Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med messenger och microsofts sajter...


Riffla

Rekommendera Poster

Hej!

 

Undrar om någon vet vad mina problem kan bero på. Det går inte att logga in på MSN Messenger eller surfa in på msdn.se/com, microsoft.se/com eller msdn.se/com...

Mystiskt, åtminstone när det gäller webbsidorna. När det gäller messenger kan jag tänka mig att detta program går via en annan port än http. Men om någon vet hur jag kan komma till rätta med dessa problem vore jag tacksam för svar. Till saken hör att jag inte heller kan pinga någon av ovanstående webbsidor (frå DOS).

 

Jag kör D-LINK G604T mot Glocalnet ADSL 0,5+. Oavsett om NAT/Firewall/DMZ är aktiverade eller ej är det problem, Jag har inte någon mjukvarubrandvägg heller.

 

????

 

/Rickard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon konstig rad i HOSTS-filen som omdirigerar de där sidorna skulle kunna ge upphov till något sådant.

I Windows XP finns filen här:

C:\Windows\System32\Drivers\Etc

Titta i filen och se om webbsidorna du har problem med står med där, ta i så fall bort de raderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

 

Men det är inte Hosts -filen som är problemet. Inga konstigheter där...

 

När jag kör en TRACERT i dos så kan jag "spåra" fram till följande punkt:

nb21b12-pos4-3.nb.telenor.net [217.70.227.22]. Därefter är det stopp.

Nu vet jag inte om nästa steg kan innebära att man är inne på Microsoft-domäner och att de kanske har stängt möjligheten till Tracing där. Men det skulle vara intressant om någon annan ville testa att köra TRACERT mot www.msn.se, så kan man kanske hitta var det tar stopp för mig...

 

Jag vet inte annars vad somkan vara problemet. Möjligen ngt virus som hindrar åtkomst till MS-platser men det har jag svårt att tro...

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

 

/Rickard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dax att damma av denna gamla tråd igen...

 

Har skaffat ett PCMCIA kort (D-link) och med detta funkar allt som det ska - Messenger, MS sidor mm - men med USB-dongl:en (D.LINK) funkar det inte. Har kört båda på samma dator med exakt samma konfigurationer i allt, men USB-varianten strular. Har hört, och det verkar vara så tydligen, Trådlöst nätverk med USB-nätverkskort är inte att rekommendera - åtminstone inte om det finns alternativ.

 

/Rickard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...