sisu Posted February 26, 2005 Share Posted February 26, 2005 Hej! Har alldrig fattar dethära: vad är egentligen skillnaden mellan en trådös router och en trådlös accesspunkt? Och vad ska man använda i ett litet hemmakontor med en server, 4 stationära datorer och 2 bärbara? Och vad rekommenderas för produkter? Tack i förhand sisu [inlägget ändrat 2005-02-26 21:46:41 av sisu] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seppo Posted February 26, 2005 Share Posted February 26, 2005 Här är en liten förklaring om detta: [log]Wireless Access Point vs Wireless Router? A wirelss access point adds wireless capability to an existing network. It does not share your Internet connection between multiple computers. A wireless router will share your internet connection, add wireless, and act as a firewall. Most people simply purchase a wirless router. On the other hand, if you already are sharing your Internet connection with a wired Internet router such as the Linksys BEFSR41/BEFSR11 or NetGear RT311/314, then you may want to just add a wireless access point.[/log] #Seppo Link to comment Share on other sites More sharing options...
samoht Posted February 26, 2005 Share Posted February 26, 2005 Jag tror att mycket förvirring i det här området beror på begreppsförvirring. I de flesta fall när man säger trådlös router så menar man en burk av typ Netgear WGT524, D-Link DI-624 och liknande. Dessa burkar är i själva verket en kombination av bredbandsrouter (med inbyggd enkel brandvägg), 10/100 Mb switch (4 kabelanslutna portar) och trådlös accesspunkt. Med trådlös accesspunkt i dessa sammanhang avses vanligtvis en burk som kopplas till en switchport i ett befintligt kabelbaserat nät och ger trådlös access. Jag har själv en Netgear WGT624 som jag är mycket nöjd med. Till den har jag kopplat 1 server, 1 printer, 3-6 stationära datorer via kabel och 1-2 bärbara via trådlöst kort och det funkar utmärkt. Jag har fått komplettera med att par switchar/hubbar för att få till det med så många maskiner. ---/samoht i de flesta fall när man talar om en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.