Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mysql_fetch_array problem...


Samuel1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller för första gången på med Mysql och php och får inte följande att fungera.

 

/* Execute sql query for insert into table artikel */

$insert_artikel = mysql_query($artikel_insert) or die ("Invalid query: " . mysql_error());

 

/* Execute sql query for getting last artID for use in later querys */

$max_artID = mysql_query("SELECT MAX(artID) FROM artikel");

 

while ($artikelID = mysql_fetch_array($max_artID)) {

$sista_artID = $artikelID['artID'];

echo($sista_artID);

 

 

Första queryn fungera som den skall ($insert_artikel), och själva sql-satsen i $max_artId fungerar. Men, vad jag vill är att få fram det artikel-id som genereras när $insert_artikel körs, men jag får inte fram någonting! $sista_artID förblir tom. Vad kan detta bero på?

 

Hälsar en frustrerad,

Samuel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att ändra:

SELECT [color="#ff0000"]max[/color](artID) FROM artikel

Till:

SELECT [color="#ff0000"]max[/color](artID) [color="#0000ff"]as[/color] artId FROM artikel

 

Men ett (imho) bättre alternativ är att skriva så här istället:

[color="#006400"]/* Execute sql query for insert into table artikel */[/color]
$insert_artikel = [color="#ff0000"]mysql_query[/color]($artikel_insert) [color="#0000ff"]or[/color] [color="#0000ff"]die[/color] ("Invalid query: " . [color="#ff0000"]mysql_error[/color]());
[color="#006400"]/* Execute sql query for getting last artID for use in later querys */[/color]
$[color="#ff0000"]max[/color]_artID = [color="#ff0000"]mysql_query[/color]("SELECT [color="#ff0000"]max[/color](artID) FROM artikel");
[color="#0000ff"]if[/color] ($[color="#ff0000"]max[/color]_artID) {
  [color="#0000ff"]if[/color] ($artikelID = [color="#ff0000"]mysql_fetch_row[/color]($[color="#ff0000"]max[/color]_artID)) {
    $sista_artID = $artikelID[0];
  }
}
[color="#0000ff"]echo[/color]($sista_artID);

(snyggare kod på http://100a01d3a2497362.paste.se/ )

Samtidigt kan jag inte låta bli att misstänka att du faktiskt gör fel och att det du egentligen vill göra är att ropa på mysql_insert_id():

http://se.php.net/manual/en/function.mysql-insert-id.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...