Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Outlook Express - virus?

Moriax

Recommended Posts

Jag har vid flera tillfällen uppmärksammat en liten programruta bakom mitt outlook express fönster som håller på med misstänksamma saker. Den är bara uppe en väldigt kort tid så man hinner sällan läsa eller uppfatta vad den gör.

Men jag har sett att det står "komprimerar..." uppe på fönstrets översta titlebar. Sedan snurrar en del komandon snabbt förbi i själva fönstret, där jag hann uppmärksamma det sista innan fönstret stängdes automatiskt som löd "skickar".

Vad är detta?

Är det något bakgrundsprogram till outlook express som kommunicerar med min e-post server. Är det nån komprimera-spara funktion för backup av information, eller är det ett virus som skickar iväg mina e-mail till okänd mottagare??

Mitt antivirusprogram hittar inget suspekt, och jag sitter bakom en mjukvarubrandvägg som inte heller uppfattar nån konstig trafik!

Jag föreslår att du ska öppna hjälpen i Outlook Express och läsa om "komprimera e-postmappar". Funktionen ska kunna konfigureras via menyn Verktyg>Alternativ>Underhåll.

• 1 month later...

Jag besvarar det själv här och nu, för jag har kommit på vad det är. Det är mycket riktigt som Chakotay säger att det är outlook som komprimerar e-post mapparna för att spara diskutrymme. När e-postmapparna når en viss gräns får man en popup som talar om att outlook kommer komprimera datan. I popupen finns också den välbekanta bockrutan för "visa aldrig detta meddelande igen". Den har jag av vana bockat i och sedan glömt bort det. Så nu komrimerar outlook allt utan att fråga mig! Det är detta som sker i bakgrunden och alltså fullt normalt!

Hoppas det hjälper någon som har samma fundering :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...