Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det orange kuvertet


Marcus_J

Rekommendera Poster

Tjena

 

Det orange kuvertet kom idag och det verkar vara omöjligt att få klarhet i hur saker och ting räknas ut, åtminstone om man pratar med ppm så jag försöker här och hoppas att nån har koll.

 

I prognosen som finns så räknas det på 0 eller 2% tillväxt men vad är det tillväxten på, bara premiepensionsdelen eller premiepensionsdelen+inkomstpensionen. Jag gissar på det sistnämnda men var placeras i såna fall inkomstpensionen eller eftersom den betalar dagens pensionärer vad beräknas den på. Hur premiepensionsdelen fungerar vet ag men hur prognosen kommer till förstår jag inte och att hitta info om det verkar svårt.

 

En annan sak jag har funderat på är om det finns något val man kan göra som har en garanterad avkastning + en rörlig avkastning, såsom bla handelsbanken har för itp och även privat pensionssparande, för ppm också?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till forumet för Ekonomi.

 

När det gäller PPM och valet av fonder rekommenderar jag ett besök på http://www.morningstar.se för lite tips. Sedan en tid tillbaka försöker jag själv hålla lite kåll på mina PPM-pengar för att få dem att växa till sig...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipset, verkar som jag måste ringa försäkringskassan för att få reda på hur prognosen ska räknas, bara tanken på att försäkringskassan har ansvar för hur mina pensionspengar förvaltas fick mig att bestämma mig för att skaffa en privat pensionsförsäkring också. Kanske bara är jag som är fördomsfull men jag har absolut noll förtroende för dom :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäkringskassan förvaltar inte några pensionspenger, de bara överför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp

 

Du har ju fått "förmånen" att själv bestämma hur dina pengar skall förvaltas, och i de lägen du gör ett "dåligt val" så får du skylla dig själv. Gör du ett bra val, så grattis!

 

Glöm inte: varje krona räknas!

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäkringskassan förvaltar inte några pensionspenger, de bara överför.

 

Vem är det då som förvaltar inkomstpensionen, inte har jag nåt infyltande över hur dom ska förvaltas och det är ju den största delen av pensionen.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm så inkomstpensionen borde ha samma värde om 40 år dom den har idag eftersom den borde följa inflation och reallöneökningar/minskningar alltså?

Givetvis får man bortse från det faktum att systemet lär vara omgjort ett antal gånger under tiden :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I prognosen som finns så räknas det på 0 eller 2% tillväxt men vad är det tillväxten på, bara premiepensionsdelen eller premiepensionsdelen+inkomstpensionen.

Svar: Det avser inte tillväxten i pensionspengarna utan i samhällstillväxten, BNP egentligen.

 

var placeras i såna fall inkomstpensionen eller eftersom den betalar dagens pensionärer vad beräknas den på.

 

Det oranga kuvertet är inget som drabbat dagens pensionärer bara oss som är födda efte 1953. Den pension som dagens pensionärer får betalas av de pengar som staten får in i arbetsgivar/egenavgifter och betlas ut utifrån en beräkningsgrund som bygger på de 15 år man haft högst inkomst.

Numera bygger pensionen på din egen "livsinkomst" och betalad av dig själv genom en del av skatten. Pengarna ska förvaltas av staten tills det är dags för utbetalning. I princip är det så att dagens pensionärer får sina pengar från arbetsgivaravgifterna på din lön, dagens ungdomars pensioner kommer att utbetalas av de pengar som dragit via deras egen skatt och vi som är födda på 50-talet och början av 60-talet betalar till båda systemen men kommer bara att få ut en mycket liten del av pengarna från ett system då hela pensionssystemet ändrades lagom till vi trodde oss ha de 15 åren kvar men det då visade sig att allt från man var 16 skulle räknas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...