Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkopplad ständigt, en säkerhetsrisk?


Micke.F

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ställt denna fråga tidigare på ett annan pc-tidnings forum och väntat tålmodigt på ett svar i flera månader men ingen tycks veta eller bryr sig om att svara på min fråga så vi testar väl här också om någon?..

 

Jag kör telia adsl (8Mbit) och för att slippa använda mig av telias "omständiga" inloggningsprocedur som är knuten till deras egen hemsida så använder jag mig av ICLogin istället och väljer själv vilken sida jag vill starta med för tillfället. Nu undrar jag om det är en säkerhetsrisk att ständigt vara uppkopplad så jag måste fortsätta att logga in/logga av hela tiden eller om det räcker ifall jag släcker webbläsaren men fortsätter att alltid vara uppkopplad? Telia har ju tagit bort sin "utloggningstid" efter en viss tids inaktivitet har jag hört och jag har ICLogin inställt på att logga in på nytt var 5:e minut av gammal vana, minns att det var ganska irriterande om man satt inloggad på en specifik webbsida och läste något en längre stund för att i nästa veva när jag skulle byta sida så kunde "sidan inte visas" och jag var hopplöst utloggad från internet och var tvungen att logga in på nytt för att sedan leta upp rätt sida på webbsajten jag var inne på, Grrrrr, det var då ICLogin det lilla eminenta kanonprogrammet blev mitt lilla guldkorn i systemtray-listen.

Alltså, är det en säkerhetsrisk med att ständigt vara uppkopplad utan att ha webbläsaren igång? Jag har en router med inbyggd brandvägg (Dl-604) och ett kontinuerligt uppdaterat antivirusprogram.

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är ingen expert på säkerhet, men om du söker på Eforums forum för säkerhet upptäcker du snabbt att det finns mycket som du kan drabbas av, som varken en hårdvarubrandvägg eller ett antivirusprogram hjälper emot.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Man utsätter sig alltid för risk när man är uppkopplad men har man bara ett bra antivirusprogram och en ordentligt låst brandvägg så minimerar man riskerna. Att ha webbläsaren igång eller inte gör ingen skillnad.

Rekommenderar att du installerar en brandvägg på datorn också då amn får mer kontroll över vad som blockas och man kan även hindra program på sin egen dator att ta sig ut på internet.

Min personliga favorit är outpost från agnitum, det finns en gratis version att ladda ner. http://www.agnitum.com

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen extra risk med att alltid vara uppkopplad bara lite mer exponering mot riskerna :)

 

Jag skulle ha installerat en mjukvarubrandvägg också, tex zonealarm som är gratis och finns på www.zonelabs.com

Detta är ungefär vad jag kör och jag har inte fått ett virus eller andra konstigheter i datorn sen jag för länge sen klickade på en länk och alla exe filer på datorn försvann :) men det kan man ju inte riktigt lasta varken antivirus eller brandväggar för :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag varit uppkopplad dygnet runt i 4-5 år utan att ha råkat ut för nånting som inte brandväggen inte har blockerat.

Som tidigare nämnts så är det bra om du har en mjukvarubrandvägg också. Routern skyddar ju bra mot attacker utifrån, men en mjukvarubrandvägg skyddar mot program som vill ut på nätet (eventuella trojaner t.ex.)

Man får träna mjukvarubrandväggen lite i början för at den ska veta vilka program du vill att den ska släppa ut men det är ganska snart gjort. Sen frågar den bara varje gång ett nytt program vill ut på nätet.

Det finns många bra gratisalternativ. Outpost är en av dom. En annan som fått bra recensioner är Kerio 4.

 

http://www.kerio.com/kerio.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En får tacka för svar, jag antar att brandväggen som ingår i Windows xp sp2 är strunt eller åtminstone inte tillräcklig jag har iaf den inaktiverad än så länge. Funderar på att köra zonelabs brandvägg då zonelab är den jag hört mest talas om och så är den gratis också =) Men det kanske är så i längden att snålheten bedrar visheten om jag bara nöjer mig med gratisalternativen och så sitter man där med trojaner och annat elände innanför "muren" iaf till slut?

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med ZoneAlarm är väl i så fall att den är så vanlig att många otrevligheter har lärt sig hur man stänger av den (liksom Norton). Kerio och Outpost verkar inte vara lika vanliga att de stänger av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kanske är så i längden att snålheten bedrar visheten om jag bara nöjer mig med gratisalternativen

 

Nej knappast, jag tror dom flesta använder en mjukvarubrandvägg och dessa fungerar väldigt bra, visserligen har en del kompliterat med en router som har brandvägg för att göra det ännu säkrare.

 

En del kör ju fortfarande med vanligt modem och där är det ännu mer viktigt med en brandvägg, och mjukvaru versionen duger jättebra.

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn

Här är ytterligare en gratisbrandvägg, Sygate http://www.sygate.com

förutom de tidigare nämnda Kerio och Outpost.

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-02 17:18:21 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo & ja jag förstår att Zone Alarm kan vara lite vanskligt med tanke på att det är den vanligaste varianten, men den är väl iaf bättre än inget. Jag har aldrig haft mjukvarubrandvägg tidigare under de år jag kört adsl men jag loggar ju iofs ut mig varje gång jag är klar, men tanken var ju att jag tänkte ställa in att jag är ständigt uppkopplad och då kan det ju behövas även en mjukvarubrandvägg som kompletterar routerns hårdvarubrandvägg. Jag har inte brytt mig om det tidigare då jag befarat att jag skulle få problem när jag kör DC++ & WinMX men det är väl som sagt var bara att tillåta dessa progg' att "hitta ut" på nätet när jag använder mig av dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...