Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synkronisera kalender + vidarebefordra


Avicii

Rekommendera Poster

Välkommen NotesDoktorn!

 

Sedan en tid har mitt företag gått över till iNotes, Domino Web Access. Servrarna finns på annan plats. Jag kan logga in från varsomhelst där det finns Internet-uppkoppling.

 

Min första fråga är hur jag ska synkronisera kalender/adressbok med min mobil P910i? Den medföljande programvaran är för synkronisering med Lotus Notes och Outlook. Med Outlook är det inga problem.

 

Fråga två. Är det möjligt att sätta upp en postregel, så att inkommande mail automatiskt vidarebefordras till annan e-postadress? I detta fall till min mobil, som har tjänsten mailmottagning och alltså en giltig e-postadress. Samtidigt vill jag behålla mailet i iNotes. Vill ha det så, då jag önskar få ett meddelande till mobilen att jag har ny post. Har inte sådant arbete/funktion att jag alltid sitter vid PCn, men serviceminded som jag är vill jag omedelbart kunna svara på mail.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn

Hej,

 

Som av en händelse så arbetar jag just nu med detta.

 

Postregel är inga problem, fråga är om du vill spara det i Notes och skicka en kopia vidare till din Mobila enhet.

 

Syncronisering av Notes mail och P910i fungerar. Du kan synca direkt mot din Notes klient lokalt om du har en sådan, annars syncar du via syncprogramvaran mot domino servern. Du måste ha tillgång till ett Notes.id för att detta skall fungera.

 

Jag rekommenderar att använda någon av PUSH mail teknikerna istället.

 

Det som då sker är att Mail och kalender blir verkligt synkade.

 

Du får mail ut till din mobila enhet snabbare än du blir notifierad i din Notes klient lokalt.

 

Kolla in SMARTNER http://www.smartner.com

 

De har 2 typer av lösningar.

 

En Lite där du inte har kalendersynkningen och en enterprice lösning som har kalender synkningen.

 

HDH

 

/Lennart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn skrev:

 

Postregel är inga problem, fråga är om du vill spara det i Notes och skicka en kopia vidare till din Mobila enhet.

Har testat med olika postregelvarianter, men får det inte att fungera. Vad jag vill är att mailet ska sparas i iNotes och en kopia skickas till min mobila enhet. Har testat med att vara inloggad och inte inloggad till iNotes, men ingen skillnad. Bifogar bild på senast testade postregel.

 

Syncronisering av Notes mail och P910i fungerar. Du kan synca direkt mot din Notes klient lokalt om du har en sådan, annars syncar du via syncprogramvaran mot domino servern. Du måste ha tillgång till ett Notes.id för att detta skall fungera.

Vad jag förstår har jag ingen lokal notesklient. Om jag vill synka mot Dominoservern, skriver du att jag behöver ett Notes.id. Hur ska jag få det? Vi har en helpdesk för iNotes, Telia helpdesk. Tror du att de kan ge mig ett Notes.id eller måste jag vända mig till iNotes-ansvariga inom företaget?

 

[bild bifogad 2005-03-02 12:27:24 av Maratonmannen]

684938_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn

Hej,

 

Kolla med din leverantör om det kan vara så att din behörighet är för lågt satt för att få köra s.k agenter i databasens ACL - Access Control List.

 

Annars har jag nog inget bra tips vad det kan vara...

 

Bara så att inget har missats:

 

1. Du har skapat en mailrule som är aktiv?

 

2. Du har något som triggas, ex. din email adress.

 

3. Du har en action när triggern inträffar: send copy to.

 

4. Du har angivit vart den skall sändas.

 

5. Den är sparad och aktiverad.

 

Om detta är gjort och det fortfarande inte fungerar

så är det behörighets / säkerhets relaterat och då måste jag fördjupa mig för att kunna ge mer ingående info.

 

HDH

 

/Lennart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn skrev:

 

Bara så att inget har missats:

 

1. Du har skapat en mailrule som är aktiv?

 

2. Du har något som triggas, ex. din email adress.

 

3. Du har en action när triggern inträffar: send copy to.

 

4. Du har angivit vart den skall sändas.

 

5. Den är sparad och aktiverad.

Svaret är Ja på alla fem. Har gjort detta om och om massor av gånger, men icke.

 

Kolla med din leverantör om det kan vara så att din behörighet är för lågt satt för att få köra s.k agenter i databasens ACL - Access Control List.

Nu arbetar jag inte i ett privat företag, utan i offentlig verksamhet (landstingsvård). Och där har man tydligen egna idéer om innebörden av ordet support. Har mailat, men får inget svar. Då jag alltid begär Mottagningsbevis (vilket inte mottagaren kan se eller vet om) ser jag att mailen är lästa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn

Wow...

 

Vilket system använder du, mina mottagningsbevis visar bara om:

 

1. Routern har tagit emot meddelandet, e.g Leveransbesked / Deliveryreport

 

2. Mottagaren har öppnat mailet, kvittens / Return Receipt

 

Men inte att de läst än mindre förstått mailet... ;-)

 

/Lennart

 

PS. Lite petig, men det kan vara andra som läser detta som tror att det fungerar som du beskrev det hela... DS.

 

[bild bifogad 2005-03-02 15:51:07 av NotesDoktorn]

685007_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn

Hej,

 

Funderar på en sak... Du kan alltid testa följande:

 

http://www.smartner.com/duality

 

Denna fungerar så att en tjänst ligger och pollar din mailserver och sänder mail till din mobil telefon när ett nytt mail inkommit.

 

Lästa / olästa markeringar synkas mellan telefon och Inotes / DWA serverbaserade mailen..

 

Om det bara är mail som du vill få ut till telefonen så fungerar den lösningen alldeles utmärkt.

 

Det är en Lite version du skall nyttja inte enterprice versionen.

 

Var beredd på att det är lite beroende framkallande att få sin mail pushad till telefonen och slippa hämta / lämna dito. Du kan förstås stänga av signalen som annars ljuder för varje mail som kommer...

 

HDH

 

/Lennart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn skrev:

 

2. Mottagaren har öppnat mailet, kvittens / Return Receipt

 

PS. Lite petig, men det kan vara andra som läser detta som tror att det fungerar som du beskrev det hela... DS.

Helt rätt. Naturligtvis ser jag bara att mottagaren har öppnat mailet. Bifogar bild på hur Leveransalternativet ser ut.

 

Funderar på en sak... Du kan alltid testa följande:

 

http://www.smartner.com/duality

Låter intressant. Några funderingar:

Kostar det något och kan administratören se att jag har denna tjänst? I så fall måste jag nog få det förankrat.

 

[bild bifogad 2005-03-02 16:08:49 av Maratonmannen]

685015_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn skrev:

 

http://www.smartner.com/duality

 

Denna fungerar så att en tjänst ligger och pollar din mailserver och sänder mail till din mobil telefon när ett nytt mail inkommit.

Testade med att installera (Domino-Symbian), men installation stannar med ett meddelande: Setup was unable to find a copy of Lotus Notes... Bild bifogad. Har alltså ingen Lotus klient på min/mina datorer.

 

[bild bifogad 2005-03-02 17:13:47 av Maratonmannen]

685047_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn

Hej,

 

var det verkligen Lite versionen e.g Smartner Internet Edition som du nyttjade?

 

Den kommer åt din mail över http, precis som iNotes / DWA.

 

Det du behöver där är samma info som du behöver för att logga på iNotes / DWA. Ditt användar namn och lösenord.

 

Om jag inte kommer ihåg fel, jag har studerat enterprice versionen mer i detalj.

 

 

HDH

 

 

/Lennart

 

 

[bild bifogad 2005-03-03 08:58:32 av NotesDoktorn]

685186_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn

Hej,

 

Smartner Duality Internet Edition,

 

Så vitt jag kan bedöma så arbetar Internet Edition helt utifrån användarens perspektiv. Du sätter upp en koppling.

 

Du måste veta din ip-adress för din mailserver har jag för mig.

 

Jag satte upp en test gällande Internet Edition, inga problem över huvudtaget.

 

Kostnaden är GPRS trafiken. Övriga kostnader (licens etc.) se deras website.

 

HDH

 

 

 

/Lennart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NotesDoktorn skrev:

 

var det verkligen Lite versionen e.g Smartner Internet Edition som du nyttjade?

Nej, det var Desktop Client. Hittade inte Internet Edition för nerladdning.

 

Har kikat lite mer nu på morgonen och tror mig ha kommit fram till att man får gå till Handango för att hitta mjukvaran för kombinationen Tele2 och SonyEricsson?

 

Du måste veta din ip-adress för din mailserver har jag för mig.

Kommer nog att stupa på detta. Företaget jag är anställd på har drygt 30000 e-postanvändare. Och det finns inte bara en mail-server, utan ett flertal. Det är slumpen/belastningen som avgör vilken mail-server man kopplar upp sig mot.

 

Tack för ditt engagemang!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej

I inotes så kan man skapa konto utan id filen.

 

Synka med mobilen har jag bara lyckats med om jag har haft en local instalattion.

Kolla på sonyericsson.com där bör finnas programvara att tanka ner som hjälper dig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...