Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Download

donRollo

Recommended Posts

Morsning!

Är det någon som vet om man med asp alt. javascript kan checka när en download är klar, dvs när klienten har filen på sin hårddisk?

Jag antar att det inte går, men man vet ju aldrig. Kanske med hjälp av Javascript, vad vet jag...

MVH

/donRollo

[inlägget ändrat 2005-02-28 09:23:01 av donRollo]

Beror väl på vad det är man egentligen vill åt.

I och med att man använder sig av IIS så kan man även köra en ODBC-loggning på denna. I denna log kan man juh sedan se vilken fil som skickats till klienten, när den skickades osv.

Detta är inte en lösning som direkt talar om att "Nu är nerladdningen klar" men man kan kanske mecka lite med det hela och få sig en lösning?

Hej!

Mitt syfte är följande.

På min sajt kan man ladda ner filer som är väldigt tunga.

För att få en uppskattning på hur lång tid detta kan ta kan man provdownloada en liten fil. Beroende på hur lång tid detta tar kan jag enkelt räkna ut användarens downloadhastighet. Problemet är dock att jag skulle vilja automatisera detta en aning. Användaren ska INTE behöva klicka på en knapp för att tala om att nerladdningen är klar, jag vill kunna veta det per automatik.

Jaja, annars kanske man kan klura ut hastigheten på något annat vis. Du har kanske tips på detta? Hur man via asp kan läsa in hastigheten.

MVH

/donRollo

Du kanske kan använda ett svar jag gav i en annan tråd. Följande ger användaren den tid sidan tog att ladda. Du skulle ju kunna använda den samt lägga in en tung bild på sidan och sedan dela sidans storlek (inkl. bildens) med laddtiden för att få fram hastigheten.

[log]

<%response.buffer=true%>
<html>
<head>
<SCRIPT LANGUAGE=[GRÅ]"JavaScript"[/GRÅ] TYPE=[GRÅ]"text/javascript"[/GRÅ]>
<!--
var dt=[color="#0000ff"]New[/color] [color="#0000ff"]Date[/color](); 
var StartS=dt.getSeconds(); 
var StartMS=dt.getMilliseconds();
var EndS; 
var EndMS;

[color="#0000ff"]Function[/color] ShowLoadTime(el) {
	dt2=[color="#0000ff"]New[/color] [color="#0000ff"]Date[/color]();
	EndS=dt2.getSeconds(); 
	EndMS=dt2.getMilliseconds();
	o=document.getElementById(el);
	diff=parseFloat((EndS+[color="#006400"]'.'+EndMS)-(StartS+'.'+StartMS)).toPrecision(2);[/color]
	o.innerHTML=[GRÅ]"Laddtid:"[/GRÅ]+diff;
}

//-->
</SCRIPT>
<%response.flush()[MÄRK]%>[/MÄRK]
</head>
<body onload=[GRÅ]"ShowLoadTime('LoadTime');"[/GRÅ]>
<div id=[GRÅ]"LoadTime"[/GRÅ]></div><br>
</body>
</html>
<%response.flush()[MÄRK]%>[/MÄRK]

[/log]

Ja just det.

Det är ju det som är tricket. Det enkla är alltid det svåra att komma på. Så enkelt, så fiffigt, lätt en pinne. Inte för koden, men däremot för den enkla lösningen som jag naturligtvis borde ha kommit på själv. Men det är ju som man brukar säga. Två hjärnor tänker bättre än en.

/donRollo

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...