Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

är det någon som vet...?


lakris-loppan

Rekommendera Poster

lakris-loppan

Hej!

Jag har ett problem. Är väldigt grön när det gäller programmering och har precis börjat peta lite i java. Nu har jag kokat ihopett par klasser och vill i den ena klassen (testklassen) summera värden från en lista. Jag har försökt def. en metod i list-klassen och sen skriva ut den i testklassen, men det går inte. Kanske är lite svårt att hjälpa mig utan att se koderna, men jag söker egentligen ett tips om hur man kan summera värden från en lista och sen skriva ut dem. Vet att det går - men frågan är hur....?

Tacksam för hjälp och tips!

 

[inlägget ändrat 2005-03-01 12:26:34 av lakris-loppan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör en loop som går igen om listan och summerar talen.

 

återkom om du vill ha mer iingående hjälp...

 

[Jharowski]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

..låter som en väldigt bra början...tack så länge...men lite mer ingående hjälp skulle vara finemang :-)

Hur kan jag fånga upp listans olika delar i en loop. De olika listorna är ju olika långa osv. Och vad för sorts loop slulle du rekommender? Det hade varit jätte snällt om du ville hjälpa mig!

Hej hej!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt list-objekt borde veta hur lång dess lista är, så den borde tillhandahålla en metod som returnerar längden och sedan kan ditt testprogram ha en for-loop som stegar sig från början till den returnerade längden. Finns säkert många sätt att lösa det på, men det här är ett exempel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog visa lite kod och/eller beskriva problemet närmare. Hur ser listan ut? Här är ett exempel för int-värden:

 

public class IntList {
private int value;
private intList next = null;

public int getInt() {
return value;
}

public IntList next() {
return next;
}
}

 

Dessutom behöver du ju metoder för att sätta värdet och lägga på nya element.

 

Om du skapar en IntList som heter list och fyller den med värden kan du göra:

 

for (int sum = 0; list != null; list = list.next()) {
sum += list.getInt();
}

System.out.println("Totalt: " + sum);

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...