Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

slö o ny???


JR

Rekommendera Poster

För du musen över den står det i en popup-ruta "Säker borttagning av maskinvara".
Inget att bry sig om, ikonen är där för att SATA - standarden stöder "hot swap".

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar
Tvärtom mot var många tror så gör inte ”bootvis” att datorn bootar fortare

 

 

Jo det gör den, bara det att den optimerar per kommando medans windows xp har detta inbyggt och kör rutinerna var tredje dag istället.

 

 

#Seppo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Vad innebär "pio-mode" och hur justerar man det till nåt annat?

 

http://www.pcguide.com/ref/mbsys/bios/set/idePIO-c.html

 

 

http://www.compguysinc.com/techweb/hardware/dma-pio.shtml

What is the PIO mode? When the system needs to access hard disk data, the CPU delivers input/output (I/O) orders through the chipset on the motherboard to the hard disk drive, and then puts this data into the system memory. This is the PIO mode.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gör den, bara det att den optimerar per kommando medans windows xp har detta inbyggt och kör rutinerna var tredje dag istället.

 

Det är sannt som du säger att funktionen finns inbyggd i XP, det jag menade var att man inte vinner något utöver denna "inbyggda" optimeringen.

 

 

http://www.microsoft.com/whdc/system/sysperf/fastboot/bootvis.mspx

 

"Please note that Bootvis.exe is not a tool that will improve boot/resume performance for end users. Contrary to some published reports, Bootvis.exe cannot reduce or alter a system's boot or resume performance. The boot optimization routines invoked by Bootvis.exe are built into Windows XP. These routines run automatically at pre-determined times as part of the normal operation of the operating system."

 

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag menade var att man inte vinner något utöver denna "inbyggda" optimeringen.

 

Ok :-) blev lite frågande där bara.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ® skrev:

 

Sandra memory 6916/6821

Everest bench 38.8ns 7089/2793

För att hänga på off topic.

Antar jag att det är minnesfördröjning du menar med Everest Bench. Får där 135.3ns 3010/1085 och det lägsta som visas i jämförelsediagrammet är 48.3ns (Athlon64 3500+).

 

Sandra memory är det Memory bandwidth benchmark?

Får där 3038/3039 och bland referens chipset/memory hittar jag som högst 5704/5709 (Intel 925XE).

 

Har svårt förstå varför jag får så jämförelsevis låga benchmark för minnena (2x512MB Rambus 1066MHz 32-bit, Corsair).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
..Everest Bench. Får där 135.3ns..

Jag får 110,7ns på min vanliga dator med 2x512MB PC 2700 DDR SDRAM. Men det duger gott för mej. Har inte så brottom... :-)

 

EDIT: Minnes timing 2.5T 3T 3T 7T

 

Mauritz

 

[inlägget ändrat 2005-03-06 18:24:54 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonmannen,

 

Har svårt förstå varför jag får så jämförelsevis låga benchmark för minnena (2x512MB Rambus 1066MHz 32-bit, Corsair).

 

Därför att dom redan blivit vansinnigt gammalmodiga(ovanligt i datorbranschen ..):

 

1. Latency, varför kommer mitt Athlon 64-system ner i bara 38.8ns ?

Det första svaret är att jag har överklockat naturligtvis. Men det är mer än så, Athlon 64 har minnekontrollern inbyggd i processorn och den går i full hastighet. Intel har en extern minneskontroller med den fnv högsta busshastigheten 1066MHz. Det är mindre än hälften av Athlon 64, tom bara hälften av Athlon 64s systembuss till övriga komponenter förutom minne som ligger på 2000MHz, den så kallade HTT-bussen. Även där är alltså Intel långt efter.

 

2. RAMBUS minnesbuss är på 32-bitar. Athlon 64 939 har en dubbelkanalig minnesbuss på 128 bitar, det blir liiite snabbare. Jämför med minnsebussen på grafikkort, en Athlon 64 idag har lika snabbt systemminne som ett GF3 Ti500 hade grafikminne för ett par år sen.

 

3. RAMBUS, och även DDR2, har hög latency i själva minnesmodulerna. Modernt DDR-minne är det minne som har lägst latency av alla minnen, det är därför det fortfarande finns kvar på marknaden fastän många tillverkare velat gå över till DDR2 sedan länge. Det presterar helt enkelt än så länge bäst om man räknar total systemprestanda. Det är först DDR3 som kommer att kunna ge DDR en riktig match och gå om, pratar vi framtida DDR1000-minne gör det inget att det är hög latency.

 

Inte ens Intels värsta nya Pentium EE 3.74GHz baserad på 6xx-serien 2MB klarar att gå om en vanlig Athlon 64 om man klockar den lite. Köper man en FX-55 är den färdigklockad och spöar lätt Intels värsta utan att man gör något. Intel ligger bara främst i ett fåtal special-benchmarks som är särskilt kompilerade för Intel. Alla "generiska" real world-applikationer regerar AMD stort i.

 

Ja, du såg ju själv i bencharna, min måttligt klockade VIA K8T800Pro-bräda är tydligt snabbare än en i925x-bräda trots att den bara kostade 975Kr. Iofs har jag halvdyra minnen, men inte ens det är helt nödvändigt med AMD eftersom själva processorn inte är lika bandbreddsberoende som Intel och presterar riktigt bra redan med standard DDR400-minne.

 

AMD = prestanda/krona

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ® skrev:

 

Därför att dom redan blivit vansinnigt gammalmodiga(ovanligt i datorbranschen ..):

Bygget är lite drygt två år. Det funkar med att surfa, skicka mail och kontorsprogram. Får väl börja jämföra med chipset/minnen från samma tidsperiod. :)

 

Nytt bygge är under planeringsstadiet och förhoppningsvis är alla 64 bitar på plats framåt hösten.

 

Tack för minnesinfon!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis” det du skriver stämmer nog inte riktigt. Visst är Athlon processorerna bra (har själv en 3500+) till spel, skulle till och med våga säga att Intel inte har något som matchar oavsett pris, men att de är så överlägsna som du vill göra gällande är väl inte riktigt sant. I vissa applikationer så är Intel bättre, t ex att rippa film.

Kan inte heller hålla med om din åsikt om Rambus minnen. Den enda egentliga nackdel som Rambus har är priset som är på tok för högt.

 

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att orsaken är att du har mer minne än förut och då blir swapfilen större och det tar längre tid för Windows att läsa av den vid uppstart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen betydelse för boot - tiden hur stor pagefilen är. Däremot så tar det längre tid att boota om man har lite minne

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en pcMark? är det nån test som man testar datorn ? Hur man får ut dem värdena som ni fick på :

CPU: 7196

MEM: 9901

HDD: 1510

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du ladda ned PCMark 2002 http://www.futuremark.com/download/?pcmark2002.shtml

 

Tänk på att du måste använda just "2002" om du vill att dina siffror skall bli jämförbara med värdena i denna tråd.

 

Vill du testa grafiken så kan du ladda hem 3DMark 03 här http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 

Även i detta fall finns både äldre och nyare versioner men om du vill ha jämförbara värden så är det "03" som gäller. Som jag skrivit tidigare så skall man alltid ta resultaten från denna typ av tester med en nypa salt.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tror att du ska ta och kolla dina minnen ,Alltså ställe fördröjningen manuellt och inte i Auto läge.Vart skillnad som natt och dag för mig iaf +att det löste en massa instabillitetsproblem jag hade

 

Jag har ett Athlon 64 baserat system med bla

 

AMD Athlon 4000+

Asus A8N Sli deluxe

Gainward geforce 6800 ultra PCI-e

WD Raptor 74gb

OCZ platinum rev 2 pc3200

Ocz powerstream 600W

 

Som sagtt ta reda på vilken timing dina minnen normalt sätt ska klara

exempelvis så står minna på 2-2-2-5 och 2,75Volt

 

Innan dess va datorn väldigt instabil och slö

 

Sen har du dom nyaste N-force drivisarna?

Kollat med Cpu-Z vad processorn jobbar i för klockfrekvens?Kolla även i bios

 

Min AMD krossar min gammla P4 på 3.0ghz"Northwood" som även är vattenkyld och lite småklockad

 

Ska bli intressant sen när XP 64 kommer vilket kommer att visa AMD,s verkliga fartresurser .Får vänta på att Photoshop och 3ds max blir omskrivet till 64bit men ehhh hmm vet inte ens om dom kommer göra det med Maxxen :(.Tror iaf det kommer ta månader/År innan en sån version kommer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Alla tips är bra. Lider fortfarande av problemet.

 

Så du menar att minnena kunde göra datorn slö? Hm..

 

Ska testa snart. Sitter lite upptagen just nu. Men ska absolut testa sen.

Jag har de senaste N-force drivisarna (tror ja, ska kolla så det inte finns några jag inte sett).

Tänkte uppdatera biosen med, men det var lite knepigare att genomföra då jag inte har någon diskettstation (men måset väl fungera me CD, trotts att det inte står nåt om CD i manualen).

 

Du har inte några problem med att skärmen blinkar då du högerklickar på video-filer? Har skapat en annan tråd om det. Verkar bli så med vissa Nvidia-kort med nyare drivers.

Tycker också grafikkortet fungerat dåligt i övrigt. Prövade UT2003 häromdagen. Fick köra i 800x600 o jättelåga detaljinställningar för att det inte skulle hacka för mkt. Och ja, ja har de senaste drivrutinerna. Visst har man ju inget värsting-kort. Men ett så passa "gammalt" spel bör man väl kunna köra i högre inställningar.

 

tack åter igen.

 

/Edid

La till resultaten från cpu-z

och här är minnen jag har: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=118498&cks=PLS

 

[bild bifogad 2005-04-07 13:07:40 av Johan Rittfeldt]

[inlägget ändrat 2005-04-07 13:09:29 av Johan Rittfeldt]

698543_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Johan Rittfeldt skrev:

Tänkte uppdatera biosen med, men det var lite knepigare att genomföra då jag inte har någon diskettstation (men måset väl fungera me CD, trotts att det inte står nåt om CD i manualen).

 

Du kan ju mjukvaruflasha också i Windows.

 

Kolla upp sådan mjukvara finns för ditt moderkort. Känns lite säkrare om du inte sysslat med det tidigare. Programmet hämtar hem senaste uppdateringen till ditt BIOS och sedan flashar om det. Det tar också backup på ditt gamla BIOS om något går åt skogen.

 

Jag gjorde ovanstående med mjukvara i Windows. Kändes lite säkrare än att hålla på och pela med disketter och biosfiler själv manuellt.

 

Flasha bara om du måste.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flasha bara om du måste.
Inte säker på om jag måset. Får väl avvakta med det då.

 

Men annars vad är sämre med att mjukvaruflasha. Ja menar varför gör på ett sätt som både är krongligare och mer riskabelt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Johan Rittfeldt skrev:

Men annars vad är sämre med att mjukvaruflasha. Ja menar varför gör på ett sätt som både är krongligare och mer riskabelt?

 

Risken är stor att det går åt skogen.

 

Flashar du in fel BIOS t ex så sitter du där med en rökt dator, som du inte kan använda. Då ångrar du säkert hundra gånger om att du gav dig på det om det inte var nödvändigt.

 

Finns ju något talesätt att man inte ska röra det som fungerar. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lättaste sättet att se till att en dator startar snabbt är att du klickar på kör i start menyn sen skriver du msconfig och väljer fliken autostart där kan du bocka av de program som du inte vill ska köras i starten av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet men jag har väldigt få autostartobjekt. Och den har lixom varit slö ända sen början, och alltså inte efter jag lagt in en massa program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runt 70. Men sen jag fick bredbandet och startar med nätverkskabeln i så ökade det väl med ca 15sek. Så innan ca 55sek.

 

Min förra dator (som jag nu i efterhand var helnöjd med) bootade på ca 35 sek. Och den var ändå 3 år äldre. Och körde samm operativ. Dock inte sp2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...