Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken TV


Gubbero

Rekommendera Poster

Om man vill kombinera TV och datorskärm. Vad behöver man för TV-typ då?

Skulle vilja ha typ 32-42 tums platt tv som klarar datorupplösning och kan fungera som skärm till datorn. Antar att det blir en LCD och inte plasma, vad ska den ha för specar för att klara detta?

 

Vad är egentligen skillnaden på en platt datorskärm och en platt lcd-tv mer än att tvn har tv-tuner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det är nog snarare tvärtom, att det blir en plasma när du kommer upp i storlekar kring 30,40 tum.

 

Om ditt grafikkort har DVI-utgång så skall du definitivt satsa på en plasma-tv som har DVI-ingång.

 

En plasma-tv kommer så vitt jag vet inte kunna slå en LCD-skärm när det gäller färgåtergivning, responstid och DPI. Fast det är klart, vill man ha stor bild så får man tumma lite på kvalitén. Det är ju så våra ögon är skapta och det kan vi knappast ändra på.

 

En plasma på 42 tum är ju även widescreen och det är ju något att tänka på beroende på vad du skall göra med din dator.

 

Skriva kod i Perl går ju bra på en widescreen men jag skulle inte sitta och jobba med CAD eller bildhantering på en widescreen. Då passar nog normal ratio bättre. (Kanske bara min åsikt).

 

Jag skall tipsa dig om att jag har testat med Panasonics TH-42PA30 och det blev riktigt bra trots att jag fick köra signalen över S-VHS (DVI saknas). De har dessutom släppt en modell som heter TH-42PA50E vilken begagnar sig av en teknik som Panasonic kallar för G8. Den ger högre kontrast och bättre färgåtergivning.

 

Panasonic är ju inte de billigaste men jag skulle aldrig köpa en 42:a från NetonNet för 10.000 kronor bara för att ha en stor bild.

 

KVALITÈ LÖNAR SIG......

 

[inlägget ändrat 2005-03-18 16:21:11 av Canimas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tv-apparaterna tillräckligt bra upplösning/antal pixlar för att använda som datorskärm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig TV har ju inte det men LCD-TV bygger på samma teknik som en LCD-skärm för dator. Däremot är det kanske inte optimerad för visning av datorbilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av de jag sett har inte bättre än WXGA (ungefär). En 40" bildskärm med WXGA (motsvarande) kanske upplevs som lite, hmmm, "grov" om man har den en halvmeter från ögonen?

 

Har aldrig provat själv, bara en tanke...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...