Samuel1 Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Hej! Håller för första gången på med Mysql och php och får inte följande att fungera. /* Execute sql query for insert into table artikel */ $insert_artikel = mysql_query($artikel_insert) or die ("Invalid query: " . mysql_error()); /* Execute sql query for getting last artID for use in later querys */ $max_artID = mysql_query("SELECT MAX(artID) FROM artikel"); while ($artikelID = mysql_fetch_array($max_artID)) { $sista_artID = $artikelID['artID']; echo($sista_artID); Första queryn fungera som den skall ($insert_artikel), och själva sql-satsen i $max_artId fungerar. Men, vad jag vill är att få fram det artikel-id som genereras när $insert_artikel körs, men jag får inte fram någonting! $sista_artID förblir tom. Vad kan detta bero på? Hälsar en frustrerad, Samuel Link to comment Share on other sites More sharing options...
fhe Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Enklast är att ändra: SELECT [color="#ff0000"]max[/color](artID) FROM artikel Till: SELECT [color="#ff0000"]max[/color](artID) [color="#0000ff"]as[/color] artId FROM artikel Men ett (imho) bättre alternativ är att skriva så här istället: [color="#006400"]/* Execute sql query for insert into table artikel */[/color] $insert_artikel = [color="#ff0000"]mysql_query[/color]($artikel_insert) [color="#0000ff"]or[/color] [color="#0000ff"]die[/color] ("Invalid query: " . [color="#ff0000"]mysql_error[/color]()); [color="#006400"]/* Execute sql query for getting last artID for use in later querys */[/color] $[color="#ff0000"]max[/color]_artID = [color="#ff0000"]mysql_query[/color]("SELECT [color="#ff0000"]max[/color](artID) FROM artikel"); [color="#0000ff"]if[/color] ($[color="#ff0000"]max[/color]_artID) { [color="#0000ff"]if[/color] ($artikelID = [color="#ff0000"]mysql_fetch_row[/color]($[color="#ff0000"]max[/color]_artID)) { $sista_artID = $artikelID[0]; } } [color="#0000ff"]echo[/color]($sista_artID); (snyggare kod på http://100a01d3a2497362.paste.se/ ) Samtidigt kan jag inte låta bli att misstänka att du faktiskt gör fel och att det du egentligen vill göra är att ropa på mysql_insert_id(): http://se.php.net/manual/en/function.mysql-insert-id.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.