Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken ska jag välja?


magnusr

Rekommendera Poster

Hej

 

Har fått HemPC erbjudande och funderar på en bärbar från Fujitsu Siemens (Amilo M).

Jag använder datorn till: word, excell, musik till stereon, surfa, spara foton och mycket lite spel (köpt 1 spel sedan 1998!!!)

 

Frågan är vilken av dessa två jag skall välja?

 

Alt 1:

 

• Bildskärm:  Bredbild 17 tum

• Moderkort / Chipsett:  INTEL Centrino 915PM (Alviso) + ICH6-M

• Processor: INTEL Pentium M 755

(2,0GHz, 400MHz FSB, 2MB L2, Dothan)

• Internminne 2x 512 MB PC2700 (DDR SDRAM, 333MHz SO-DIMM)

• Hårddisk: Stöd för 2 HDD samt RAID 0+1 support 80 GB IDE (5400rpm, 2MB cache)

• Grafik: 256MB - nVIDIA  (chip = NV41M, DDR1 minnen)

• Ljud: 8-kanals 7.1 multikanals Azalia standard support

(Realtek ALC880) S/PDIF support 1 x Subwoofer, 1 x volume regulator (per function key)

• Nätverkstöd: Integrerad trådlås WLAN + 10/100 Mbp/s integ på moderkort (VIA VT6122)

• Optisk enhet:  DUAL DVD-BRÄNNARE

Vikt 4 kg

 

Alt 2:

 

• Bildskärm:  Bredbild 15,4 tum

• Moderkort / Chipsett:  INTEL Centrino 855PM+ICH4M

• Processor: INTEL Pentium M 745

(1,8GHz, 400MHz FSB, 2MB L2, Dothan)

• Internminne:   512 MB PC2700 (DDR SDRAM, 333MHz SO-DIMM)

• Hårddisk: 60 GB IDE (4200rpm, 2MB cache)

• Grafik: 128MB - ATI MOBILITY RADEON 9700 (M11-P)

• Ljud: AC97 codec, S/PDIF support 1 x Subwoofer, 1 x volume regulator (per function key)

• Nätverkstöd: Integrerad trådlås WLAN

+ 10/100 Mbp/s integ på moderkort

• Optisk enhet:  8x DUAL DUBBLA LAGER's DVD-BRÄNNARE

vikt 3kg

 

Hoppas någon orkar komma med en komentar.

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att råda när man inte vet prisskillnaden men bägge lär ju räcka för dina ändamål, skiljer det inte allt för mycket så skulle jag ha köpt alt1 mest för att få 17 tumsskärmen men sen beror det ju lite på om du ska bära runt den mycket så kanske vikt och storlek är mer intressant och då blir ju genast alt2 mer aktuellt.

Batteritid står inget om men återigen så beror det ju på hur du har tänkt använda den om det är intressant. Stöd för 2 hårddiskar kan ju såklart vara trevligt om du känner att du kommer hha behov av mer lagringsutrymme än 60/80 GB.

 

Jag har en laptop med 15,4 tums widescreenskärm och är grymt nöjd med skärmen även om jag inte skulle tacka nej till en 17 tummare istället.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Bärbara datorer

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter. Kanske att alt 2 är lagom men man vet aldrig om behoven ändras :)

Ljuddelen verkar bättre på 1:an och jag använder datorn som musikspelare så det kan vara en anledning att välja den.

 

Piset är ca 300:-/mån för alt 1 och 200:-/mån för allt 2

 

Batteritiden är 2 resp 3 timmar

 

Har tänkt att ha en extern Hdd oavsett alternativ

Tanken är att ha den till 85% hemma och då kopplad till en skärm och tangentbord.

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för marginalsaktteeffekt?

 

30% eller 50%, det påverkar ju nettokostnaden lite grand. I ditt läge hade jag inte tvekat att köpa den bättre varianten, om det inte vore så att jag skulle bära den med mig varje dag. Har man en bärbar hemma bara för att ha en liten och smidig dator, spelar det ju ingen roll vad den väger.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är 36 månader som gäller och då skiljer det 3600, då skulle jag ha gått på alt1, framför allt eftersom det inte verkar som att batteritiden är avgörande. I slutändan handlar det ju om vad man aanser det vara värt och vad man har råd med men det är en bedömning som jag överlåter åt dig :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar er alla för era svar.

 

Det får bli alt 1 då det inte är någon större skillnad i pris (blir att hoppa över 2 öl i månaden...)

 

Fråga:

 

Är processorer till bärbara bättre/Hz än stationära? Alt 1 hade en 2GHz men till stationära finns det 3.8 GHz (eller nåt).

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Intel centrino processor är en processor som är utvecklad för bärbara datorer. Tysta och batterisnåla. Du kan inte jämföra den (i GHz räknat) med en P4 för stationära.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Nu skall jag sluta ställa massa frågor och istället åka och träna

 

//magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...