Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra stereo (ut) ljud!?


oxi_igen

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en grym stereo, högtalare o.s.v. Dock har jag bara ett integrerat "on board" ljudkort och jag är inte helt nöjd med det ljud som kortet levererar.

Jag skapar ingen egen musik, och jag är inte direkt intresserad av något 5.1 ljud eller dylikt... jag vill ha bra stereo ljud! Frågan är alltså: kommer jag att få (väsentligt) bättre ljud igenom att köpa ett nytt, och vilket ljudkort ska jag då sattsa på? Vill inte lägga för mycket... Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ljudkort som har stöd för många kanaler. det är bara att köpa ett nytt av de bättre soundblaster korten. Avaktivera det integrerade och installera det nya. sen är det bara att koppla till förstärkaren.

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu kopplar ljudet från ljudkortet till din gryma stereo så kvittar det vad för stereoljudkort du har i datorn. Speciellt som du nöjer dig med vanligt stereoljud. Förbättringen av ljudet kommer ju i din gryma förstärkare och likaså gryma högtalare. Tycker jag som glad amatör...

 

Jag har ett simpelt on board ljudkort (AC97 någonting...) och har egualizer och inställning av olika ljudbilder och sånt på detsamma. Allt kopplat till hembioanläggningen. Så nog går det att få bra ljud ur ett enkelt kort.

 

Här dunkar Metro Mix Radio Underground Dance från New York så kaninerna flyr från tomten. :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu kopplar ljudet från ljudkortet till din gryma stereo så kvittar det vad för stereoljudkort du har i datorn.

Njaa, alltså, dom inbygda ljudkorten ger ju inte speciellt bra ljud ifrån sej. Har du en dålig källa (dåligt ljudkort) så spelar det ju ingen roll vad för värstinghögtalare eller stereo du har kopplat på.

Alla komponenter i kedjan måste vara bra. Speciellt ljudkortet (eftersom dom inbygda ofta är av "dålig" kvalitet och brusar en hel del) och högtalarna/förstärkaren.

Riktiga hardcore ljud-freaks måste ha bra sladdar mellan oxå, o säkert massa annat som jag inte känner till...

 

Ofta kan även drivrutinerna spela roll ur ljudkvalitetsynpunkt. Mitt SB Live 5.1 Platinum låter mycket bättre med kX-drivrutiner än med Windows eller Creatives diton. Dessutom är möjligheterna att forma ljudet som man vill "oändliga" med kX, men det är en annan sak.

 

Sen så ska man ju säga att ordet "bra" är väldigt relativt. Det som låter bra för mig kanske låter skit för nån annan. Och dessutom vet man ofta inte att det låter dåligt, för man har inte hört nåt bättre.

Jag trodde mina Sony-snäckor var sjukt bra tills jag prova några Koss-varianter...vilken skillnad..plötsligt blev "grymma" "medelmåtta"...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, ja problemet jag har med mitt on board AC'97 ljudkort är att jag tycker att det susar och knastrar en hel del... Jag kollade på ett SB audigy 2 som man kan få för runt 400 detta tycker jag verar vara ett bra alternativ för mig? vad tycker ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på ett SB audigy 2 som man kan få för runt 400 detta tycker jag verar vara ett bra alternativ för mig? vad tycker ni?

Absolut...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...