådlös Mediaspelare. Men har förstått att de antagligen inte klara överföring igenom halva huset.

 

Såg även reklam om Freecom MediaPlayer-3 (http://www.freecom.com/ )som verkade kunna lösa mina problem, men jag vet inte om jag verkligen behöver en sån box för mina behov.

 

Vad har ni andra för erfarenheter och tips till en nybörjare som jag???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ulead DVD Workshop är ett tämligen enkelt program för att göra dvd'er av dv-film. Har själv ingen dv-kamera så sådär jätteinsatt är jag ju inte i det men jag har testat det lite hos en polare och det verkade lagom bra och enkelt. Det finns en trialversion på http://www.ulead.com/dws/trial.htm så kan du skapa dig en egen uppfattning om det.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
fransmannen

Hej!

Mitt tips är att uppgradera ditt Pinnacle Studio till Pinnacle Studio Plus version 9. Där kan du spara dina filmer som DVD. Du kan även göra snygga titelmenyer som på professionella DVD-filmer där du kan trycka med fjärrkontrollen och komma till rätt ställe i filmen. Observera att det tar en hel natt för datorn att skapa en hel DVD-film och att jag inte har lyckats att skapa långa filmer med full bildkvalité. Jag har varit tvungen att använda funktionen "Most video on disc", vilket har gett mig ungefär 40% bildkvalité.

Gå in på www.pinnaclesys.com och köp din uppgradering.

 

Huruvida du ska använda DVD + eller - beror på om din vanliga DVD-spelare klarar båda formaten. Jag har fått för mig att DVD-/r är vanligast.

 

Lycka till!

 

Hälsningar Fransmannen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...