Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startordning av program vid uppstart (XP)


Morran

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag behöver veta hur man gör (om det är möjligt) för att ändra den ordningen som programmen startas upp med vid uppstart av datorn.

 

Mitt problem är att mitt MSN Messenger-program som är inställt på att startas och loggas in automatiskt vid uppstart av datorn inte gör detta. Jag misstänker att detta beror på att min Internetuppkoppling, som även den startas automatiskt vid uppstart, inte har kommit igång. Messenger avbryter helt enkelt inloggningsförsöket eftersom en Internetuppkoppling saknas.

 

Det jag vill göra är att se till att MSN Messenger startas efter det att Internetuppkopplingen avslutats.

 

Vem kan hjälpa!

 

/Morran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Finns ett program som heter startup delayer som du kan använda dig av och tala om intervalen programmen ska starta efter.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisso Kangas

Hmm, räcker det inte att i MSN Messenger bocka för "logga in under internetkopplingens varaktighet" eller vad det nu kallas. Dvs, den försöker logga in då och då för att se om det finns en fungerande uppkoppling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den försöker logga in då och då för att se om det finns en fungerande uppkoppling.

 

Jo i teorin funkar det, men med tanke på att allt fler får bredband så krånglar detta lite. Ta telias ADSL som exempel, där måste man logga in varje gång och MSN Messenger kollar bara en aktiv nätverksanslutning. Är man alltså ansluten till en router eller liknande försöker MSN logga in i alla fall eftersom den inte kan kolla internetanslutningen. Det kanske förbättras i kommande versioner, vem vet. Men just nu så funkar det sådär...

 

//Adde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns program som automatinloggar dig för just Telia.

Jag har ställt frågan många gånger, men aldrig fått något riktigt svar varför just telia som (mig veterligt) enda svenska operatör väljer en fullständigt onödig inloggning mit internet. Faktum är att den tekniska lösningen som krävs för detta är mer avancerad än att bara släppa ut folk på nätet direkt.

 

Men jag kommer bort från ämnet... :)

 

LF Connectionkeeper heter en svensk mjukvara som du kör i autostarten. I inställningarna skriver du in konto och lösen.

 

Andra nyttiga gratisprogram om du kör w2k är Zonealarm. En mjukvarubrandvägg som gör att utomstående inte kan komma åt din dator, om inte du först öppnar en förbindelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.H. skrev:

 

Jag har ställt frågan många gånger, men aldrig fått något riktigt svar varför just Telia som (mig veterligt) enda svenska operatör väljer en fullständigt onödig inloggning mot internet...Men jag kommer bort från ämnet...

Fortsätter bort från ämnet. Från och med maj upphör Telia med inloggning för sina bredbandskunder. Tagit åt sig av kritiken?

 

http://www.telia.se/privat/link.do?tabId=0&channelId=-100780

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Telia med inloggning för sina bredbandskunder.

Jag fick brev från Telia idag. 8:de mars, om fem dagar, försvinner inloggningen för mej.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så körs program i den ordning som de står i RegEdits lista för startup, översta programmet startas först. Om du skriver MSCONFIG i kör dialogen (startknappen) och väljer fliken startup så ser du ordningen. Det finns ett program som heter RegRun som kan automatiskt lägga om nycklarna i RegEdit, om du vill bespara dig manuellt arbete

 

Lycka tiil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...