Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nollställa CMOS!??


larsring

Rekommendera Poster

Tjenar!

Håller på med hemmabygge som denna gång verkar bli ett evighetsprojekt ... I

fjol tog det en eftermiddag. Har problem med att boota upp - systemet hittar

både hårddisk & cdromläsare som masters, men sen är det stopp. Har testat lite

olika bootningssekvenser - både från cdrom och från diskett, utan framgång.

"Verifying Pool Data by DMI" el ngt liknande står längst ned under rutan om

systemkonfiguration - markören blinkandes ... Någon som har lösningen? Kan

man gå in & ställa om jumpers på CCMOS på moderkortet för att tömma minnet i

BIOS??

Tacksam f svar // Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte boota från diskett!!? Då har får du förmodligen lämna in moderkortet för att få ett nytt bios.

 

/Vidar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att alla kablar sitter i som dom skall ? Jag fick ett liknande felmeddelande när jag pillat i den gamla datorn och svor kraftfullt innan jag såg att jag dragit loss ide-kabeln :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK - tack för Era svar, men jag har provat det mesta nu - t.o.m. "tömt" BIOS på

CCMOS på moderkortet genom att bygla om jumpers till pin 2 & 3 istället för pin

1 & 2. Har även kopplat från diskettstationen för att undvika risken att kabeln

till denna skulle vara trasig. Provade sen' att boota från CDROM med Win 98 -

som jag har för mej skall vara bootningsbar?! Nej, jag tror det blir till att återlämna

moderkortet för ett nytt - synd på ett så billigt Abit BH6!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Snälla du lämmna inte in moderkortet. Ditt problem är nog att du har glömt att jumpra om CD-spelaren till slave. Kolla på baksidan av CD:n, där du sätter i kablarna så ser du att det finns jumprar. Du måste sätta den som slave om du kör på samma IDE-kabel. Annars kan du sätta den på den andra IDE-kontrollern. Kolla på moderkortet där du satt i IDE-kabeln till hårdisken så ser du nog att det finns en IDE-plats till. Sätt dit en IDE-kabel och koppla in CD:n där i fall du nu inte kan/fattar hur du skall bygla om CD. För det mesta så står det instannsat i plåten över jumprarna på CD, hur du skall jumpra. Typ S=slave, M=master, C=cabelselect. Sätt den på S=slave. Ditt moderkort ät inte kasst, du har bara fått lite dålig info en så länge. Lycka till med bygget. Skriv gärna hur det gick med CD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej & Tack f att Du engagerar Dej i mitt problem -

tyvärr hjälper inte Ditt förslag emellertid då jag är väl förtrogen om det Du upplyser om.

CDläsaren har jag byglad som master på IDE 2, den blir också listad som "secondary master".

Hårddisken har jag som "primary master" på IDE 1. Nej, problemet är ett annat:

Man skall nog vara försiktig att köpa moderkort i begagnat tillstånd - är BIOS:en

skadad så är det kört. Det får nog bli ett litet nyare ABit -har hört att VT6X4 skall

vara bra -

Tack iaf -

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem när jag hade "råkat" flasha med felaktigt BIOS. Datorn slutade boota efter ett tag (efter den hittat IDE-enheterna). Kan du trycka Alt+F2 (tror jag det är) i BIOS för att få igång flashprogrammet? I såna fall kan du testa att flasha med en nyare version, annars kan du plocka ur BIOS-chipet (om det sitter i sockel) och bränna det. Det kan ju hjälpa och är iaf billigare än ett nytt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK - det låter faktiskt som en bra idé -

uppgraderade BIOS på min gamla Cyrix-dator inför 2000-skiftet vilket gick bra. De "symptom" du beskriver med din dator verkar överensstämma ganska bra med min. Men behöver man inte boota från en bootningsbar diskett först? Eller är det efter man kört flashprogrammet? Det sista du föreslår - "plocka ur BIOS-chipet och bränna det" - kan du förtydliga det lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS-chipet är ju ett flashminne. Det har stora likheter med ett EEPROM chip (betyder electrically erasable programmable read-only memory). EEPROM chip kan "programmeras" med hjälp av speciell utrustning som kallas EEPROM-brännare. Detta kallas alltså för att bränna. Om, som i ditt fall, det kanske inte går att flasha så kan chipet brännas istället. Då får du plocka bort chipet från den sockel det sitter i och lämna det in det för bränning. Då måste du ha den .BIN-fil som innehåller den BIOS version du vill ha. Det hela kostar ca 250:- om du lämnar in det. Tänk på att vara försiktig när du tar ut/sätter i chipet.

 

En annan möjlighet är att kontakta moderkortstillverkaren och höra om du kan beställa ett nytt BIOS-chip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK -

Du skall ha tack f hjälpen - har laddat hem ett BIOS-uppgraderingsprogram som jag får testa först. Annars verkar ju bränningen vara ett ekonomiskt gångbart alternativ ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...