Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad mellan trådlös accespunkt och trådlös rou


sisu

Rekommendera Poster

Hej! Har alldrig fattar dethära: vad är egentligen skillnaden mellan en trådös router och en trådlös accesspunkt? Och vad ska man använda i ett litet hemmakontor med en server, 4 stationära datorer och 2 bärbara?

Och vad rekommenderas för produkter?

 

Tack i förhand

 

sisu

 

[inlägget ändrat 2005-02-26 21:46:41 av sisu]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en liten förklaring om detta:

 

[log]Wireless Access Point vs Wireless Router?

 

A wirelss access point adds wireless capability to an existing network. It does not share your Internet connection between multiple computers. A wireless router will share your internet connection, add wireless, and act as a firewall. Most people simply purchase a wirless router. On the other hand, if you already are sharing your Internet connection with a wired Internet router such as the Linksys BEFSR41/BEFSR11 or NetGear RT311/314, then you may want to just add a wireless access point.[/log]

 

 

#Seppo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att mycket förvirring i det här området beror på begreppsförvirring.

I de flesta fall när man säger trådlös router så menar man en burk av typ Netgear WGT524, D-Link DI-624 och liknande. Dessa burkar är i själva verket en kombination av bredbandsrouter (med inbyggd enkel brandvägg), 10/100 Mb switch (4 kabelanslutna portar) och trådlös accesspunkt.

Med trådlös accesspunkt i dessa sammanhang avses vanligtvis en burk som kopplas till en switchport i ett befintligt kabelbaserat nät och ger trådlös access.

 

Jag har själv en Netgear WGT624 som jag är mycket nöjd med. Till den har jag kopplat 1 server, 1 printer, 3-6 stationära datorer via kabel och 1-2 bärbara via trådlöst kort och det funkar utmärkt. Jag har fått komplettera med att par switchar/hubbar för att få till det med så många maskiner.

 

---/samoht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

i de flesta fall när man talar om en

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...