Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om uppladdningsbara batteri till digitalkamera


drum_man32

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lånat min brors digitalkamera, en Sanyo Xacti DSC-S4, och precis innan jag skulle lägga upp några bilder jag tagit på datorn så tog batteriet slut. Jag kommer inte få tag på min brors laddare till kameran på flera dagar och jag har lite bråttom med att få upp bilderna, så finns det något sätt att få lite kraft till den för att hinna ladda upp bilderna?

 

Det är ju två uppladdningsbara AA-batterier, men kan man inte bara byta ut dem då? Och sen ta tillbaka de gamla så han kan ladda och sen fortsätta med dem igen. Jag har för mig att jag läst om vissa andra grejer där man inte får byta ut batterier bara sådär, utan man måste beställa speciella. Men jag vet inte, tror ni man kan byta ut batterierna för en stund bara, mot vanliga AA-batterier?

 

Mycket tacksam för hjälp.

 

/Patrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Förmodligen har kameran minneskort?

Skaffa eller låna en minneskortsläsare så är saken biff. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter det AA batterier i den så är det bara att gå till macken och köpa nya, behöver inte vara uppladdningsbara. Det är därför vissa kameror har AA, det ska gå att få tag på batterier överallt..det är tanken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag satte i två AA-batterier som inte var använda alls mycket, typ fulla, men det fungerade ändå inte. Nu gick det inte ens sätta på kameran, vilket gick i 1 sekund med de gamla uppladdningsbara. Nu blinkar bara en röd lampa i ett par sekunder, men det startas inte.

Vad tror ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom har legat en längre tid kan dom vara slut i alla fall. Prova dom i någon annan pryl. Det ska funka.

 

PS: Du vände väl dom rätt??

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vände dem rätt. Det var tydlig beskrivning i batteriutrymmet hur de skulle ligga.

Men det kan ju vara som du säger att de bli dåliga om de legat ett tag. MEN, de funkade i en klocka jag testade dem med så det var inte slut på kraft i dem iaf. Men i kameran fungerar de icke.

En kompis till mig sa att man kan behöva dyrare batterier, typ Duracell, och inte billiga AA-batterier. Det borde ju vara samma, men han sa att det iaf var så för han en gång med hans kamera.

Det borde ju funka med vanliga AA-batterier, men det gör det inte...hmm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En klocka drar nästan ingen ström alls. Åtminstonde inte i jämförelse med en kamera. Det är därför batterier i en klocka vanligtvis räcker i över ett år trots att den är i gång hela tiden.

Du behöver förmodligen alkaliska batterier (typ Duracell). Ta dig till en mack, tobakshandlare, mataffär eller liknande och köp dig två alkaliska batterier så kommer det säkert att fungera.

Min nyinköpta kamera levererades med 4 alkaliska batterier men rekommendationen är uppladdningsbara.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det var nog det min kompis menade då. Okej, alkaliska batterier it is.

Köpte nya batterier men kameran fungerade inte mer än någon sekund med de splitternya ändå, fast de var inte alkaliska, så antagligen funkar det bara med sådana.

Men okej, då vet jag. Nu ska det förhoppningsvis inte vara några mer problem. Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...