Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

varför går det inte??


Apo_D

Rekommendera Poster

hej

 

har kopplat ihop datorerna med en korsad kabel, lyckats ping a till varandra och när jsg klickar på visa datorer i arbetsgruppen så ser jag den andra datorn men när jag dubbel klickar på den så kommer detta meddelandet upp.

Dator 1 är inte tillgänglig. kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om häjlp.

 

Tjänsten Server är inte igång.

 

 

vad måste jag göra

 

dator 1 har 192.144.0.1 och mask 255.255.255.0

dator 2 har 192.144.0.2 och mask 255.255.255.0

[inlägget ändrat 2005-02-27 12:30:19 av Apo_D]

[inlägget ändrat 2005-02-27 12:31:07 av Apo_D]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höger klicka på Den här datorn och välj hantera, längre ner så har du tjänster, välj att starta server i högra fönstret genom att markera server och antingen högerklicka på den och välj starta eller genom att klicka på pilen starta uppe på menyn.

 

Har du delat ut något på datorerna.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har windows xp pro på båda

 

har ingen gateway och

ingen dns bara ip-adress och nätmask

[inlägget ändrat 2005-02-27 13:45:11 av Apo_D]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger datorerna i samma arbetsgrupp, mina exempelvis har mshemma som arbetsgrupp, kolla detta i Den här datorn-egenskaper-datornamn på båda datorerna.

 

Kolla även att du har Fil och skrivar delning aktiverad under din nätverksanslutning.

 

Testa även att starta om datorerna, en omstart kan ofta ställa allt till rätta.

 

 

#Seppo

 

[inlägget ändrat 2005-02-27 13:54:08 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det gick inte har samma arbetsgrupp på båda MSHOME

har startat om datorenra men nix.

 

Kolla även att du har Fil och skrivar delning aktiverad under din nätverksanslutning.

Hur gör jag det??

 

 

 

Ledsen om jag dröjer men måste bytta ip-adress,dns gateway varje gång jag skall testa nåt nytt. det tråkiga är att det inte funkar.

[inlägget ändrat 2005-02-27 14:23:18 av Apo_D]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag det??

 

Om du går in i start-Mina nätverksplatser, på högra sidan klicka på visa nätverksanslutningar, högerklicka på anslutning till lokalt nätverk, välj egenskaper och se om File and Printer Sharing for Microsoft Networks är ibockad.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp de e dom, dom är kvar efter omstart, har testt med ping och den hittar den andra datorn men sen när jag går till mina nätvrksplatser och klickar på visa datorer o arbetsgruppen så sen jag båda datorenar men när jag försöker komma in i den andra dator via den andra för att klistra in filer så kommer meddelandet upp som jag skrev tidigare

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, om du har xp's brandvägg på på någon av datorerna, stäng av dessa, stäng även av tredjepartsbrandväggar och testa igen.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du med, stäng även av tredjepartsbrandväggar och testa igen

hur gör jag det.

ska stänga av bitdefender, men windows brandvägg vet jag inte hur m stänger av. har inte installerat sp2 om det spelar någon roll!! säger saker som jag kommer på, kanske kan hjälpa dig att hlälpa mig =)

[inlägget ändrat 2005-02-27 15:17:02 av Apo_D]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis Sygate personal firewall, Kerio personal firewall, Zone alarm etc.

Det är en mjukvarubrandvägg som många använder istället för windows xp's egna brandvägg.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sp2

Det är bara i SP2 som brandväggen är på automatiskt. I SP1 så hittar man inställningen för brandväggen i Egenskaper för nätverket har jag för mig, någon flik där man ska bocka i att man vill ha det skyddet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska koppla bort internet nu för att testa hoppas det funkar annars får jag köpa en hub, men det är tråkigt om man inte kan få nåt och funka. tack seppo och cecilia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För all del, det är väl jag som ska tacka för alla poängen du givit Apo_D!

 

En liten fråga, hur kommer du ut på internet, har du modem eller använder du adsl.

 

 

#Seppo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej. Jag har haft samma problem med att jag får \\xx är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda...

Problemet försvann för mig när jag gick in i Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Lokal säkerhetsprincip\Lokala principer\Tilldelning av användarrättigheter\Neka tillgång till den här datorn från nätverket. Dubbelklicka på denna princip och ta bort gäst från listan. Nu borde allt funka fint även med windowsbrandväggen på eftersom det finns undantag för fil och skrivardelning i den. Du får också se till att under säkerhetsfliken på den mapp du har delat att i grupp eller användarnamnfönstret att gruppen/användaren Alla finns med. Om den inte gör det klicka på lägg till och skriv Alla. Detta borde lösa problemet. Hoppas att det funkar Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...